Terwijl Marco Borsato zijn stem aan het inzingen is, klimt onze Truckland Zuid Daf met gemak het bultje van de Brienenoordbrug omhoog. Lange files sieren de omgeving van de Rotterdamse Kuip alwaar onze halve Italiaanse vriend zijn ariaĆs laat galmen, onze baan is vrij wij gaan naar Raalte vlakbij Deventer.
De zesde wedstrijd om het Nederlandse kampioenschap 250 en 125 cc staat te wachten. Na deze wedstrijd volgt de Dutch TT, waar beiden rijders van het MotoPort Rockanje Racing Team een EK Wildcard voor hebben bemachtigd.
Adel verplicht nietwaar, derhalve willen beiden te Raalte scoren. Johan Fredriks ging in de volle 125 cc klasse prima, plekje 12 in de eerste training en 9 zelfs in de afsluitende. Bij elkaar opgeteld goed voor de 11e startplaats.
Rob van der Klooster was minder fortuinlijk. Training 1 leverde nogal wat remproblemen op en na de afsluitende training klaagde hij stevig over grip aan de achterzijde. Al met al morgen goed voor een 15e startplek. De race van Johan bleek een slechte generale te worden voor de TT Assen. Met een geheel lege accu en dus haperende ontsteking moest Johan de race staken en nam geen punten mee naar Goes. Rob nam wel punten mee 2 om precies te zijn, als 14e zette hij zijn voorwiel over de streep nadat de race was afgevlagd wegens een ernstig ongeluk van de coureur
die achter hem meende eerder op het gas te kunnen. Over twee weken de TT van AssenĆĆ.hopen dat daar eens alles klopt!
De trainingen
Het was dringen geblazen zowel in de 125 als de 250 cc. Respectievelijk 42 en 33 inschrijvers. Dat is veel te veel voor een baantje als Raalte, 3150 meter lang, amper 3 meter breed, dus een aantal goedwillende gasgevers dienden aan een limiet te voldoen. 30 van die schreeuwende tweetakten passen op Raalte, dus ruim 12 inschrijvers konden huiswaarts gaan of zonder helm naar de wedstrijd gaan kijken. Bij de 250 mochten er 4 niet meedoen vanwege te veel tijdsverschil tussen nummer 1 en de laatste. Johans inbreng valt weinig over te vertellen het ging gewoon lekker, hoewel ook hij veel last en hinder van de minder snelle mannen had. Rob had een lijst aan klachten; geen remmen, geen grip en de gearing klopte ook niet. Veel werk dus voor de monteurs Jako Hazelbag en JW Boers. De elektronica, geraadpleegd na iedere sessie, via het bekende laptoppie, verklapte erg veel. Rob verspeelde een volle seconde bij iedere sprint van hoek naar hoek t.o.v vorig jaar! Motor is sterker geworden, rijder veel beter en toch slechts met moeite een PR rijden. Iets is er enorm verkeerd maar wat? Al ras bleek dat de vorig jaar gebruikte versnellingsbak de oorzaak was. Toen een zogenaamde korte bak nu de standaardbak. Met Robs rijstijl verre van ideaal. Een paar telefoontjes en JW zat al in de auto van Ruud Fredriks om vanuit Limburg de juiste bak op te halen. Arnhold Litjes de vorige berijder van de motor had nog precies zoĆn bak, die wij meenden nodig te hebben na het bestuderen van de data op het LCD schermpje. Ria Fredriks overhandigde snel de theedoek aan zoonlief, om als bijrijder Jan Willem te vergezellen naar Limburg. Met het kleinood verpakt in een simpel kistje meldden ze zich drie uur later weer op het circuit van Raalte, de stad van de Jong en Laan accountants wier vlag ook Ćs avond nog de trailer sierde. Jako had ondertussen nog wat verbeteringen doorgevoerd aan de SHS/Bryony.nl Honda en na een lange dag werd rond de klok van 01.00 uur het oor vlak gelegd.
De wedstrijd
De race van Johan bood een prima perspectief, 11e op de grid, op zoĆn smalle baan, is gewoon goed.
Het rennerkwartier is trouwens veel groter, zo groot dat je niet eens op tijd behoeft te vertrekken, altijd wel plaats.De stroomvoorziening is bij dit soort wedstrijden middels aggregaten geregeld. Stroom voor je bedlampje, voor je koffiezet apparaat en voor de oplaadapparatuur van je accuĆs. Probleem echter is de hoogte van de afgeregelde spanning. Normaal 230 Volt maar als je met zĆn allen aan zoĆn ding hangt met je stekkertje, haalt de trouw doordreunende dynamo, dat bij lange na nietĆĆĆbleek achteraf. Je denkt dat de accu wordt geladen, als je zelf ook weer wat energie opdoet, terwijl je op een oor ligt En je denkt dat je dan rustig een race kan rijdenĆĆĆ.mis dus.Nog slecht 7,5 volt zat er in het broodnodige hulpstuk wat de ontsteking voedt en het schakelsysteem van de Tovami Honda Dat had 12+ moeten zijn. Ontlading dus ipv laden! Direct bij de start ging het al fout.Slecht aan de loop te krijgen de Honda, lampjes die zeer zwak brandenĆ.kortom buikpijn bij het zien van dit tafereel voor een beetje techneutĆĆĆĆ..en die heeft Johan naast zich. Johan startte nog wel, als laatste weliswaar, en haalde nog gedreven een aantal klanten in, maar het mocht allemaal niet meer baten. De Tovami Honda miste het zo nodige vonkje aan de bougie te vaak en al puffend en blaffend moest Johan zijn machine veel te vroeg parkeren langs de baan ergens onderweg, DNF dus achter zijn naam, did not finished.
Rob mocht van plekje 15 vertrekken. Echter met een geheel andere fiets. De bak was aangepast, de remmen, de vering en helaas, helaas er was hier te Raalte geen warming-up ronde. Derhalve geen mogelijkheid om te trainen meer. Vooraf bedacht ik al als hij punten rijdt mag hij blij zijn. Na de eerste ronde kwam hij als 17e door. Rob reed daarna steeds snellere ronden en verbrak weer zijn PR en liep zelfs in op een groepje met Gert Pieper, Litjens en Hoogeveen. Dit was niet vol te houden. Rafael Sinke die op jacht was naar onze nummer 42 deed dat met veel inzet, laat op de rem en vroeg op het gas, helaas voor de nummer 11 belandde hij met een grote boog hard op het wegdek vanwege een zogenaamde high sider in de haakse knik voor de start finish sectie. Hoewel aanvankelijk de wedstrijd werd vervolgd bleek de ernst van het ongeval zodanig dat de wedstrijdleiding code rood gaf en de wedstrijd teneinde was. Zes wedstrijden gereden en 5 keer punten gescoord, deze keer twee, en dat is toch weer beter dan vorig jaar toen scoorden wij een DNF. Over twee weken de Dutch TT en de EK wedstrijden laten we hopen dat nu alles eens klopt.
We houden u op de hoogte. Vriendelijke groet,
MotoPort Rockanje Racing Team