DSB: Kris Jennes over de 500 km van Assen

66

Na een lange inactiviteit wegens kwetsuren kon ik dan eindelijk nog eens met een racemotorfiets rijden . Via het Duitse RMT team dat gevestigd is in Duitsland kon ik mee deel nemen aan de 500 km van Assen . Deze wedstrijd is meetellend in het WK Endurance .

De eerste vrije training was op een natte baan . Ik voelde me als een vis in het water en kon zonder al te veel moeite mee met de koplopers . Dit resulteerde in een tweede tijd algemeen .
De Kawasaki ZX10R kwam wel wat vermogen te kort tegen de offici‘le fabrieksteams .
In de tweede vrije training begaf de achterste schokbreker de geest en was de motor onbestuurbaar geworden .




Ik reed in het begin toch enkele snelle en constante rondjes . Dit resulteerde in een 11 de plaats algemeen . De eerste kwalificatie werd verreden op gewone slicks .
Gezien er een andere schokbreker gemonteerd was moest deze nog even bijgesteld worden .
Ik kwam binnen in de pits voor een stel nieuwe banden om voor een snelle ronde te gaan .
Ik draaide een tijd van 1.29,2 en kwam zo op een 8ste plaats te staan . Vanaf dat ik Mijn tijd wilde verbeteren brak Mijn schakelpedaal af en moest ik nood gedwongen binnen komen voor reparatie . Deze reparatie nam enkele minuten in beslag . Ik ging terug de baan op maar kon niet meer terug schakelen en moest weer nood gedwongen binnen rijden in de pits .

Ondertussen vielen er enkele regen druppels en was het verbeteren van de tijd niet meer mogelijk . Ik viel dan ook terug naar een 14 de plaats .

Om 17.05 stond de tweede kwalificatie op het programma . Voor deze kwalificatie hadden we nog het ŽŽn en ander gewijzigd aan de vering en de geometrie van de motor .
Ik verbeterde mijn besttijd met meer dan een seconde . Dit resulteerde in een 10 de plaats .
Toch was de stabiliteit nog niet wat ik wenste .

De mekaniekers van het Duitse RMT team hebben nog een stuk in de nacht door gewerkt om de Kawasaki toch wat stabieler te maken .Zo werd er achteraan een andere link geplaatst zodat de motorfiets en zitpositie toch al een stuk lager was dan voordien .

Maandag om 10.15 u stond dan de warm-up op het programma .
Het eerste wat ik voelde was dat de motorfiets al een stuk stabieler was en dat het veel veiliger aanvoelde . Ik reed zonder echt te pushen een 12 de tijd dit met 1.29,0 .
Om 13.00 begon dan de offici‘le promenade . Gezien ik het snelste was van het team mocht ik de start nemen .

In de typische Le Mans start schoot ik als een bliksem voorruit en kwam zo als 8 ste in de eerste bocht .Al direct voelde ik dat mijn remmen niet deden wat ze moesten doen . Niet dat de remdruk wegviel maar er trad serieus wat ÒfadingÓ op zodat ik zeer hard moest knijpen in mijn remhendel .
Wegens dit euvel moest ik ook noodgedwongen vroeger in de remmen gaan .
Na een relais van 1 uur en 6minuten kwam ik binnen om te tanken en de andere piloot op de hoogte te brengen van de slechte remmen . We stonden bij binnenkomst op een 5 de plaats .

Na enkele rondjes kwam Mark Brˆ_ning binnen om andere remklauwen te monteren en zo vielen we terug naar een 22 ste plaats . Na een tijdje begon het dan te regenen en moest Mark binnen om regenbanden te laten monteren .
De pitsstop verliep snel en ik nam het stuur terug over .
Ik voelde me kiplekker in de gutsende regen die er viel in Assen . Ronde na ronde kon ik veel deelnemers inhalen zelfs ex WK sterren zoals Nowland en Jerman . We schoven dan ook vlug op in de rangschikking en kwamen al vlug richting top 15 terecht .

Na nog eens 44 ronden gereden te hebben was mn benzinetank van 24 liter terug leeg . Ik zat goed in het ritme en er werd me dan ook gevraagd om nog een relais te rijden om zo de top 10 binnen te duiken .
Dit lukte me aardig en zo kon ik in extremis het Suzuki Nederland team met als piloten Veneman en J. Janssen nog inhalen om op 1 seconde te eindigen van de 8 ste plaats .

Dolle vreugde was er dan ook in het Duitse RMT21 team . Na 102 ronden gereden te hebben van de 130 was ik dan ook zeer blij met mijn prestatie en vooral met het op de moment sterke conditie .

Het Duitse team zou graag met me verder gaan maar het spijtige is dat er 2 wedstrijden samen vallen met de 3 landen cup .
De kans is wel groot dat ik ook ga meedoen aan de 24 u van Oschersleben(WK)
Mn volgende wedstrijd zal samen met Jadoul en Demeulemeester zijn in de 24 u van Le Mans
Later meer hierover .

Mvg ,
Kris Jennes