Donderdagmiddag was het weer tijd om de bussen vol te laden; caravans te pakken en dan te vertrekken naar het TT-circuit van Assen. Tijdens de reis was er niets van te merken dat de zomer al begonnen was, want het regende de hele weg. Eenmaal aangekomen was het gelukkig droog en na de spullen te hebben uitgepakt, hebben we wat gegeten en zijn in de caravan gekropen om onze nachtrust te vieren.
Vrijdag CRT-dag
De vrijdag was bestemd om 5 trainingen te rijden van ieder 20 minuten. Het had sÕmorgens nog geregend maar de baan was bijna droog toen Henri voor de 1e sessie de baan op ging. Gewoon lekker rondjes rijden, weer even wennen en dan proberen er een paar goede ronden uit te knallen. Met een ronde van 1:31 waren we dan ook zeer tevreden.
De 2e sessie was een uur later en de baan lag er perfect bij. Het was lekker weer en alle natte plekken waren inmiddels verdwenen. Henri ging proberen om wat rempunten te veranderen en om een paar andere lijnen te rijden tijdens deze sessie. Door het drukke verkeer op de baan is het heel moeilijk om een vrij rondje vinden of om constante rondetijden te draaien. Toch was dit ook gelaagde sessie met een tijd van 1:30,8.
De 3e sessie was vroeg in de middag. Voor deze sessie hadden we achter een iets groter tandwiel gestoken om te proberen of dit positief zou uitpakken. Al snel was duidelijk dat dit niet het geval was. Ondanks de inzet van Henri kwam hij niet verder dan een ronde van 1:32. Ook de achterband had het niet fijn gevonden en was klaar om vervangen te worden.
Voor de 4e sessie hadden we het tandwiel weer terug gestoken en de motor voorzien van nieuwe banden. Even lekker inkomen en dan proberen een vrije ronde te zoeken. Deze sessie had Henri goed de ruimte en liet zien zeer constant te kunnen rijden. Allemaal ronden laag in de 1:30, wat natuurlijk goed te noemen is.
De 5e en laatste sessie was aan einde van de middag en donkere wolken kwamen boven het circuit te hangen. Henri ging naar buiten en probeerde ruimte te creren om een snelle ronde te gaan rijden. Al snel stond er een 1:29,9 op de klok en een paar ronden later reed hij zelfs een 1:29,7. Al met al een mooie trainingsdag met voor Henri weer 230 belangrijke racekilometer ervaring. Nog geen half uur na de CRT-dag begon het hard te regenen, dus het was precies lang genoeg droog gebleven op Assen.
De racedag
Trainingen
Bij het opstaan was het buiten zeer mistig. Vaak wel een teken dat het mooi weer gaat worden en een paar uur later scheen het zonnetje dan ook aan de hemel. Om kwart voor tien was het de beurt aan de juniorstock voor het rijden van de 1e kwalificatietraining. Als laatste ging Henri de baan op, om zo een vrij rondje te kunnen rijden. Eerste rondje even de banden opwarmen en dan gaan voor de tijd. Bij de doorkomst van Albert van Winkoop ging het als mis. Albert had motorpech en liet een lang oliespoor achter op de baan. Bart de Sloovere kwam daardoor bij het uitkomen van de GT-bocht hard ten val. Het was gelijk een rode vlag en iedereen kwam de pits in om te wachten totdat de baan weer werd vrij gegeven. Bart de Sloovere was er gelukkig zonder kleerscheuren van afgekomen en 20 minuten later werd de baan weer vrij gegeven voor nog 8 minuten training. Henri kon nog 5 rondjes rijden en de snelste ronde was een 1:30,7 wat goed was voor een 14e startplaats.
De 2e training begon om half 12 en Henri ging weer achter aan de baan op. Al snel stond er een 1:30,2 op de klok en een ronde later was het een 1:29,560. Hij kwam hierna even de pits binnen om te wachten op vrije ruimte. Een minuut later kon hij de baan weer op, maar na 1 ronde was het gelijk al einde training omdat de finishvlag al werd gezwaaid. Toch een snelle ronde die goed was voor plaats 13 op de grid. En als je bekijkt hoe dicht het veld bij elkaar staat, dan beloofd dit nog iets voor de race
De race.
Om 4 uur was het tijd voor de juniorstock om de race te beginnen. Wat allereerst opviel was de hoeveelheid toeschouwers die voor de cup-races naar Assen waren gekomen. Het was natuurlijk heel mooi weer, maar de mensen kunnen gewoon gratis kijken naar spannende races met volle velden in bijna alle klassen. Iets wat ondenkbaar is geworden bij het ONK. Gespannen ging Henri aan zijn warm-up lap beginnen. Plaatsnemen op de 13e plaats, rode vlag, groene vlag, lampen aan, lampen uit. En daar ging het hele veld richting de nationale bocht. Henri had een goede start en ging als 14e de eerste bocht in. Ook de eerste ronde kwam Henri door op plaats 14. De plaatsen 3 t/m 16 kwamen als n lint achter elkaar door. De 2e ronde was Henri voorbij gestoken door Bart de Sloovere en kwam door op plaats nummer 15. Roy ten Napel en Ronald ten Braake lagen een stukje voor en de rest lag superdicht bij elkaar. De volgende ronde lag Henri op plaats 16, doordat Albert van Winkoop hem voorbij was gegaan. Marcel van Nieuwenhuizen kwam achter op het circuit ten val en Henri lag nu weer op plaats 15. Henri en Albert reden kort achter elkaar en liepen zicht baar in op Niels Feller en Tim Hermkes. De race was voor Henri net te kort. Albert kon Niels nog net pakken en Henri reed over de streep op een prima 15e plaats. Een punt waarvoor hard was gewerkt. Wat gewoon op begint te vallen is het enorme niveau van de juniorstock. In geen enkele cup-klasse wordt door zoveel mensen zo hard gereden als in de Juniorstock. Ook Henri heeft 3 ronde gereden in 1:29, wat super te noemen is. Steeds weer boekt Heenrit progressie en we werken er met zijn allen heel hard aan om steeds beter te worden.
Heel tevreden met een 15e plaats en een punt zijn we naar huis gegaan. Toch weer een punt die ook belangrijk is voor onze actie: Racen tegen Kanker. Weer geld bij elkaar geracet voor KWF Kankerbestrijding.
Uitslag :
1 Ronald ten Braake
2 Roy ten Napel
3 Peter Schalken
4 Lennart van Houwelingen
5 Danny de Boer
15 Henri van Gerersteyn
Op 29 juli zijn onze 8e en 9e race van dit seizoen op het circuit van oscherleben in Duitsland. Ook Al is het 500km rijden, hopen we dat jullie er zullen zijn.
mvrgr
Aart van Meerveld
BPL-racing team “Racen tegen Kanker”
www.bpl-racing.nl