MRTT-Hugen coureur Jan Roelofs tevreden met 4e en 2e plaats in Eemshaven. Afgelopen week zijn alweer de 2e en 3e wedstrijd van de 250cc voor het ONK verreden. Deze beide wedstrijden werden verreden in Eemshaven, het noordelijkste puntje van Groningen. De 1e van de 2 werd op donderdag 5 mei gereden, de 2e wedstrijd volgde op de zondag. Tijdens deze wedstrijden behaalde Jan op donderdag een mooie 4e plek, en op de zondag een uitstekende 2e plaats waarmee hij laat zien dat er wel degelijk rekening met hem gehouden dient te worden.
Donderdag 5 mei
Op deze dag is er voor de 250cc een extra ONK Ð wedstrijd ingepland. In de ochtend en de voormiddag stonden de kwalificatietrainingen gepland en in de namiddag de wedstrijd over 15 ronden.
De trainingen verliepen niet geheel volgens plan. Er waren namelijk nog enkele problemen met de afstelling van de motor en de vering was nog verre van optimaal. Gedurende deze twee trainingsessies werd er door de monteurs hard gewerkt om de motor optimaal aan het lopen te krijgen om zo de snelle peperdure motoren van de concurrenten bij te kunnen houden. Ook werd de vering door Ðhlins specialist Zweitze Rooske op meerdere punten aangepast om zo de wegligging van de motor te verbeteren. Stap voor stap gingen we vooruit en mocht Jan uiteindelijk op de 4e startplaats vertrekken.
De race die laat in de middag werd verreden startte Jan matig waardoor hij enkele coureurs aan zich voorbij zag gaan. Maar voordat Jan door de eerste bocht was lag hij alweer op de vijfde positie. Direct ging hij ook nog Appelo voorbij waarna hij aan kon haken bij de aprillia van Smees. Jan kon dit tempo een vijftal ronden volhouden waarna hij moest afhaken doordat de motor wat aan vermogen verloor. Hij had inmiddels gedurende het begin van de wedstrijd een dermate grote voorsprong op de vijfde man opgebouwd dat Jan zijn race met een veilige voorsprong op een 4e plek kon finishen.
Zaterdag 7 mei
SÕ morgens werd de eerste kwalificatie training verreden. Vlak voordat de training begon kwamen er donkere wolken aan de hemel waar elk moment een bak water uit kon vallen. Daarom zette Jan meteen aan het begin van de training een paar snelle rondetijden waarna het na een kwartier gereden te hebben het begon te spetteren. Snel ging hij naar binnen om zo ook nog enkele wijzigen aan de motor aan te kunnen brengen. Bij de vrachtwagen aangekomen zagen de monteurs dat er een kabel was geknapt wat meteen verklaarde waarom de motor niet goed liep. Omdat dit euvel niet snel op te lossen was besloot Jan de motor aan de kant te laten staan, mede omdat de baan niet meer de optimale grip had en hij reeds op een veilige 4e plek getraind stond. Gedurende deze training stapten ook nog enkele rijders hard af waaronder Smees en Gevers. Smees bracht het er zonder kleerscheuren vanaf, maar Gevers had minder geluk en brak bij een ongelukkige val zijn sleutelbeen. Hierdoor is hij helaas voor enkele wedstrijden uitgeschakeld.
De tweede training werd onder natte omstandigheden verreden waardoor de startopstelling voor de race niet meer zou veranderen. Toch was het voor Jan wel spannend omdat hij voor het eerst dit seizoen met een geheel andere vering in de regen zou rijden. In het begin was het nog wat onwennig maar na enkele aanpassingen aan de vering voelde hij zich redelijk op zijn gemak en klokte de snelste tijd voor Smees en Lakerveld.
Zondag 8 mei
Na een natte warm up gereden te hebben was het voor de start van de race wel koud maar droog. Wederom had Jan een slechte start omdat hij bijna te vroeg van zijn plek vertrok. Gelukkig wist hij zich ook nu weer meteen bij de eerste bocht te herstellen waarna hij ook nu weer direct aansluiting vond bij Smees. Hij kon het tempo goed volgen mede doordat de motor liep als een zonnetje. In de 2e ronde verremde de koploper Lakerveld zich achterop het circuit, hierdoor konden Smees en Jan hem gemakkelijk passeren. Meteen hierna gaf Smees zijn aprillia echt de sporen en zag Jan hem langzaam maar zeker wegrijden. Het snelheidsverschil op het rechte stuk was dermate hoog dat Jan het gat wat daardoor ontstond niet geheel meer kon dichtremmen. Wel was er nog een ander gevaar; een snelle honda, Lakerveld. Jan zette steeds snellere rondetijden neer en reed zelfs bijna 1 seconde sneller als in de kwalificatietrainingen. Het gat groeide naarmate de race vorderde tot uiteindelijk vier seconden. Jan kon door constant snelle rondetijden te rijden dit gat blijven behouden en reed zo naar een uitstekende 2e plaats.
Na afloop van de race was Jan daarom ook zeer tevreden met het resultaat. Jan; ik ben blij dat ik er tussen sta, we doen nu gewoon mee. We hebben laten zien dat er met mij ook nog rekening gehouden dient te worden gedurende het seizoen. Meer zit er voor ons op dit moment met dit materieel niet in.
De volgende race is op 2e pinksterdag op het circuit in Oss. Dit is voor Jan een thuiswedstrijd en hij hoopt voor eigen publiek te kunnen vlammen. U bent daarom ook allen van harte uitgenodigd om een kijkje te komen nemen bij het MRTT-Hugen Racing.
Uitslag 5 mei:
1. Hans Smees, Aprilia; 2. Randy Gevers, Aprilia; 3. Patrick Lakerveld, Honda; 4. Jan Roelofs, Yamaha; 5. Mike Velthuijzen, Honda; 6. Bram Appelo, Honda; 7. Ronald Beitler, Honda; 8. Marcel Dondorff, Yamaha; 9. Jarno Vos, Honda; 10. Frank Bakker, Honda ;
Uitslag 8 mei:
1. Hans Smees, Aprilia; 2. Jan Roelofs, Yamaha; 3. Patrick Lakerveld, Honda; 4. Mike Velthuijzen, Honda; 5. Bram Appelo, Honda; 6. Ronald Beitler, Honda; 7. Janfred Oldenziel, Honda; 8. Richard Buchly, Honda; 9. Adriaan Boiten, Honda; 10. Jarno Vos, Honda;