DSB: Jan Roelofs behaalt een goede 7e plaats tijdens het EK in Most.

57

Afgelopen weekend werd de 5e wedstrijd van EK verreden in Most (Tsjechi‘). Tijdens dit weekend behaalde Jan na een matige 17e kwalificatietijd, in een strijdlustige race de 7e plaats.

Vrijdag 8-07




Op deze dag kon men in de ochtenduren een extra training rijden waar Jan, omdat hij voor het eerst in Most was, gebruik van maakte om zo de baan enigszins te leren kennen. De omstandigheden waren verre van ideaal, de regen kwam namelijk met bakken uit de hemel waardoor Jan op een natte baan zijn eerste meters maakte. Tijdens deze training merkte hij dat de baan erg hobbelig is, waardoor in de regen weinig grip was.

SÕ middags werd de eerste offici‘le vrije training verreden. Ook nu was de baan nog erg nat zodat Jan verder ging om een basisafstelling voor de regen te vinden. Jan had echter door het stuiteren en glijden weinig vertrouwen op de baan en kwam maar moeizaam rond. Uiteindelijk sloot hij deze training met een slecht gevoel af.

Zaterdag 9-07

sÔOchtends stond de eerste kwalificatietraining op het programma. In tegenstelling tot de vrijdag was het nu wel droog, en kon Jan nu de baan leren kennen in een droge toestand. Meteen in het begin voelde het zoals ook in de regen hobbelig aan. Het was heel moeilijk om steeds sneller te gaan omdat de baan over de breedte gezien niet overal even hobbelig of even slecht van asfalt was. Dus wanneer je een iets andere lijn had reageerde de motor helemaal anders door juist heel erg te stuiteren of te glijden of soms heel weinig. De baan was op deze manier zeer onvoorspelbaar en het vertrouwen om hard rond te kunnen gaan was er dan ook niet aanwezig bij Jan. Naarmate de training vorderde werd de motor op diverse punten aangepast om zo toch enigszins verbeteringen te krijgen in de wegligging. Deze training eindigde Jan uiteindelijk op een 16e plaats in een startveld van ongeveer veertig man.

De tweede kwalificatietraining werd aan het einde van de middag verreden en ditmaal ook onder droge omstandigheden zodat iedereen nog de kans had zijn tijd van de ochtend te verbeteren. Het duurde lang voordat de tijden aangescherpt werden, mede door de doordat het iets was gaan waaien en de temperatuur aanzienlijk hoger lag dan tijdens de eerste kwalificatietraining. Jan kreeg naarmate hij meer ronden aflegde beter het gevoel waar dat er veel en weinig grip was, echter het vertrouwen om hard rond te kunnen gaan was er nog steeds niet. Jan verbeterde zijn tijd nog wel met een halve seconde, maar zakte wel ŽŽn plaats op de startopstelling zodat hij de wedstrijd vanaf een 17e startplaats moest beginnen.

Zondag 10-07

Ook op zondag was het stralend weer en ook weer warmer dan tijdens de kwalificatietrainingen. Rond de klok van drie uur ging de wedstrijd van start. Jan had vanaf een 17e startpositie een slechte start doordat de koppeling hevig slipte en zakte hierdoor enkele plaatsen terug. Bij het aanremmen van de eerste bocht zag Jan in zijn ooghoek dat een achteropkomende coureur nogal hard en stuiterend kwam aangezet en besloot even te wachten met het insturen van de bocht wat uiteindelijk de juiste keuze was omdat deze coureur in de achterzijde van de reeds insturende rijders knalde met als gevolg dat er een man of vier onderuit gingen. Jan moest hierdoor rechtdoor en nadat hij zich tussen de bandenstapels door had gewrongen kon hij zijn race wederom vervolgen. Halverwege deze eerste ronde werd de race afgebroken met de rode vlag en keerden de coureurs terug naar de pits. In de pits aangekomen werd de koppeling nog even nagesteld om problemen met de herstart te voorkomen. Na ongeveer een minuut of tien gewacht te hebben konden de rijders de baan weer op om de race te herstarten. Bij deze herstart was Jan redelijk weg. In de eerste bocht verschalkte hij direct enkele rijder en zette de aanval in op de groep voor hem. Jan reed zeer sterk en haalde de diverse rijders in. Op een gegeven ogenblik kwam Filla, die door een

matige start naar voren gestormd kwam. Jan pikte meteen bij Filla aan en kon zijn tempo goed volgen. Na enkele ronden achter Filla te hebben gezeten haalde Jan hem in en probeerde van Filla weg te rijden. Dit lukte heel even want nadat Jan een paar kleine foutjes maakte zat Filla direct weer aan zijn achterwiel en ging Jan zelfs voorbij met nog drie ronden te gaan. Jan was vastbesloten om hem niet te laten gaan en bleef Filla volgen. In de laatste ronde had Jan zijn strategie al bepaald, hij bleef strak aan zijn achterwiel rijden om hem zo bij de laatste bocht in te halen. Echter bij het aanremmen van de voorlaatste bocht zat Jan er al naast en passeerde Filla bij het insturen van de bocht. Doordat Jan iets te hard de bocht in ging kon Filla er weer voor de laatste bocht onderdoor komen. Jan hield het hoofd koel, liet een klein gaatje om vervolgens eerder op het gas te kunnen. Bij het uitkomen van de laatste bocht kwam Jan uit de slipstream van Filla en klopte hem op de finishlijn met 11 duizendste van een seconde. Hierdoor eindigde hij op een welverdiende 7e plek.

Na de race was Jan en het gehele team zeer tevreden over zijn prestatie. Voor het eerst dit jaar werd er weer voor elke centimeter gevochten! Deze race was voor het hele team een enorme opsteker na het niet kwalificeren van de TT. Zodoende is besloten om de volgende EK wedstrijd ook mee te doen die eind augustus wordt verreden op het circuit van Schleiz in Duitsland.

Uitslag:

1. Patrick Lakerveld, Honda; 2. Hans Smees, Aprilia; 3. Alvaro Molina, Aprilia; 4. Kenni Aggerholm, Yamaha; 5. Randy Gevers, Aprilia; 6. Andreas Martensson, Yamaha; 7. Jan Roelofs, Yamaha; 8. Michael Filla, Yamaha; 9. Ari Matikainen, Honda ; 10. Omar Menghi, Honda;

Stand EK:

1. Alvaro Molina, 116 ptn; 2. Patrick Lakerveld, 89 ptn; 3. Yves Polzer, 52 ptn; 4. Andreas Martensson, 52 ptn ; 5. Kenni Aggerholm, 39 ptn; 6. Michael Filla, 35 ptn ; 7. Claudio Zanette, 33 ptn ; 8. Thomas Valther, 33 ptn ; 9. Norman Rank, 26 ptn; 10. Alexander Todorov, 22 ptn. 20. Jan Roelofs, 9 ptn;