DSB: MRTT-Hugen coureur Jan Roelofs scoort in Duitsland met twee keer een 2e plaats

61

Afgelopen weekeinde zijn alweer de 5e en de 6e wedstrijd voor het ONK 250 verreden. Deze twee wedstrijden werden verreden op het bochtige circuit in Oschersleben (D). Tijdens dit tropisch weekend behaalde Jan twee maal een 2e plaats en scoorde daarmee 40 punten voor het Open Nederlands Kampioenschap.

Voorafgaande aan het raceweekend stond er op de vrijdag nog een trainingsdag gepland. Met een temperatuur van rond de 30 graden werden er vijf sessies afgewerkt. Deze trainingsdag werd voornamelijk gebruikt om de Yamaha motorisch weer op de rit te krijgen na de problemen die we hebben gehad in het gelderse Hengelo. Ook omdat Jan nog nooit op dit prachtige circuit had gereden kreeg hij ruim de tijd om de baan te leren kennen.







Zaterdag 28-05

De eerste training werd door Jan gebruikt om meteen een goede tijd te zetten omdat de grip naarmate het warmer begon te worden minder werd. Tijdens deze training klokte hij steeds snellere rondetijden waarmee hij steeds wisselde tussen de eerste en tweede plaats. Tegen het einde van deze eerste training wou hij er nog even goed voor gaan zitten, maar een langzamere coureur voor hem zorgde voor een baan vol met zand en gras toen hij een chicane niet kon halen en een collega coureur schepte. Deze crash van de twee rijders kon Jan maar net aan de buitenzijde ontwijken. De baan was daarmee dermate smerig dat hij besloot de laatste vijf minuten niet te rijden en eindigde hiermee op een knappe 2e plaats 0,15 seconden van de snelste man Smees.

De tweede training werd op het einde van de dag verreden en stond vooral in het teken van het inhalen van collega coureur waardoor een snelle tijd zetten een stuk moeilijker werd. Gedurende deze tweede kwalificatietraining had Jan te maken met slechte grip van achterband. Dit had voornamelijk te maken met de hoge temperaturen en de lange doordraaiende bochten op het circuit. Jan kreeg steeds moeilijker om de motor onder controle te houden door het extreme glijden bij het uitaccelereren van de bochten. Daardoor besloot hij om de pits op te zoek om de vering aan te laten passen. Dit pakte goed uit en zo kon hij voor de laatste vijf minuten er nog eens goed voor gaan zitten. Helaas gooide een langzamere coureur op een ongelukkige plaats op de baan roet in het eten waardoor Jan uiteindelijk zijn tijd van de eerste training niet verbeterde en van een 3e startpositie mocht gaan vertrekken.

Zondag 29-05

Op deze dag stonden er voor elke klasse twee races op het programma. Zo ook voor de 250cc die om ??? en om half zes hun race mochten rijden. Voor de eerste wedstrijd werd er nog een nieuwe set banden gemonteerd, om zeker te zijn van een optimale grip. De start van Jan was goed en hij pakte meteen de tweede plaats achter Appelo die kopstart had. Halverwege de eerste ronde nam Jan de koppositie over en hield deze twee ronden lang vast. Aan het begin van de derde ronde kwam Smees op het rechte stuk met zijn snelle Aprillia langszij. Jan haakte meteen bij hem aan en probeerde Smees te volgen. Doordat Jan echter te geforceerd reed maakte hij enkele kleine foutjes waardoor Smees langzaam wegreed. Halverwege de race werden de eerste achterblijver alweer gedubbeld waar Jan zeer veel last van had en zo binnen 1 ronde drie seconde om Smees verloor. Omdat het gat naar de derde man inmiddels al een ruime vijftien seconden bedroeg, besloot Jan geen risicoÕs meer te nemen maar de Yamaha naar de finish te brengen en 20 punten te pakken.

De tweede race van de 250cc was de laatste van de dag en werd verreden om half zes. Deze keer had Jan een matige start en was als vierde weg, maar pakte meteen bij het ingaan van de eerste bocht twee man terug en zat direct aan de staart van Smees. Jan die door een gebrek aan banden bij Dunlop op zijn gebruikt set van de eerste race moest starten merkte meteen dat hij zeer weinig grip meer had. Dit gaf Smees die wel op nieuw rubber was vertrokken de ruimte om weg te kunnen rijden. Jan probeerde zo hard mogelijk rond te gaan om weg te kunnen rijden van zijn achtervolgers. Dit lukte hem tot een gat van ongeveer drie seconden, maar naarmate de race vorderde ging de motor dermate veel glijden dat hij zijn rondetijden niet vol kon houden en dat de achtervolgers aangevoerd door Gevers snel dichterbij kwamen. Tegen het einde van de wedstrijd kwam Jan enkele achterblijvers moeilijk voorbij en zaten de heren bij het ingaan van de laatste ronde nagenoeg aan zijn achterwiel. Jan perste er deze ronde nog eens alles uit met uiteraard de nodige risicoÕs, want hij was niet van plan deze tweede plek zomaar af te geven. In deze laatste ronde hadden de achtervolgers last van de achterblijvers waardoor Jan weer een gaatje kon trekken en zo veilig als tweede over de finish kwam gevolgd door de verrassende derde man Mike Velthuizen.

Het was een uitstekend weekend voor MRTT Ð Hugen coureur Jan Roelofs die weer orde op zake stelde en weer 40 punten mee naar huis nam.

De volgende wedstrijd is alweer aankomend weekeinde in Assen. Jan hoopt zijn goede prestatie daar voort te kunnen zetten.