Valencia was zwaar en moeilijk voor de Ôwit-blauweÕ coureurs van het Winston Ten Kate Honda Team waarbij beide rijders betrokken waren bij twee afzonderlijke valpartijen die nadelig waren voor de resultaten van de laatste dag op het Ricardo Tormo circuit.
Karl Muggeridge, die vanmorgen onderuit ging, heeft zijn twaalfde ruggenwervel gebroken en de tweede lumbaal. Karl, die geassisteerd wordt door de ÔengelenÕ van de Clinica Mobile, zal vermoedelijk de komende maand niet op zijn CBR1000RR kunnen stappen.
De evaluatie van de Australische coureurs is volgens de woorden van Dokter Corbascio als volgt:
ÒDe rntgenfoto in het ziekenhuis toonde een breuk van de D12, de twaalfde ruggenwervel, en van de L2, lumbaal 2. Deze twee ruggenwervels zijn erg belangrijk; daarom ben ik van mening dat Karl niet meer op een motor kan stappen voordat we 40 dagen verder zijn. Hij zal zeker de race op Valencia missen en na verder medische controle zullen we evalueren of hij in een goede conditie zal zijn om in het eerste weekend van mei op Monza te racen. Gedurende deze periode zal hij een gipsverband moeten dragen waardoor het beschadigde gebied compleet geømmobiliseerd zal zijn.Ó
KarlÕs teamgenoot, James Toseland, kon de ochtend sessie niet afmaken vanwege een valpartij want hij kwam hard op zijn hoofd terecht na een spectaculaire highsider, hij vloog door de lucht en klapte hard tegen de grond. De taaie Engelse coureur kon, na de gebruikelijk medische controle, voor de twee uur durende middag sessie weer op zijn motor stappen.
Tijdens deze derde testdag maakten de Supersport Winston Ten Kate Honda coureurs, Charpentier en Sofuoglu, een einde aan de strijd met hun tegenstanders met de eerste en de derde tijd.
Ronald Ten Kate Ð Winston Honda Team Manager
ÒDat is een best wel slecht einde van een test voor ons met twee coureurs in het medisch centrum na een halve ochtendsessie. Op dat moment waren de omstandigheden op de baan het beste en helaas konden we daar geen gebruik van maken. James kreeg een flinke tik tegen zijn hoofd waardoor hij niet in de meest ideale conditie was voor de middag sessie. Karl was er wat erger aan toe en heeft zijn twaalfde ruggenwervel gebroken maar hij zou met ongeveer een maand weer bij ons moeten zijn. Het gebeurde tijdens de opwarmronde en dat is vreemd want hij zette nog niet echt aan. Geen van onze coureurs heeft in de ochtend kwalificatiebanden gebruikt en dat is de reden dat we wat achter staan in het eindresultaat. Ik weet zeker dat we met beide coureurs in de top vijf of zes hadden kunnen staan want de meeste problemen waar we de eerste twee dagen last van hadden waren verholpen. Aan de Supersport kant ziet alles er goed uit maar ik heb nog wel een groot vraagteken Ð hoe hard kan Sbastien gaan? De rondetijd van deze tests ligt nog een stukje van wat hij al eens eerder heeft gereden. Hij kan waarschijnlijk een hoge 1Õ36 Ôer rijden. Ik ben blij voor Kenan want hij boekt elke keer dat hij op de motor zit weer veel progressie. We kunnen van dag tot dag zien dat hij zijn rijstijl aanpast, hij krijgt steeds meer een Supersport stijl. Daarnaast waren de lange afstanden onder soortgelijke omstandigheden als die we hier tijdens de race kunnen verwachten perfect voor ons. Ik denk dat we er aan beide kanten klaar voor zijn, Superbike en Supersport.Ó
James Toseland Ð SBK Winston Ten Kate Honda
(algemeen: 16e positie Ð 178 ronden Ð snelste ronde 1Õ35.879)
ÒDat was echt een lastige test. We hadden wat moeilijkheden bij de lange bocht. We hebben niet genoeg grip en daar verliezen we de meeste tijd, we kunnen niet alle kracht die we hebben gebruiken. Ik denk dat we gewoon hard ons best moeten gaan doen. Dat Bayliss een 1Õ33.7 kan rijden is echt indrukwekkend. Hij moet echt gek zijn op dat circuit want hij stond hier in de MotoGP ook op het podium. Ik ben erg onder de indruk van die tijd. Met racebanden zitten we nog in de buurt maar met kwalificatiebanden reed hij echt een ongelofelijke ronde. Alles wat wij moeten doen is hard doorwerken om onze prestaties te verbeteren. Ik maakte een flinke klapper vanochtend. Het voelde alsof ik geraakt werd door Mike Tyson maar ik had geluk en ik voel me al weer een stuk beter. Ik hoop dat het ook snel beter zal gaan met Karl.Ó
Karl Muggeridge Ð SBK Winston Ten Kate Honda
(algemeen: 18e positie Ð 144 ronden Ð snelste ronde 1Õ35.956)
ÒDit was niet de beste dag uit mijn leven maar dit soort dingen kunnen nou eenmaal gebeuren in ons soort werk. Ik wist meteen dat ik goed geblesseerd was want het deed goed pijn. Nu is relaxen het enig wat ik kan doen zodat ik zo snel mogelijk weer in top conditie zal zijn. Morgen ga ik naar een specialist in Zwitserland en dan kijken we hoe het er voor staat. Ik wil graag de doctoren van de Clinica Mobile bedanken want ze waren echt geweldig.Ó
Sbastien Charpentier Ð WSS Winston Ten Kate Honda
(algemeen: 1e positie Ð 85 ronden Ð snelste ronde 1Õ37.437)
ÒHet weer was over het algemeen goed. Ik ben erg blij want ik was elke dag erg snel. Ik besloot niet deel te nemen aan de laatste sessie van vandaag omdat ik tevreden ben met het totale pakket wat ik tot mijn beschikking heb en met het compromis wat we gevonden hebben. Ik had het idee dat het niet nodig was. Ik probeerde nieuwe veringonderdelen en we hadden positieve resultaten in de voorkant van de machine. Ik ben klaar voor de volgende race. Ik wil Karl graag het allerbeste wensen want ik weet dat hij veel pijn heeft, ik hoop dat hij snel weer op het circuit te vinden zal zijn.Ó
Kenan Sofuoglu Ð WSS Winston Ten Kate Honda
(algemeen: 3e positie Ð 125 ronden Ð snelste ronde 1Õ37.989)
ÒOp mijn valpartij na ben ik erg tevreden met wat ik deze drie dagen heb gedaan. Het was pure pech om die olie op de baan tegen te komen en ik kon het niet ontwijken. De rondetijden waren constant goed en ik kijk vooruit naar de race eind april. Ik maakte nog een foutje in een van mijn snelle ronden waardoor ik mijn snelste rondetijd niet nog meer omlaag wist te krijgen. Ik denk dat ik twee of drie tienden verloor. Ik weet zeker dat ik de strijd aan kan gaan met de snelste coureurs. Dat is mijn doel in iedere race van dit seizoen.Ó
tekst/vertaling: Ren van der Does; [email protected]
bron: Winston Ten Kate Honda persbericht