Soms zit het mee, soms zit het tegen. Vanmorgen voor de warmup training is er een nieuwe koppeling gemonteerd. Om de koppeling te sparen is er geen proefstart gemaakt vanmorgen.
Na de warmup hebben de monteurs de motor los gehaald en onder andere de koppeling schoongemaakt. Vanmiddag tijdens de verkenningsronde ging de koppeling direct kapot. Hans was blij dat hij de pitsstraat nog kon bereiken. Onze monteurs zijn niet voor een 1 gat te vangen en begonnen direct met het monteren van een nieuwe koppeling. Toen de kuip er weer onder ging, ging het licht op groen en kon Hans vanuit de pitsstraat achter het veld aanjagen. Collega Nederlander Randy Gevers bleef in eerste instantie staan op de startgrid en moest net als Hans aan een inhaal race beginnen. Hans was ontzettend gebrand, en ging de ene na de andere coureur voorbij. De Aprilia liep perfect en Hans reed constant uitstekende rondetijden. Drievoudig Europees Kampioen Alvaro Molina kreeg in het begin van de race een vastloper en kwam aan de kant te staan. Circa zes ronden voor het einde kwam de, op de derde positie liggende, Polzner hard ten val en werd de rode vlag gezwaaid. Hans lag op het moment van code rood op een 10e plek en er had zeker nog een 7e of 8e positie ingezeten. Voor de uitslag gold de ronde ervoor en toen lag Hans 11e. De race werd gewonnen door Linfoot, 2e werd Cajback en 3e toch nog Polzner; ondanks dat hij onderuit was gegaan. Polzner verscheen dan ook niet op het podium. Polzner was vandaag niet de enige, want vele coureurs eindigden vandaag in de grindbak. Iedereen had te kampen met gripproblemen. De hevig teleurgestelde Hans Smees wist twee uur na de race alles al weer te relativeren. “Er is niks aan te doen en er niemand iets te verwijten. Het hoort helaas bij deze sport, maar het is wel heel zuur. Waar ik vandaag in ieder geval goed in heb geoefend is : INHALEN”, aldus Hans Smees. Welke positie Randy Gevers heeft behaald was Hans niet bekend. In ieder geval buiten de punten.