DSB: Joey Litjens (33e) verdeeld tevreden over stap 1 van 16

29

Joey Litjens reed vandaag zijn eerste wedstrijd in zijn debuutjaar bij het team van Arie Molenaar. De jonge Nederlander was verdeeld tevreden over zijn eerste optreden.

ÒWaar ik echt over tevreden was, is de openingsfase van de race. Ik had een hele goede start, de eerste twee bochten waren super. Daar was ik enorm blij mee. Ik had Õt lef om mijn Honda er bij de top 40 van de wereld tussen te drukken. Dat ging naar wens, ook de ronden daarna. Maar gedurende de race kreeg ik een heel ÔzenuwachtigÕ gevoel in de voor en achterzijde van mijn machine. Ik heb er mijn rijstijl nog geprobeerd op aan te passen, maar dat lukte niet. Eigenlijk is alles terug te leiden tot de nieuwe achterbrug die we vlak voor deze GP binnen kregen. We konden hem pas vrijdag testen en toen was de eerste vrije training nat. Het hele weekeinde hebben we de vering niet helemaal in orde kunnen krijgen en dat resulteerde in moeilijk en eenzaam verder verloop van mijn eerste GP van dit seizoen. Ik heb er alles aan gedaan om aan te pikken, maar ik kon het juiste gevoel niet vinden. Vanaf de tweede helft van de race reed ik alleen en dat is moeilijk. Dan heb je geen meet- en richtpunt en haal je je rondetijden niet meer. Nogmaals ik ben best blij met de start en mijn felheid. Daar kan ik tijd en plaatsen mee winnen. Dit is een prima basis om op voort te gaan over twee weken in Qatar (zaterdag 8 april). Het seizoen is nu nog 15 GPÕs lang en ik zie dit eerste GP-jaar als ŽŽn groot leerprocesÓ,

redeneert Joey Litjens, die als 33e over de finish kwam, zes plaatsen achter zijn vriend en landgenoot Hugo van der Berg (27e). Joey wachtte de finish van de MotoGP-race niet af, omdat hij met zijn familie in de camper de 2.600 km lange terugreis al aanvaarde omdat hij woensdag weer in de schoolbanken moet zitten. De 16-jarige Litjens vervolgt:

ÒHet verschil met het NK en het Europees Kampioenschap is enorm groot, vergeleken met de Grands Prix. In het EK gaat de top 5 echt hard, maar hier geven alle 40 beste rijders van de wereld van start tot finish gas. Het is niet eenvoudig deze overstap naar de GPÕs, maar ik heb het ook zeker niet onderschat. Ik voel me hier goed thuis en het werken met zoÕn professioneel team is uniek. Ik kom hier om ervaring op te doen en kan zeggen dat ik in mijn tweede GP alweer veel meer geleerd heb, dan in de 2e helft van vorig seizoen bij elkaar. Ik heb het super naar mijn zin gehad in de eerste GP van dit jaar, ik kan niet wachten tot de volgende GP, hoewel ik me vanaf woensdag weer op school weer even met hele andere dingen bezig kan zijn.Ó

Jubel was er in het Molenaar Racing GP team met de prachtige 10e plaats die de Fransman Arnaud Vincent voor het team scoorde bij zijn Honda-debuut in de 250cc GPÕs. De 31-jarige ex-125cc wereldkampioen maakte een superstart en won in de eerste ronde al 6 plaatsen, door van de 20e naar de 14e positie op te klimmen. In het verloop van de race bleef de kleine Fransoos zich volop geven, hetgeen resulteerde in een 10e plaats, goed voor 6 WK-punten. Deze 10e plaats is het beste GP-resultaat van het Molenaar team sinds enkele seizoen, en de manschappen onder leiding van de nieuwe teammanager Jarno Janssen toonden zich dan ook maar wat gelukkig. Ook teameigenaar Arie Molenaar en een groot aantal van de aanwezige sponsors toonden zich dolgelukkig.

ÒWe hebben de afgelopen jaren niet altijd evenveel geluk gekend. We zaten vaak in de hoek waar de klappen vielen. Maar dit is in de openings GP een perfecte opsteker voor het team en voor Arnaud in zijn eerste race op de Honda van ons. Vorig jaar hadden we vier GPÕs nodig voor 6 WK-punten en die hebben we hier nu in ŽŽn klap binnenÓ,

glimlachte Molenaar terecht. Ook chef monteur Hans Spaan toonde zich happy:

ÒDe tests van de afgelopen weken verliepen stroef, maar iedere training hier in Jerez groeiden Arnaud, de Honda en het team naar elkaar toe. Hij stond een paar keer 15e en 16e in de vrije trainingen, maar op de grid als 20e. Hij maakte een superstart, die een prima basis was voor een goed resultaat. Ook voor Arnaud, die na het behalen van zijn 125cc titel in 2002 drie seizoen met pech te verwerken kreeg bij evenzoveel teams en motormerkenÓ,

vult Hans Spaan aan. Vincent kon zijn geluk niet op en maakte enkele hoge vreugde sprongen in de pitbox.

ÒCÕest magnifique, une grande cadeauÉ!Ó,

jubelde Arnaud.

De Nederlander Hans Smees deed met zijn wildcard een unieke dosis ervaring op. De regerend Nederlands kampioen reed een eenzame race achteraan het veld, maar finishte als 17e.

De opening van het MotoGP-seizoen werd een hele verrassende. De twee grote kemphanen van de Jerez GP van 2005, Rossi en Gibernau, speelden nu geen rol van betekenis. Rossi viel in de eerste bocht na een touchŽ met Elias en moest zijn race als allerlaatste voortzetten en pakte slechts 2 WK-punten met een 14e plaats en GibernauÕs machine ging kapot. De strijd ging nu tussen ÔPole-manÕ Loris Capirossi en de in de MotoGP debuterende Spanjaard Dani Pedrosa. De slechts 45 kilo wegende drievoudig wereldkampioen vocht zich to grote vreugde van ruim 150.000 Spanjaarden in een uitverkocht Jerez naar de 2e plaats, tot aan het wiel van DucatiÕs nummer 1 Loris Capirossi. Maar de Honda-coureur kwam in de slotfase net iets tekort om eenzelfde uniek debuut te maken als Rossi, die bij zijn overstap van de 250cc naar de 500cc (nu MotoGP) klasse direct zijn eerste race wist te winnen. Honda maakte met Nicky Hayden het podium vol, voor de opvallende goed presterende Spanjaard Toni Elias en Marco Melandri, (allen op Honda).

De Spaanse fans kregen waar voor hun geld, met een 2e plaats van Pedrosa en overwinningen in de 125cc Alvaro Bautista en in de 250cc van Jorge Lorenzo.