DSB: Jan Roelofs klaar voor nieuw seizoen

82

MRTT-Hugen coureur Jan Roelofs is klaar voor de start van het seizoen na een goede training in Ledenon. Ledenon – De afgelopen week zijn we 3 dagen wezen testen in het zonnige Zuid-Frankrijk, op het circuit van Ledenon wat 15 km ten noordoosten van Nˆ¨mes ligt. Het was er ideaal weer; de zon scheen elke dag volop, nagenoeg geen wind en de temperatuur kwam in de middag uit op +- 22¡C.

Dinsdag 15-03
Omdat ik nog nooit op dit circuit ben geweest, werd de eerste dag vooral gebruikt om de baan te leren kennen. Hiervoor was 1 dag zeker niet ruim geschat. De baan bevat namelijk diverse ÒblindeÓ bochten en een hoogteverschil van ongeveer 25 meter. Het was vooral zoeken naar de ideale lijn en de juiste rempunten. Tijdens deze eerste dag ging het nogal stroef, omdat ik meteen hard wou gaan waardoor de bochten veel te hoekig werden genomen, wat veel tijd kostte en terug te zien was in de rondetijden. De motor liep zelf ook nog niet optimaal, ik had voornamelijk last van trillingen onder het rijden. Het blok werd Õs avonds nog meerdere malen aangepast en goed nagekeken waardoor de ÒarmeÓ monteurs pas om 2 uur in bed lagen. Echter het harde werken zou de komende dagen nog worden beloont en daar gaat het ten slotte om.




Woensdag 16-03
Op de tweede dag werd er begonnen met de afstelling van de vering. Omdat we na de training in Spanje een nieuwe Wilbers achterpomp hadden aangeschaft werd er begonnen met de opgegeven basisafstelling. Dit bleek achteraf nog niet eens zo heel verkeerd, want het enige wat we hoefden te veranderen was de veer die nogal aan de zachte kant was. Verder was het nog hier en daar een klikje verstellen waardoor de motor zeer goed aanvoelde. Waar we in Spanje de achterband nog binnen 7 ronden kapot hadden konden we nu met dezelfde banden een hele dag rijden zonder kapot te gaan. Deze verbeteringen waren ook te zien in de rondetijden die met 2 seconden werd verbeterd ten opzichte van de eerste dag.

Donderdag 17-03
De derde dag werd er verder gegaan met het fijne afstelwerk van de achtervering. Ook op motorisch vlak werd nog een nieuw idee uitgeprobeerd was verbazingwekkend goed werkte. De motor was zo sterk dat een 600cc machine in de klim voorbij werd gereden, en dat er met een dikke 1000cc nagenoeg mee werd getrokken. De topsnelheid kwam op deze bochtige baan ten op zichtte van de vorige dagen 5 km hoger uit. Iets wat mij en zeker de monteur zeer tevreden stelde. Door deze verbetering werd de rondetijd nog eens met 1 seconde verscherpt. Hierdoor werd een Nederlandse collega coureur, op een ruime 3 seconden afstand gehouden, wat mij en het hele team een tevreden gevoel gaf.

Met een zeer goed gevoel werd deze test afgesloten en hoopvol kijken we goed voorbereid uit naar het komende seizoen wat begint op 17 april in Assen.

Voor deze tijd echter, gaan we de motor op 24 maart in Assen nog ŽŽn keer aan de tand voelen.

Foto Jeroen Baack