Het Winston Ten Kate Honda Superbike team, wat het komend seizoen zal worden gevormd door het duo Karl Muggeridge en James Toseland, heeft vandaag op het Losail circuit in Qatar een succesvolle driedaagse Pirelli test afgesloten.
Het duo testte eveneens enkele nieuwe onderdelen op de 2005 Honda CBR1000RR Fireblade, dit ter voorbereiding op de opbouw van de 2006 versie die ze het komende seizoen zullen gaan gebruiken in het WK Superbike, wat op 25 februari zal beginnen op het circuit van Qatar.
Ronald ten Kate Ð team manager:
ÒHet zijn drie hele drukke dagen geweest, waarbij we alles hebben kunnen testen wat we op het programma hadden staan Ð swingarmen, motor onderdelen, voorvorken, injectiesystemen etc. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen heeft ons twee dagen gekost waarna we de laatste dag hebben gebruikt om een goede afstelling te vinden voor dit circuit. Tot ongeveer halverwege de middag ondervonden we chatter problemen, wat beide coureurs belette een echt snelle ronde te realiseren. Afgezien daarvan waren zowel Karl als James tevreden over de afstelling die we hebben weten te vinden. We zijn zeker op de goede weg. Het is een belangrijke test geweest waarin voor ons is bevestigd dat we aan de juiste dingen werken, zeker gezien het feit dat we nu nog met de 2005 machine aan het werk zijn geweest. Vanaf nu zullen we gaan werken aan de 2006 versie van de Fireblade en concentreren we ons op wat we hier hebben ontdekt in Qatar. We hebben verschillende opties voor de volgende voorbereidende test, maar dit circuit hier is wel n van onze favorieten.Ó
Karl Muggeridge Ð snelste ronde: 2.00.09
ÒDrie dagen is een lange test en ik ben op dit moment redelijk vermoeid. Voor ik hier naartoe kwam ben ik een week terug geweest in Australi. Ik ben gedurende vijf dagen behandeld aan mijn rug en kom weer redelijk terug in mijn oude vorm, ik ben weer bijna de oude. Helaas kregen we vandaag te maken met chatter problemen en een paar andere kleine details zorgden ervoor dat het een beetje een frustrerende dag is geworden. We hebben echter de afgelopen paar dagen wel enkele belangrijke stappen in de goede richting gezet, en achteraf gezien ging het vandaag ook eigenlijk best wel goed. Helaas is de dag om 17:00 uur, als de zon weg is, echt voorbij en heeft testen geen zin meer, het koelt dan te snel af. Toch hebben we de afgelopen paar dagen veel geleerd over de motor en hopelijk kunnen we dat omzetten op de 2006 machine. Ik denk dat het goed is om hier begin volgend jaar terug te keren om met de nieuwe machine een paar dingen goed te kunnen vergelijkenÓ
James Toseland Ð snelste ronde: 2.00.8
ÒHet chatter probleem zorgde ervoor dat we een groot deel van de dag tegen ons eigen grenzen aan zaten, maar we hebben wel enkele nieuwe banden van Pirelli kunnen vinden die de uiteindelijke problemen oplosten. Deze test was gedurende de eerste twee dagen veelbelovend, omdat we de verschillende onderdelen die we wilden proberen hebben kunnen testen. We hebben regelmatig snellere ronden kunnen rijden, al zat er geen ultieme snelle ronde tussen. Ik denk dat we met dat probleem eigenlijk op drie seconden van de snelste tijd hadden moeten zitten, dus dat het uiteindelijk maar n seconde is geworden betekent dat we het goed hebben gedaan. Door de verschillende dingen die we hebben getest was het moeilijk om echt in een goed ritme te komen en daarnaast zorgde de chatter natuurlijk voor een beetje frustratie. Wij hebben de afgelopen dagen heel veel dingen getest en we hebben binnen het team het vertrouwen dat we op de juiste weg zijn. We hebben door de goede weersomstandigheden drie dagen lang tienmaal kunnen testen. Ik heb veel ronden kunnen rijden en het gevoel met de motor is nu duidelijk veel beter geworden, maar ik ben nu ook wel heel erg moe. Ik kijk uit naar het moment dat we de beschikking krijgen over de nieuwe motoren. De 2006 versie is hier deze week door Honda gepresenteerd en ik denk dat de motor een goede basis is voor het komende seizoen.Ó
WSS: Charpentier laat tijdens Qatar test zijn doel zien voor 2006
De Winston Ten Kate Honda coureur en 2005 wereldkampioen in de Supersport klasse, Sbastien Charpentier, heeft de afgelopen drie dagen zijn bedoelingen voor het jaar 2006 onderstreept tijdens succesvolle Pirelli banden test in Qatar. Het Losail circuit, wat enkele kilometers buiten de hoofdstad Doha is gelegen, zal eveneens op 25 februari 2006 de gastheer zijn van de eerste wedstrijd voor het komende seizoen.
Charpentier werd tijdens de test in Qatar vergezeld door Kenan Sofuoglu, de Turkse coureur die het afgelopen seizoen tweede werd in het Europese Superstock kampioenschap. De 21-jarige inwoner van Adapazari in Turkije heeft het grootste deel van de drie dagen gebruikt om te wennen aan de Winston Ten Kate Honda CBR600RR en het Losail circuit, waar hij nog nooit eerder was geweest.
Ronald ten Kate Ð team manager
ÒOmdat Kenan zowel voor het eerst op deze motor zat en daarnaast het feit dat hij het circuit moest leren kennen was het grootste deel van de te verrichten werkzaamheden de verantwoordelijkheid van Sbastien. Hij heeft de afgelopen paar dagen heel erg veel werk verzet, toch heeft hij alle geplande dingen weten te realiseren en is hij daarnaast ook nog eens twee seconden sneller rondgegaan dan zijn pole tijd van het afgelopen seizoen. Ook tijdens de racesimulatie, die we hebben afgewerkt, heeft hij constant snellere rondetijden gereden dan tijdens de wedstrijd hier afgelopen februari. Sbastien heeft bewezen dat we voor 2006 nog steeds enkele troefkaarten in handen hebben met de Honda CBR600RR. De beslissing om Kenan hier te laten testen is pas kort voor de test definitief genomen waardoor zijn voorbereiding niet optimaal is geweest, zeker gezien dat feit zijn we zeer tevreden over de prestatie die hij hier heeft geleverd. Hij is sneller rondgegaan dan de snelste ronde van de wedstrijd begin dit jaar en nog belangrijker hij heeft iedere keer als hij het circuit opging zijn tijdens weten te verbeteren. Het is niet eerlijk om zijn tijd te vergelijken met die van Sbastien, ten eerste had hij niet de beschikking over de nieuwste onderdelen en alles was verder compleet nieuw voor hem. Kenan heeft bewezen over veel capaciteiten te beschikken en ik ben ervan overtuigd dat hij met meer ervaring nog tot veel meer in staat zal zijn.Ó
Sbastien Charpentier Ðsnelste ronde: 2.01.8
ÒDeze test is heel goed voor mij verlopen, de grip was ongeveer gelijkwaardig als tijdens de wedstrijd in februari, het weer is gedurende de dagen zeer constant en goed gebleven en heeft ons in staat gesteld om veel werk te verzetten. Pirelli heeft enkele goede nieuwe voorbanden gemaakt en we hebben wat dat betreft onze keus wel kunnen maken wat betreft de band die goed is voor enkele snelle ronden. We hebben ook hard gewerkt aan de vering en de balans van de CBR, daarnaast hebben we ook een hele snelle racesimulatie kunnen realiseren, ja het waren drie hele goede dagen die ervoor hebben gezorgd dat we de motor beter zijn gaan begrijpen. We voelen ons heel erg sterk voor het komende seizoen.”
Kenan Sofuoglu Ð snelste ronde: 2.04.5
ÒDit was een moeilijke test voor mij, omdat ik pas een week van tevoren wist dat ik hier zou gaan testen, maar het is achteraf gezien niet eens zo slecht verlopen. Ik heb ervan genoten het team en het circuit beter te leren kennen. Ik heb genoten van dit team en de CBR is absoluut niet te vergelijken met mijn Superstock machine Ð het is veel makkelijker om met deze machine je lijn vast te houden. Ik heb gedurende het begin van de test enkele ronden geprobeerd Sbastien te volgen en ik kwam erachter dat ik compleet andere lijnen reed. In de Supersport klasse is het veel belangrijker om een hoge bochten snelheid te behouden en omdat te leren zal ik nog veel moeten doen. Ik hoop dat ik dat binnenkort tijdens een volgende test te mag gaan doen.Ó