DSB: Jakub Smrz ondanks pitstop 19e – Wai On Cheung netjes 29e

93

Grand Prix nummer 12 van dit seizoen, op de fraaie piste van Sepang nabij Kuala Lumpur, leek een uitstekende locatie voor een fikse puntenscore voor 250cc coureur Jakub Smrz, maar een haperende Ôvalve controlÕ (bediening van de uitlaatklep) gooide roet in het eten.

Kuba Smrz in Sepang (foto MPAfoto)




ÒNa het uitgaan van het rode licht merkte ik hert meteen al bij de start. De machine smoorde en kwam nauwelijks van zijn plaats. Weg voordeel van mijn 13e startpositie en kansen op WK-punten, schoot er door mijn hoofdÓ, meldt Jakub Smrz, die direct na de openingsronde al de pitstraat inreed. Daar herkende chef monteur Hans Spaan direct het probleem, dat zich al rijdenÓd heel moeilijk laat herstellen. ÒIk hoorde het aan het lopen van de machine, de uitlaatklep stond niet goed. Dat gebeurt nooit, maar juist nu Ðterwijl alles er zo goed uitzag- sloeg het toe. De klep moest on de juiste stand worden gezet en dan de dodemansknop gebruiken om de zaak te resetten. Dat was in no time gelukt, en hij kon weer de baan op, maar inmiddels had Jakub bijna al een ronde achterstand opgelopenÓ, verklaarde Hans Spaan, die zijn rijder een vreemd gevecht tussen de kopmannen zag uitvechten. ÒNadat ik de baan weer op kwam zag ik achter me de kopmannen al aankomen rijden. Ik maakte ruim baan voor hen en reed mijn eigen race, in de hoop dat er veel uitvallers zouden volgen en ik misschien nog aan een puntje zou kunnen komen. Mijn race ging goed, ik draaiode tijden van 2.11 en die waren sneller dan Sekiguchi maakte. Die werd uiteindelijk 10e aan de finish en pakt 6 WK-punten. Normaal gesproken had ik in die buurt moeten zitten. Zeker nu er veel crashers en uitvallers waren had ik hier misschien wel een top 10 score kunnen maken. Maar helaas, het mocht niet zo zijnÓ, aldus Smrz, die volgende week op het circuit van Doha in Qatar na twee teleurstellingen achterheen op revanche belust is. ÒDe Honda liep goed, het Bakker-frame van bike 2 is nu perfect afgesteld en het had hier kunnen gebeuren. Dan volgende week maarÓ.

Bij de kwartliters leverde WK-leider Dani Pedrosa 25 punten van zijn voorsprong in, door in de eerste ronde onderuit te gaan, net als de man op de 3e plaats Andrea Dovizioso. De 19-jarige Aussie Casey Stoner profiteerde optimaal met de volle winst (zijn 3e GP-overwinning van dit seizoen) voor Alex de Angelis en Sebastian Porto. Stoner verkleinde zijn puntenachterstand van 53 naar 38 punten, met nog 4 GPÕs voor de boeg.

De Chinese invaller op de 125cc Honda verbeterde zich zondagmorgen tijdens de warm up nog met 1,5 seconde ten opzichte van zijn kwalificatietijd. Wai On Cheung, die op voorspraak van Dorna en IRTA voor deze ene race in het team werd opgenomen, maakte iedere ronde progressie. ÒMaar vooral in de snelle bochten kom ik nog te kort. De laatste secties van de rondes geven het grootste verschil aan met mijn concurrentenÓ, meldde de 24-jarige Cheung, die tijdens de race een prima start maakte en zich fraai naar voren opwerkte. Òaan het einde van de race vocht ik een strijd uit met Sascha Hommel op zijn Malagutti, nadat ik daarvoor al De Indonesi‘r Pradita voorbij was gegaan. Dat ik die onderlinge strijd met Hommel won deed me goed. Ook tijdens de race verbeterde ik mijn rondetijden weer, terwijl het kwik steeds verder richting 40 graden steeg. Dit is na mijn thuis-race en GP-debuut in Sjanghai een heel leerzaam weekeinde geweest, waar ik het Nederlandse team heel erg dankbaar voor benÓ, meldde Cheung, die als 29e over de meet kwam.