Tijdens de sterk bezette Supermono in het Belgische Spa Francorchamps heeft Lex van Dijk de Nederlandse eer op een waardige manier hoog gehouden. Hij werd uitstekende derde achter Stefan Meiners en Michael Edwards in de eerste wedstrijd die meetelde voor zowel het Europese ESA als het Nederlandse ONK. Van Dijk reed op de tweede Promotec Ducati van Nederlands kampioen Evert van de Beek. PIJNLIJK SNELÉ
Al tijdens de trainingen was Mike Edwards, een Britse full-prof racer, bloedsnel met zijn Yamaha. Pijnlijk snel zelfs voor een aantal deelnemers. Hij stelde de kwalificatielimiet dusdanig scherp dat van de 38 trainers er 11 langs de kant moesten blijven omdat zij niet binnen 115% van de tijd zaten. Dit wekte veel wrevel op bij de betreffende rijders. Er is met de KNMV een afspraak gemaakt dat de limiet voor de Supermono 120% is maar ondanks het aandringen van rijders vertegenwoordigers Evert van de Beek en Lambert van Gompel, bijgestaan door de KNMV officials, had de Belgische organisator hier geen boodschap aan en bleef bij de 115% regel.. Hierdoor waren o.a.Winfred Reinbergen, Henk From, Remco Haanappel en Peter Politiek al direct klaar met hun raceweekend en daar is het allemaal toch niet om begonnen. In de trainingen was de Brit Edwards dus ijzersterk maar ook Lex van Dijk en Evert van de Beek wisten zich goed staande te houden en veroverden een plaats op de eerste rij met 3e man Stefan Meiners. Ook Jan-Frank Bakker, een echte aanwinst, Christian van der Velden, Marco Struijk, Arnold Bos, Lambert van Gompel, Rob Hakvoort, Marco Winkelaar, Joseph Grauwmans, Jarno Onstenk, Henk Aanstoot, Gert Pieper, Martin Kleinjan, Erik Pijnenburg en Dennis Verschuren waren snel genoeg.
Direct na de start doken snelle starters Van de Beek, Meiners, Edwards en Van Dijk als eerste de snelle bocht in naar de klim bij Eau Rouge. Gert Pieper liet zijn motor afslaan voor de start van de opwarmronde en moest vanuit de pitstraat vertrekken, uiteraard als laatste. Aan de kop van het veld ging de strijd tussen Meiners en Edwards en die strijd was alleszins de moeite waard. Van Dijk wist het tempo aardig te volgen en onderstreepte zijn kwaliteiten andermaal in de klasse waarin hij jaren geleden al uitblonk. Achter Van Dijk reed Mark George met de Minimono en daarna kwamen Van de Beek en voormalige 125cc GP rijder Alex Hutchinson in fel duel gewikkeld langs razen. Rob Hakvoort ÔoverleefdeÕ de opwarmronde niet toen hij onderuit ging op n van de verraderlijke natte plekken van de baan na de vele regen in de nacht voor de wedstrijd. Christian van der Velden zat er na de eerste doorkomst goed bij maar moest een stop maken vanwege een defecte (nieuwe) accu. Winkelaar en Verschuren verdwenen al na 1 ronde uit beeld en na 5 ronden was het ook over voor Erik Pijnenburg. Een ronde later was het feest ook over voor de goed rijdende Van Gompel. Achter het eerste kwartet rijders was de strijd tussen Van de Beek en Hutchinson interessant en de Nederlander leek goede kansen te hebben op de 5e plaats. Tot 3 keer toe raakte hij echter de bandenstapel in de volgens hem (en ook diverse anderen) veel te krappe chicane. Hierdoor verloor hij veel terrein en kon geen vuist meer maken. Uiteindelijk won Edwards de strijd over 10 ronden en kwam bijna 2 tellen voor Meiners aan de finish. Op 6,5 sec volgde Van Dijk en 17 sec achterstand was er voor 4e man George. Hutchinson werd 5e met 1 tel voordeel t.o.v. 6e man Van de Beek. Rainer Achenbach stuurde zijn prachtige Bimota naar de 7e plaats voor de voormalige ESA kampioen Mark Lawes. Terug na twee jaar was Steve Marlow en die reed zijn Vertemati naar de 9e plaats voor de uitstekend debuterende Jan-Frank Bakker. Marco Struijk werd 11e voor Arnold Bos, Joseph Grauwmans en Jarno Onstenk. Op 1 ronde eindigde Henk Aanstoot als 15e. Gert Pieper zag al zijn inspanningen beloond met een 18e plats ondanks dat zijn motor er in de laatste ronden de brui aan leek te geven. Martin Kleinjan en Christian van der Velden reden slechts 7 ronden en werden niet gekwalificeerd. Als de ESA niet ingrijpt zal de Supermono echter niet verder kunnen groeien. Nu de sterke buitenlanders van de partij zijn is het klasse verschil dermate groot dat de Nederlandse subtop nog moeite heeft zich te kwalificeren. En niemand gaat investeren in de Supermono om alleen te gaan trainen, dus de kans bestaat dat coureurs die toch nodig zijn om het veld vol te krijgen nu wel eens de volgende keer thuis zullen blijven. Er ligt dan ook een duidelijke taak voor het ESA bestuur om hier en passende oplossing voor te gaan bedenken.
UITSLAG: 1.Mike Edwards UK Tigcraft minimono; 2.Stefan Meiners D Happeck Yamaha; 3.Lex van Dijk Ducati; 4.Mark George UK Tigcraft Minimono; 5.Alex Hutchinson UK GRC minimono; 6.Evert v/d Beek Ducati; 7.Rainer Achenbach D Bimota; 8.Mark Lawes UK Gallina; 9.Steve Marlow UK Vertemati; 10.Jan Frank Bakker Ducati; 11. Marco Struijk Yamaha; 12.Arnold Bos Ducati; 13.Joseph Grauwmans B Yamaha; 14.Jarno Onstenk Special; 15.Henk Aanstoot Yamaha