DSB: Jan Roelofs zonder punten door mechanische pech.

86

Afgelopen weekeinde werd alweer de 5e ONK- wedstrijd van het seizoen verreden. Ditmaal reisde we af naar het gelderse Hengelo waar op het stratencircuit de Varselring werd gereden. Tijdens dit weekend kende Jan diverse motorische problemen die hem uiteindelijk in de wedstrijd fataal werden

Zaterdag 21 mei




Op deze zaterdag stonden er drie trainingen op het programma, ŽŽn vrije trainingen en twee kwalificatie trainingen. Tijdens de vrije training was de baan nog op enkele plaatsen nat van de hevige regenbui gedurende de vrijdagnacht. Omdat de baan nog op enkele plaatsen verradelijk glad was reed Jan rustig zijn rondjes om het juiste gevoel te krijgen. Hij eindigde deze training zonder problemen op een 2e plaats vier honderdste van een seconde achter thuisrijder Hans Smees.

Voor de 1e kwalificatietraining werden de oude zuigers vervangen voor een paar nieuwe, om zo het maximale vermogen uit de Yamaha te krijgen. De eerste paar ronden deed Jan nog even rustig aan om de nieuwe zuiger in te rijden en daarna ging de helm achter de kuip en probeerde hij er enkele snelle rondetijden uit te persen. Jan merkte dat de motor ondanks de nieuwe zuigers minder goed liep als in de vrije training waardoor hij uiteindelijk op een 3e positie bleef steken.

Voor de 2e kwalificatietraining werd alles nog goed nagekeken en hiebij ontdekten de monteurs enkele mankementen met name aan het ÒpowervalveÓ systeem. Dit werd weer gerepareerd en de afstelling van de carburateurs werd nog aangepast zodat Jan met goede moed aan de kwalificatietraining begon.

Tijdens deze training merkte hij na enkele ronden dat de motor weer slechter begon te lopen, toch probeerde hij er alles aan te doen om zijn tijd van de eerste kwalificatie training te verbeteren. Uiteindelijk lukte dit niet, en eindigde hij op een 3e plaats.

Zondag 22 mei

De hele avond werd er nog doorgesleuteld door de monteurs om de diverse mankementen die weer aan het eerdergenoemde ÒpowervalveÓ systeem waren gevonden.

De volgende ochtend werd er eerst nog een warm up training verreden zodat de reparaties nog een keer op de baan gecontroleerd kon worden. Ditmaal liep de motor al wat beter dan tijdens de trainingen maar nog lang niet optimaal.

Voor de wedstijd werd de afstelling nogmaals aangepast wat aan de hand van de data die we tijdens dit weekeinde hadden verkregen optimaal moest zijn.

Net na de middag werd de wedstrijd voor de 250cc verreden. Vol vertrouwen ging Jan de verkenningsronde in met de hoop dat het nu allemaal voor mekaar zou zijn. Het tegendeel bleek het geval toen de motor niet zijn toeren wou draaien. Op de startgrid aangekomen vertelde Jan dit tegen zijn technische staf, maar het was onduidelijk wat precies de oorzaak was. Toch werd er nog even een bougie vervangen in de hoop dat het probleem daarmee zou zijn opgelost. Tijdens de warm up ronde maakte de motor ineens wel zijn toeren, maar de motor liep nog niet helemaal zoals anders.

De start ging redelijk goed en Jan lag direct op een tweede plaats. Maar op het rechte stuk naar de achterzijde van het circuit merkte Jan dat de motor slecht begon te lopen, en hoopte hij dat de motor het vol zou houden. Op een derde plaats liggende na driekwart van de eerste ronde afgelegd te hebben sloeg het noodlot voor hem toe en liep de motor vast. Gelukkig kon Jan nog net op tijd de koppeling inknijpen om zo een valpartij met alle gevolgen van dien te voorkomen. Hij zette de motor bij een baanpost langs de kant en baalde enorm omdat een zekere derde en misschien wel een tweede plaats letterlijk in rook op ging.

Het hele weekeinde stond in het teken van motorische problemen met een uiteindelijke vastloper in de wedstrijd. Balend werd alles ingepakt en vertrok het team huiswaarts om alles weer zo snel mogelijk in gereedheid te brengen voor de volgende races in Oschersleben (D) aankomend weekeinde.

Uitslag:

1. Hans Smees, Aprilia; 2. Patrick Lakerveld, Honda; 3. David Drieghe, Honda; 4. Bram Appelo, Honda; 5. Richard Buchly, Honda; 6. Mike Velthuijzen, Honda; 7. Frank Bakker, Honda; 8. Tonny Wassink, Honda; 9. Gert Pieper, Honda; 10. Justin de Bruin, Honda; Jan Roelofs uitgevallen