DSB: Kuba Smrz tevreden na eerste dag Motegi

59

Akuna-Honda coureur Jakub Smrz uit het Nederlandse Molenaar-Honda team is een tevreden man na de eerste trainingsdag voor de GP van Japan. In het land van de rijzende zon pakte de 21-jarige Tsjech tijdens de 1e trainingsdag een keurig nette voorlopige 15e startplaats.

ÒTwin Ring Motegi is niet mijn favoriete circuit. Met een productie motor met A-kit ben je hier ver in het nadeel ten opzichte van de fabrieksrijders. Het is een circuit met veel langzame en 1e versnellingsbochten. Het remwerk gaat me heel goed af, maar ik ben wat zwaarder dan de meeste concurrenten en dan pakken ze met uitaccelereren van de langzamere bochten fiks wat meters op me, zeker de mannen met mŽŽr vermogen uit hun fabrieksmateriaal. Maar dat ik nu al een halve seconde sneller rond ga dan vorig jaar, stemt me tevreden. De Honda gaat goed en we hebben ook nu weer beide machines ingezet. ÔBike 1Ó doet het net als in Brno op dit moment iets beter, maar ook de 2e machine gaan we aanpassen wat vering en versnellingsbak betreft. Dan moet er nog wat af kunnen. Een start vanaf de 4e rij (bij de Top 16) is mijn doel voor morgen, om zondag in de race weer meerdere WK-punten te kunnen pakkenÓ,

stelt Smrz brutaal.

Het 15-jarige Japanse talent Takumi Takahashi maakt dit weekeinde zijn Grand Prix debuut op de 125cc Honda uit het Nederlandse team. Nadat Raymond Schouten is opgestapt, verzocht de Honda fabriek om de jonge Japanner zijn debuut te laten maken in de renstal van Arie Molenaar en Hans Spaan. Takumi Takahashi, meervoudig pocketbike kampioen en 125cc Japans titeldrager van 2004, maakte dit jaar de overstap naar de 250cc klasse voor de Japans kampioensraces. Maar met zijn 15 jaar was hij reglementair te jong voor een wildcard bij de kwartliters. Voor de 125cc klasse is die leeftijdsgrens wel 15 jaar. Zo maakte de van een tolk voorziene Japanse jongeling vrijdagmorgen zijn eerste meters op een voor hem weer andere machine dan hij afgelopen seizoen gewend is geweest.

ÒHet is weer heel anders, het rijden op een lichtere 125cc machine. De bochtensnelheid in deze lichtste klasse licht aanzienlijk hoger dan in de 250cc, dus daar moet ik weer stevig aan wennen. Maar nadat we de eerste vrije training met name aan machine en baan gewenning hebben besteedt, ging het in de tijdtraining al veel beter. Ik draaide 1,3 seconde sneller dan vanmorgen en weet dat er nog veel te halen is. Morgen zal ik mezelf nog wat meer moeten aanpassen en een hogere bochtensnelheid moeten aanmeten, dan zie ik zeker nog een seconde of meer terreinwinstÓ,

liet de uit Kitamoto afkomstige coureur via zijn tolk weten.