VALENCIA – Vooraf wist niemand wat we van deze race konden verwachten. De eerste echte krachtmeting van dit seizoen was in aantocht. Inmiddels weten we het en kunnen we opgelucht ademhalen. Lennart van Houwelingen kan mee in Europa!
Niet alleen de ervaring was enorm, ook de afstand die moest worden afgelegd mocht er wezen. Na deze lange reis, kwamen Lennart & Johan woensdag aan op het Ricardo Tormo circuit van Valencia. Hier werden de tenten opgezet en de motor geprepareerd voor de vrije training vrijdagmorgen. Daarvoor moest Lennart eerst zijn gezicht laten zien bij een meeting en een technische keuring op donderdag. Toen dit, na enkele veranderingen aan de motor, goed doorlopen was, mocht het mentaal voorbereiden op het racen beginnen.
Met goed gevoel want in de vrije training klokte Houtje al constant opbouwende tijden, wat resulteerde tot een 19e plaats in een veld van 38 coureurs! Geen slecht resultaat voor de eerste meters in een Europees veld…
Voor Lennart nog lang niet genoeg. Er moesten snellere tijden komen en dit zou in de eerste kwalificatie diezelfde middag nog moeten gebeuren. Met deze instelling stapte Lennart 16:30 uur op de motorfiets en reedt als n van de laatsten de baan op. Hier wist hij in de derde ronde al een 1’46.202 neer te zetten, iets wat hem een 14e plaats op de ranglijst bezorgde! Na een rustigere ronde wist hij nog n maal te knallen met een 1’45.756 voorafgaand aan een pits-bezoek. Na deze en een ander bezoek aan de pits, met enkele wijzigingen aan de motor heeft Lennart geen nieuwe tijd meer onder de 1’50 neer kunnen zetten. Jammer, omdat veel andere rijders dit nog wel konden en zo zelfs nog enkele coureurs voorbij de tijd van Houtje kwamen. Uiteindelijk resulteerde dit tot een 24e plaats. Hier kunnen we overigens een kanttekening plaatsen. Van de 38 coureurs die in totaal hebben gereden, zaten de nummers 9 tot en met 26 in dezelfde 1’45 minuten als Lennart.
Het laatste gedeelte van kwalificatie 1 moest goed worden gemaakt in de tweede tijdsbepalende training. De tijden van Lennart vlogen per ronde omlaag, wat in de vijfde ronde al resulteerde tot een 1’44.516! Indien Lennart deze lijn had voort kunnen zetten, was hij vast en zeker in de top 10 terecht gekomen. Helaas begonnen de banden van Houtje te roken en werd er besloten hem naar binnen te halen om ook de bandenspanning te wijzigen. Na deze verandering kon Lennart, net als gisteren, niet meer over zijn toptijd heen. Het enige verschil was dat de gezette tijd nu zo goed was dat maar enkele rijders er nog overheen konden! De top 15 werd door Lennart behaald, want Some Racing kon trots zijn op een 14e startplaats!
De eerste race in het Europees Kampioenschap met zo’n startplek is er n om trots op te zijn. Dat was Lennart zeker, maar nooit tevreden. Er waren dus aardig wat zenuwen aanwezig die de nodige adrenaline naar boven brachten. Na de nodige media-aandacht bij het opstellen werden de 36 coureurs met een inloopronde naar de kwalificatieplaatsen op de startgrid gedirigeerd. Hier, wachtend op het uitgaan van de lichten, stond Lennart voor n van de vervelendste gebeurtenissen in zijn racecarrire. Bij de start leek deze nog ver uit het zicht vanaf de 10e plaats, maar in de tweede bocht (hairpin) sloeg het noodlot toe. Alle coureurs moesten rempunten bepalen en in deze drukte werd Lennart, totaal in het midden van de kopgroep, van alle kanten aangetikt. Door het ‘kuip-tegen-kuip werk’ sloeg Lennart met zijn motor tegen zijn zijligger aan.
Hierdoor raakte het voorwiel los en was er geen redden meer aan. De motor schoof onderuit, evenals de motor van vier anderen, en met een grote stofwolk vlogen de motors inclusief coureurs de grindbak in. Lennart zag zijn Suzuki enkele malen over de kop vliegen en kon alleen maar hopen dat er niet t veel beschadigd werd. Bij aankomst bleek helaas een clipp-on (stuurgedeelte) te zijn afgebroken, waardoor Houtje zijn race moest staken.
Een slecht eind voor zo’n goed weekend. De eerste meting is achter de rug. We kunnen deze meting met opgeheven hoofd herinneren. De race mag dan wel niet goed zijn afgesloten; de kwalificaties waren iets om trots op te zijn! Wij, als Some Racing, zijn dan ook apetrots te kunnen zeggen dat Lennart 14e mocht starten in de eerste EK Superstock 600 race van dit seizoen. Een oerhollandse jongen wist zich te bewijzen tussen de ‘grote mannen’ uit Europa. Dat het wedstrijdresultaat van deze eerste race misschien niet overtuigend is, kunnen wij alleen maar weerleggen met onze instelling: “Knokken naar de top!”
Uitslag EK Superstock 600 Valencia:
1. Simon, X. (BEL)
2. Canepa, N. (ITA)
3. Barragan, S. (ESP)
4. Pedro, J. (ESP)
5. Gamell, F. (ITA)
Naast dit verslag en de voorbeschouwing, wat u voor en na iedere race ontvangt, schrijft Lennart sinds kort een column op racesport.nl over zijn belevenissen in de EK wereld. Deze zal binnen enkele dagen verschijnen op de betreffende website.
De eerstvolgende race zal voor Lennart het tweede EK in Monza zijn in het weekend van 6&7 mei 2006. Voorafgaande aan deze wedstrijd zal Lennart, indien de motorschade van vandaag niet te groot is, aanstaande donderdag voorrijden op het circuit van Assen.
Voor tussentijdse nieuwtjes, de stand etc. kunt u altijd een kijkje nemen op
www.some-racing.com!