Anderstorp / Zweden – Hier werd afgelopen week de zesde race voor het europees kampioenschap verreden. Naast de vaste EK deelnemers reed ook MRTT-Hugen coureur Jan Roelofs mee. Deze wedstrijd werd een zeer leerzame ervaring voor onze coureur, met welverdiende punten!
Op donderdag werd er voor het eerst gereden op de voor Jan nog onbekende baan in Anderstorp. Op deze dag werden er vrije trainingen verreden, deze werden door Jan gebruikt om de baan te leren kennen en een basisafstelling te verkrijgen voor de motor. Al gauw werd duidelijk dat deze mooie maar ook zeer technische baan zeer veel problemen met zich meebracht.
Op vrijdag werden ook twee vrije trainingen verreden. Deze dag werd ook gebruikt om aan de wegligging van de motor te werken want er waren grote problemen met de wegligging van de Yamaha, waardoor Jan niet verder kwam dan een 21e plek. Ook maakte hij nog een schuiver door een technisch mankement waardoor de versnellingsbak blokkeerde en Jan van de motor werd geworpen. Gelukkig ongedeerd maar een motor met aanzienlijke schade werd er de hele avond gesleuteld om de Yamaha weer optimaal geprepareed te krijgen voor de kwalificatie trainingen van zaterdag.
Zaterdag moest er gekwalificeerd worden voor de race op zondag. Na de eerste kwalificatie training stond Jan door een slechte wegligging op een 25e plek. Hier was hij niet blij mee, er was al van alles geprobeerd om de Yamaha beter aan het sturen te krijgen maar het mocht niet baten want ook in de tweede en beslissende kwalificatie training ondervond hij nog steeds aanzienlijke problemen waardoor hij zich op een zeer matige 24e plaatste kwalificeerde voor de wedstrijd van zondag.
Zondag / Warm up – Er was de hele avond beredeneerd wat het zou kunnen zijn waarom de wegligging zo enorm slecht was. Er waren weer diverse aanpassingen gedaan in de hoop dat het in de Òwarm upÓ training beter zou gaan. Toen er groen licht werd gegeven voor de warm up training was het Jan die meteen als eerste de baan op ging om zo optimaal gebruikt te kunnen maken van het kwartiertje training. Meteen na een aantal bochten voelde hij dat de motor beter bestuurbaar was en ging er even goed voor zitten om te kijken welke tijden hij nu kon verwezenlijken. Jan reed maar liefst 3 seconden sneller dan zijn kwalificatie tijd, en eindigde zo in de warm up training als 10e. Hij was opgelucht dat de problemen toch voor een groot deel waren opgelost, dit gaf weer hoop voor de wedstrijd.
Wedstrijd / 14.00 uur dat was het moment voor de jonge Brabander waarop het moest gaan gebeuren. Startend vanaf een 24e plek schoot Jan uit de startblokken en pakte meteen 11 plaatsen in de eerste ronde. Rijdende op een 13e plek, vocht Jan voor elke plek in een groep van 5 man met diverse vaste EK rijders. Er was een flink gevecht gaande tussen hem en Randy Gevers. Gevers kwam steeds op het lange rechte stuk voorbij waarna Jan hem meteen weer pakte bij het remmen. Hij haalde het uiterste uit zijn motor, pakte de leiding van het groepje en probeerde het gat te dichten naar de twee rijders voor hem. Tegen het einde van de race lukte dit hem met in zijn kielzog Gevers. Hij pakte Patrick Lakerveld en schoof door naar een 8e plaats, maar kon dit niet lang volhouden omdat hij door de warmte steeds meer grip verloor aan de achterzijde van zijn motor. De laatste ronde besloot hij dan ook geen onnodige risicoÕs te nemen, maar de race uit te rijden op een welverdiende 10e plek. Hiermee pakte Jan zijn eerste 6 EK punten in Anderstorp.
Uitslag:
1-Molina, Aprilia; 2-Polzer, Honda; 3-Watz, Yamaha; 4-Aggerholm, Yamaha; 5-Zanette, Yamaha; 6- Castka, Yamaha; 7-Lakerveld, Yamaha; 8-Lindfors, Aprilia; 9-Gevers, Aprilia; 10-Roelofs, Yamaha.