De KNMV en de BMB-FMB hebben tijdens een persconferentie in Assen bekendgemaakt een nauwe samenwerking aan te gaan betreffende beide wegrace kampioenschappen. Tevens werd er al een voorlopige 2015 kalender gepresenteerd, een kalender die een grote schok teweeg bracht bij een groot deel van de huidige wegrace coureurs.
<p>Dat het ONK wegrace momenteel in zwaar weer verkeert zal voor vele geen verrassing zijn; veel te kleine startvelden, budgettaire problemen bij de teams en organisatoren die hun begroting niet sluitend meer kunnen krijgen en een gebrek aan vertrouwen in de huidige beleidsbepalers binnen de KNMV. </p> <p><br /> </p> <p>De afgelopen tijd hebben diverse partijen pogingen gedaan om de ontstane situatie te keren, echter tot op heden zonder succes. Tot verrassing van velen, met name de coureurs en de huidige wedstrijd organisatoren komen nu dezelfde beleidsbepalers met een verrassende oplossing waarvan nog maar de vraag is of dit de weg is waar de Nederlandse wegrace sport op zit te wachten. Zo werd er tijdens de persconferentie al een voorlopige kalender voor het seizoen 2015 gepresenteerd zonder overleg met de klasse vertegenwoordigers, teams en coureurs. De verbazing binnen deze groep is na afloop van de persconferentie dan ook groot. </p> <p><br /> </p> <p>Met name de keuze van de circuits die op de kalender staan voor komend seizoen roepen vele vraagtekens op, dit ondanks dat men angstvallig een slag om de arm houdt en te kennen gaf dat het nog niet bekend is welke klasses op welke circuits in actie zullen gaan komen. Tijdens een bespreking voorafgaand aan het huidige seizoen werd door de beleidsbepaler nog geroepen dat o.a. de Pinksterraces in Oss dit seizoen voor het laatst op de ONK kalender zou staan, dit naar aanleiding van een onder de huidige ONK rijders gehouden enquete. Enige weken terug werd deze beslissing echter plotseling teruggedraaid, het waarom werd donderdagmiddag ineens duidelijk toen de voorlopige 2015 ONK kalender onthuld werd met daarop de circuits van Chimay en Oostende in België, circuits die in de ogen van 90% van de huidige ONK coureurs absoluut niet van deze tijd zijn. </p> <p><br /> </p> <p><strong>Duitsland?</strong></p> <p>Naast de samenwerking met de Belgen zal de KNMV samen met de Duitse bond een Moto3-competitie opzetten en zal er in Spanje een gecombineerde voorjaarstraining gehouden worden. Om ONK-coureurs beter voor te bereiden op het raceseizoen wordt de service voor hen verhoogd, onder meer met fysieke wintertrainingen en workshops over voeding en blessure bestrijding door de KNMV Bondscoach Barry Veneman. </p>
<p><strong>Concept wedstrijdkalender 2015 (o.v.) </strong></p> <ul> <li>11/12 april: Croix-en-Ternois (F) </li> <li>9/10 mei: Hengelo (NL) </li> <li>16/17 mei: Mettet (B) </li> <li>24/25 mei: Oss (NL) </li> <li>20/21 juni: Oostende (B) </li> <li>11/12 juli: Zolder (B) </li> <li>25/26 juli: Chimay (B) </li> <li>10/11 oktober: Assen (NL) </li> </ul> <p><br /> </p> <p><strong>ONK als bijprogramma in Assen (o.v.) </strong></p> <ul> <li>24/26 april: World Superbike </li> <li>25/27 juni: Dutch TT </li> <li>8/9 augustus: Gamma Racing Day </li> <li>26/27 september: British Superbikes </li> </ul> <p><br /> </p> <p><strong>Toelichting raceprogramma 2015 </strong></p> <ul> <li>Niet op alle circuits komen alle klassen aan de start, omdat dit niet mogelijk of wenselijk is. Deze invulling zal in een verder stadium worden bekendgemaakt. </li> <li>Er is een gerede kans dat Zandvoort in 2015 weer terugkeert op de wedstrijdkalender. </li> <li>Alle categorieën komen ieder weekend twee keer aan de start. </li> <li>Gereden wordt voor het Nederlands, het Belgisch en een gecombineerd kampioenschap. </li> <li>Het wedstrijdprogramma zal zeer compact zijn, waarbij de nadruk ligt op veel starts met korte races naar Brits model. </li> <li>Er zal getracht worden databotsingen met het IDM te voorkomen, zodat Nederlandse en Belgische licentiehouders naar wens ook in Duitsland kunnen rijden. </li> <li>Om de reiskosten te beperken bevinden de circuits zich in een straal van maximaal 400 km vanuit het centrum van ons land. </li> <li>In de Open Moto3-klasse worden ook tweetakt motoren toegelaten. </li> <li>Het wedstrijdprogramma kan worden aangevuld met Cup- en andere klassen om een koppeling met de breedtesport te bewerkstelligen en de kosten voor een organisator te beperken. </li> <li>De technische reglementen worden zoveel mogelijk afgestemd op de stock-klassen van de FIM. </li> <li>Het inschrijfgeld wordt per evenement vastgesteld, waarbij een betere balans is tussen aantal circuitminuten en inschrijfgeld.</li> </ul> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>