HomeNationaalONKDSB: Jarno als 4e over de eindstreep

DSB: Jarno als 4e over de eindstreep

“Nou, dat hebben we gelukkig achter de rug!”, was de eerste reactie van Jarno “Kipje” Boesveld nadat hij zojuist als 4e over de eindstreep van het onverantwoord gevaarlijke stratencircuit van Oss was gekomen. Het liefst had hij deze wedstrijd om het Open Nederlands Kampioenschap overgeslagen maar de te verdienen punten waren doorslaggevend in verband met mogelijke deelname aan de Dutch Grand Prix 2002, beter bekend als “de TT van Assen”. foto: www.teamemmenracing.com

Vanmiddag kreeg Boesveld van de KNMV de vraag voorgelegd; “wil je een Wild Card voor de TT of ga je de EK-wedstrijd rijden?”, een vraag waarop Kipje uiteraard nadrukkelijk de voorkeur voor de eerstgenoemde mogelijkheid gaf.

Verschillende rijders, waaronder Henk v/d Lagemaat, Patrick Lakerveld en Rob Filart hadden reeds te kennen gegeven de wedstrijd op het omstreden stratencircuit van Oss te negeren uit veiligheidsoverwegingen, zij maken zich bovendien op voor een EK-wedstrijd in Hongarije.
Het stratencircuit in Oss is feitelijk niet meer dan een onoverzichtelijk rondje om een fabriekshal gelegen in het centrum van industrieterrein “De Elzenburg” in Oss. In plaats van veilige “val-zones” is het circuit rondom bezaaid met afgeschermde bomen, lantaarnpalen en verkeersborden, bij twijfel kan een coureur hooguit kiezen om vlak voor ŽŽn van de 3 haakse bochten rechtdoor te schieten in de uitloopstrook. De “baan” is dermate kort dat de snelste rijders met een gemiddelde van 140 km/uur (!) binnen 1 minuut alweer over start-finish komen razen.
Kortom, niet bepaald een reclame voor de Nederlandse wegracerij in onze ogen.
Jarno had echter een belangrijke reden om na 5 jaar weer deel te nemen aan een wedstrijd op het circuit van Oss, het toeval wilde namelijk dat er juist hier ONK-punten te verdienen waren die wellicht doorslaggevend konden zijn voor eventuele deelname aan een juist zeer prestigieuze wedstrijd. Het was vooraf bekend dat het bestuur van de KNMV na afloop van de wedstrijd in Oss om de tafel zou gaan om te besluiten wie van de 250cc-coureurs de drie te verdelen Wild Cards voor de beruchte TT van Assen zouden krijgen.

De trainingen voor de wedstrijd in Oss verliepen afgelopen zaterdag goed voor Kipje. In verband met het korte circuit bestaande uit enkel 3 haakse hoeken en ŽŽn doorlopende bocht werd de versnellingsbak van de Yamaha TZ ingrijpend gewijzigd. Ondanks een prima 3e startpositie aan het eind van de middag was Jarno echter van mening dat de eerste versnelling iets aan de korte kant was waardoor de machine moeilijk de rechte stukken was op te sturen.
Gelukkig waren de weersomstandigheden tijdens het gehele pinksterweekend prima en konden de regenbanden op zondag achterblijven in het rennerskwartier. Toen het hele 250cc-veld zich na de verkennings- en opwarmronde opmaakte voor de start leek er een probleem te zijn met het startlicht. Het rode licht bleef bijzonder lang branden en juist toen Jarno zijn reeds “rollende” Yamaha weer noodgedwongen stil zette sprong het licht alsnog uit waardoor Kipje ondanks een zeer goede start toch een plaats prijs moest geven aan Hans Smees die blijkbaar wel rekening had gehouden met een ongebruikelijk lange startprocedure. Bij de tweede doorkomst had Jarno de schade inmiddels hersteld en lag hij op een voorlopige 3e (podium)positie. Halverwege de wedstrijd (totaal 15 “rondjes”) kwam Stuart Voskamp echter sterk opzetten waarna hij Jarno voorbij wist te steken op het moment dat beide kemphanen een achterblijver moesten paseren.
Omdat Hans Smees zich verremde waardoor hij aan het eind van een uitloopstrook moest keren, ontstond achter Jarno een gat van ruim 12 seconden op de 5e man waardoor Kipje de wedstrijd in ieder geval zonder het nemen van onnodige risico’s tot een einde kon brengen.
Jarno; “Allemachtig wat duurde dat lang voor dat stoplicht uitging zeg, niet normaal gewoon! Ik was me eigenlijk al aan het voorbereiden op een herstart want ik hoorde achteraf iemand zeggen dat er naast de baan nogal zenuwachtig op allerlei knoppen werd gedrukt. Hierdoor was ik wel net even te laat van mijn plek anders had ik in ieder geval nog even de strijd aan kunnen gaan met Jan Blok of Peter Politiek, maar ja het is niet anders. Stuart Voskamp kon met zijn Honda ongelooflijk laat remmen, het was simpelweg te link om nog later dan hem te remmen want ik remde toen al constant mijn achterwiel de lucht in. Ik denk dat er gewoon net geen podiumplaats inzat vandaag maar wie weet lukt het dit jaar nog een keer!”.

Tussenstand Open Nederlands Kampioenschap 250cc 2002;

1. Henk v/d Lagemaat Aprilia 75
2. Peter Politiek Honda 58
3. Patrick Lakerveld Aprilia 56
4. Jan Blok Honda 54
5. Jarno Boesveld Yamaha 42

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig