DSB: Hans Smees oppermachtig tijdens thuiswedstrijd in Hengelo (gld),

61

Hengelo 2005 is voor het Jaap Kingma Racingteam een succesvol weekend geworden, tijdens het perfect georganiseerde weekend trok Hans in de 250cc klasse overtuigend de overwinning naar zich toe en liet teamgenoot Bram zien zijn vorm weer terug te hebben door op een knappe 4e plaats te finishen en zelfs bijna het podium te bereiken doordat hij de nummer 3 tot op slechts enkele meters was genaderd. Hans was in ieder geval dolblij na deze overtuigende zege.

Na het dramatisch verlopen weekend op Oss tijdens het afgelopen Pinksterweekend waarbij de organisatie hopeloos faalde en mede daardoor de wedstrijden moest staken waardoor wij niet in actie kwamen was het ditmaal de beurt aan Hengelo (gld) om alweer de 5e wedstrijd voor het Open Nederlands Kampioenschap te organiseren. Deze race op de ÒVarsselringÓ is voor mij altijd speciaal omdat het mijn thuiswedstrijd is en er altijd veel bekenden en sponsoren een kijkje komen nemen.
Daarom hadden we ook dit jaar op het rennerskwartier weer een grote tent neergezet waar iedereen welkom is om gedurende het weekend onder het genot van een hapje en een drankje de wedstrijden te bekijken en te zien hoe het er in ons team tijdens een raceweekend aan toe gaat.




Tijdens de trainingen van Oss hadden we veel problemen met de versnellingsbak, vanuit Italie kregen we vrijdagavond laat nog een paar nieuwe tandwielen binnen zodat we dit weekend in ieder geval weer geholpen zijn. Zaterdagochtend om 9.45 stond de 1e training voor de 250cc op het programma, op het nog niet volledig opgedroogde stratencircuit nam ik geen risico maar draaide wel de snelste tijd. SÕmiddags volgde de beslissende 2e en 3e tijdtraining waarin ik Patrick Lakerveld en Jan Roelofs ruim voor wist te blijven. Ik verbrak het ronderecord van Emile Litjens van afgelopen jaar met bijna 1 seconde, ondanks dat ik veel problemen had met het aanremmen van onder andere Òde molenbochtÓ. Ik kon gewoon niet laat remmen zonder dat de motor heel instabiel werd en het achterwiel los wilde komen van de grond, vering en demping afstellingen wijzigen gaven geen verbetering. Tijdens de warm-up op zondag gaven de nieuw gemonteerde remblokken veel verbetering, echter na een rondje op 5 kwamen de problemen toch weer terug, het lijkt wel of de remblokken de enorme vertragingen op dit verder supersnelle circuit niet aankunnen.

Voor de wedstrijd werd besloten om toch maar weer met nieuwe remblokken van start te gaan en de vering nog wat aan te passen om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Zondagmiddag om 12.45 was het onze beurt om aan de start te verschijnen, gelukkig was het net als gisteren prachtig mooi weer en is het publiek al in grote getale aanwezig. Ook in onze tent is het gezellig druk en is iedereen lekker gespannen voor de wedstrijd. Als het licht op groen gaat ben ik niet zo goed weg als in Eemshaven, er komen me er een paar voorbij voordat we bij de bocht bij Appie Slotboom aankomen, ik besluit daar geen enkel risico te nemen en ga als 5e het rechte stuk op. Patrick lakerveld heeft ondertussen al een flink gat geslagen terwijl ik als derde achter de Belg Driege aan de 2e ronde begin. Ik neem de 2e plaats over en zet de achtervolging in op Lakerveld deze weet ik vrij vlot te achterhalen en zelfs te passeren, in de ronden daarna zet ik extra aan om te proberen Lakerveld te lossen. Dit lijkt te lukken totdat ik mij uitgerekend voor de ÔMolenbochtÕ verrem en rechtdoor schiet. Wat er op dat moment door je heen gaat is niet te beschrijven, ik bleef alleen tegen mezelf zeggen rustig te blijven, vooral toen ik een stukje door het gras moest wist ik dat ik me moest beheersen en pas het gas weer vol los te draaien op het moment dat ik het asfalt weer onder de wielen had. Lakerveld was inmiddels gepasseerd en ik kon niets anders doen dan de achtervolging weer in te zetten. In 3 rondjes wist ik het gat weer te dichten en verschalkte ik hem richting de molen, Patrick kon echter later remmen dan mij en remde mij er weer uit ik kon sneller de bocht uitkomen en pakte hem direct terug. In het volgende rondje reed ik achteraf de snelste ronde van 1,52.5 waarmee ik 2 seconden sneller rond ging dan Lakerveld. In de resterende 3 ronden wist ik mijn voorsprong op te bouwen naar zoÕn 10 seconden en kon ik onbedreigd juichend over de finish gaan. En wat een ontlading was dat zeg, geweldig mooi. Bijna gaat het mis maar dankzij de supersnelle Aprillia en de perfecte afstelling ervan door mijn monteurs was ik in staat om in Hengelo te winnen! Legendarisch zoÕn Aprilia helemaal super!!
In de uitloopronde heb ik de onfortuinlijke Jan Roelofs nog opgepikt die al in de 1e ronde uitviel met een vastgelopen motor.

Uitslag Hengelo: 1. Hans Smees, 2. Patrick Lakerveld, 3. David Drieghe, 4. Bram Appelo, 5. Richard buchly

Stand ONK: 1. Patrick lakerveld 77 punten, 2. Hans Smees 75 punten, 3. Jan Roelofs 49 punten.

In de tent werd ik feestelijk onthaalt en de felicitaties hebben ik en mijn team met veel trots in ontvangst genomen, Ook Bram had namelijk goed gescoord met zijn 4e plek dus een super weekend voor ons Jaap Kingma Racingteam. Na afloop hebben wij samen met de medewerkers van de HAMOVE een goed feestje gevierd en met zijn allen uitgebreid zitten nagenieten.

Momenteel zitten we in een hele drukke periode want a.s. weekend staan alweer de 6e en 7e wedstrijd op het programma en wel in Duitsland op het prachtige circuit van Oschersleben waar we 2 wedstrijden in een weekend verrijden. Wij zijn dus alweer druk bezig om de motorfiets te prepareren want we gaan op donderdagmiddag alweer richting Duitsland omdat er op vrijdag een extra trainingsmogelijkheid.
Ik hoop dat ik hier wederom goed kan scoren, ik heb de smaak nu te pakken!

Met racegroet, Hans Smees #2