DSB: GS Racing traint op Valencia

234

21 t/m 23 maart werkte het team van YAMAHA-GS Racing haar eerste voorjaarstraining af op het circuit Ricardo Tormo in het Spaanse Valencia. De trainingen werden georganiseerd door YAMAHA Europe en stonden open voor YAMAHA coureurs in de Supersport, Superbike en Superstock klasse.

Voor de rijders, Paul Mooijman en Bob Withag, was dit de eerste kennismaking met de 2005 YAMAHA R1. Ook routinier Wim Theunissen, die dit jaar is aangetrokken door het team van Gijsbert Spilt om de andere twee rijders on the job met raad en daad terzijde te staan, maakte deze dagen zijn opwachting na een afwezigheid op de circuits van meer dan een jaar.
Als reserverijder, en Benjamin van het gezelschap, maakte de 23 jarige uit Den Haag afkomstige Rafa‘l Sinke deel uit van de Nederlandse Armada. Maar liefst vier rijders dus in de pitbox deze dagen en dat betekende flink aanpoten voor teammanager Emiel Liskamp en zijn technische assistenten.
ÒEen aantal zaken arriveren natuurlijk op het laatste moment, net voor je weg moet met de truck. Zo moesten de uitlaatsystemen nog in Valencia worden gemonteerd. Verder zijn we eigenlijk weinig geks tegen gekomen, en dan te weten dat de afgelopen weken erg hectisch waren om de laatste aanpassingen aan de fietsen te doenÓ, aldus Liskamp.




Traningsdag 1
Eerst voor iedereen baantje verkennen bij een buitentemperatuur van tegen de 20°. Paul is de enige coureur van YAMAHA-GS Racing die hier ooit eerder meters maakte, dit was tijdens het EK Superstock in 2002.
Nou de mannen wisten er al snel raad mee en gaandeweg elke sessie en gedurende het verloop van de dag kwamen er snellere tijden op de klokken. Paul sloot de eerste trainingsdag af met een nette 1min.44sec. Ook Bob en Wim doken in de 1.44, met een 1.44.0 en een 1.44.1.

Verrassend was vandaag het optreden van Rafa‘l, die gestaag zijn tijden opbouwde en een snelste tijd van 1.45.0 op de klokken liet zetten. Rafa‘l heeft dit jaar al wel de meeste trainingskilometers achter de rug. Enkele weken terug was hij al op het asfalt van Barcelona te vinden, zij het dat het daar maar rond de 5° was. Voor iedereen was het een geslaagde eerste trainingsdag dus.

Het commentaar van de YAMAHA-GS Racing rijders:

ÓLekker gereden vandaag. Ik moet natuurlijk wel weer een hoop opbouwen na 1½ jaar, maar ik ben tevreden. Het gevoel met de R1 is steeds beter aan het worden en er zijn nog verschillende plaatsen op deze baan waar nog wat te halen is voor mij en dat is natuurlijk ook nog wel nodigÓ, glunderde Wim Theunissen, de kleine man uit Horssen.

Bob: ÓWel even wennen met zoveel vreemden in de baan. In het ONK weet je zoÕn beetje wat de andere rijders doen en nu moet je dat meer inschatten. Ik heb wel lekker gereden vandaag, maar ik ben niet zomaar tevredenÓ.

ÒHet zit er wel in, maar komt er nog helemaal naar mÕn zin uit. De R1 is nu erg nerveus op het gas, dat was ik niet gewend in 2004. Hopelijk kunnen de jongens daar tegen morgen nog wat aan doenÓ, weet Paul te melden.

Trainingsdag 2
De zon kwam aarzelend door, maar rond de middag was de buitentemperatuur rond de 26° uit de zon en het asfalt was zelfs 35°. De eerste sessie werd gebruikt om de spieren wat los te rijden. De motor van Paul had baat gehad bij de ingreep van de techneuten en was nu aanmerkelijk beter te rijden.
In de tweede sessie ging Paul er duidelijk voor zitten en dook onder de 1.44. Constant was zijn rijden in de 1.43 en met een tijd van 1min.43.2 zette hij een scherpe tijd neer.
Wim liet in dezelfde sessie een 1.44.0 noteren en Bob een 1.44.5.
Rafa‘l beet in de eerste sessie de spits al af en dook gelijk onder zijn tijd van gisteren door een 1.44.5 op de chrono te laten afdrukken.
Vanmiddag werd er in de laatste sessie nog een schepje bovenop gedaan, nadat in de eerste middagsessie weinig progressie was gemaakt. De temperatuur werd toen voor ons Hollanders gewoon te hoog.

De laatste sessie bracht voor Paul weer een persoonlijk record, nu een 1.42.6 en hij was daarmee tot op heden de snelste van het stel. Ook Wim dook nu in de 1.43 met een tijd van 1min.43.6sec. Al met al toch weer een succesvolle dag in Valencia.
Rafa‘l hield het bij de laatste sessie voor gezien nadat hij al eerder kampte met een flink ei op zijn bovenarm. Een kwestie van overbelasting wellicht.

Paul:ÓJa, het ging lekker vanochtend en ik ben tevreden over de progressie. De motor is duidelijk minder zenuwachtig dan gisteren, een verbetering met wel 80%. Vanmiddag was natuurlijk super. Met een tijd van 1.42.6 gaat het de goede kant op. De setting van de motor moeten we nog kunnen verbeteren, ik heb nog niet het maximale gevoel met de fiets, maar dat zal ook wel komen. Morgen is er ook nog een dagÓ.

Bob was wat minder fortuinlijk vandaag. Bij de eerste sessie weigerde de schakelset naar behoren te functioneren en bleef daarom binnen. De uitruk daarna met de camera-motor resulteerde waarschijnlijk in prachtige beelden van de graskant, aangezien de camera op het rechte stuk loskwam van de R1 en ergens langs de baan belande. Later nog verloor onze Bob ook zijn voetsteuntje nog.
Al met al geen dag om in je ritme te komen. In de laatste sessie kwam Bob toch nog op een 1.43.9.

Wim tenslotte:ÓWe hebben voor de laatste sessie nog wat aan de afstelling gedaan en dat pakte goed uit. Ook reed ik met vers rubber en dat geeft toch een beter gevoel als je er nog wat uit wilt persen. Ik zit nog zeker niet aan mÕn maximum, maar uit de afstelling moeten we ook nog wel wat winst kunnen halen. MÕn rondetijden waren behoorlijk constant in de 1.43 en dat geeft de burger moed. Jammer dat ik morgen terug naar Nederland moet en niet nog een dag kan trainen.

Trainingsdag 3
De dag begon met een regenbuitje in de vroege ochtend. De baan bleef lang nat en daarmee ook verraderlijk glad. Onze jongens bleven binnen in afwachting van een echt droge baan.
Het wachten werd niet beloond. Tegen de tijd dat het ergens op ging lijken, gingen de Spaanse hemelsluizen wederom open.
Bob waagde zich nog even op de baan, maar hield het na een zestal rondjes ook voor gezien. Na de prestaties van gisteren was er voor de rijders van YAMAHA-GS Racing vandaag niet veel eer meer te behalen. De teamleiding besloot daarop, wat eerder dan gepland, de spullen te gaan pakken voor de terugreis.

ÒJammer van het weer vandaag, gisteren hoog zomer, nou dit. Het heeft nu geen zin onnodige risicoÕs te nemen, de baan is spekglad als het nat is. In de regen zullen we nog wel genoeg kunnen rijden komend seizoen. De mannen hebben hun best gedaan afgelopen dagen, jammer dat ze vandaag hun progressie niet hebben kunnen doorzetten. Monteurs, rijders en andere teamleden raken steeds beter op elkaar ingespeeld en de sfeer is goed, Morgen maar weer terug naar Nederland en op naar de volgende trainingÓ, tot slot het teammanagement vanaf een nat Valencia.