Zo warm, plakkerig en droog als het de eerste dagen van de week was, zo plotseling en plaatselijk stortte de hemel zich leeg over het GP circuit van Sepang tijdens de kwalificatiesessies van de eerste trainingsdag voor de Grand Prix van Maleisi.
Jakub Smrz was niet tevreden over de rondetijd die hij met zijn 250cc Akuna-Honda had neergezet.
ÒDe baan droogde snel, maar er bleven in sommige bochten natte plekken staan. Het liep niet zoals ik wilde.”
“Vanmorgen had ik ondanks een glijdende achterkant een 13e tijd en ook tijdens de 1e training met officile tijdregistratie stond ik lange tijd bij de top 10. Maar nadat we de achterband verwisselde en ik in de laatste 7 ronden extra pushte, bleek de achterkant nog meer weg te driften dan vanmorgen. De aanpassingen die we geprobeerd hebben bleken dus een foute ÔmoveÕ.”
“Jammer, maar ook de natte baan maakte het er in sommige bochten niet makkelijker op. Het was druk op de baan en als je iets van de ideale lijn moest afwijken bemerkte je toch nog wat minder grip. Voor morgen zullen we eerst alle data van de onboard computer analyseren om te zien waar en welke kant we wel heen moeten om de achterzijde van de machine beter handelbaar te kunnen krijgen. Daar gaan we de komende uren eerst mee bezigÓ, aldus ÒKubaÓ, die evengoed een nette 17e plaats uit het vuur wist te slepen.
ÒMaar er zit duidelijk mr in als ik harder de bocht uit kan komen. Met dat driften verlies ik tijdÓ, vult de 21-jarige Tsjech aan.
In de 125cc klasse was het voor de Chinese invaller in het Molenaar Team wel even wennen.
ÒIk heb in Sjanghai tijdens de GP voor het eerst het Grand Prix geweld ervaren. Dat smaakte naar meer en dat ik via Dorna en het Molenaar team nu wr een mogelijkheid krijg, maakt me wel heel erg blij.”
“Alleen qua tijden moet ik nog wel heel veel inleveren op de concurrentie. Je moet weten dat het Chinese 125cc kampioenschap bestaat uit vier races, die eigenlijk allemaal op Mickey Mouse banen (meestal kartcircuits) worden afgewerkt.”
“Voor de GP in Sjanghai eerder dit jaar had ik nog nooit op zoÕn mooi circuit met fraaie snelle bochten gereden, want in de andere Aziatische races komen we aan de start op stratencircuits. Mijn bochtensnelheid is nog veel te laag, maar ook wilde ik me vandaag concentreren op het leren kennen van de voor mij nieuwe baanÓ, opent de 24-jarige Wai On Chueng, die in tegenstelling tot zijn twee landgenoten in de 25-0cc klasse voorlopig wel voor de race gekwalificeerd staat.
ÒWe hebben de machine eerst naar mijn lengte aangepast. Morgen wil ik weer veel ronden maken en mijn tijden aanscherpen. Ook de ideale lijnen pak ik nog niet naar wens. Er is dus veel tijd te winnen, een schone taak voor de 2e trainingsdag. Als de baan dan wel droog is weet ik zeker dat er twee tot drie seconden af kunnenÓ, meldt Cheung, die in Sepang de 2e GP uit zijn loopbaan rijdt.
Tijdens de GP van Sjanghai eerder dit jaar finishte hij tijdens de race als 24e.
BRON: Molenaar Racing