DSB: Geslaagde training in Val de Vienne voor JS Racing

89

Afgelopen zondag ochtend vertrokken Jan, Sjoerd en Tino (YellowSpeed Racing) richting Frankrijk om daar drie dagen te gaan trainen op het circuit van Val de Vienne. De Mercedes bus was flink vol geladen met alle spullen die we nodig hadden. De reis verliep voorspoedig en de bus had geen enkele moeite om zo’n lange reis vol te houden, zelfs in de bergen bleef hij goed door rijden!

Rond half 6 arriveerden we op het circuit en binnen een uur hadden we de tent opgezet en alle spullen op z’n plek staan.




Maandag
Vandaag moest het dan echt gaan gebeuren: de eerste meters met de Ducati Supermono! Omdat de eerste sessies alleen maar waren om te kijken of alles goed was en er toch niet hard gereden zou worden, hadden we een set oude banden onder de motor zitten. De motor liep heel goed, alleen omdat het wat koud was in de ochtend moest de radiateur afgeplakt worden. Ook werd er een klein beetje olie lekkage geconstateerd bij de carter ontluchting.
Gelukkig kwamen we geen ernstige problemen tegen tijdens deze eerste sessie.
Na de middag scheen de zon flink en werd het lekker warm (ca. 20°). Er werden nog enkele sessies gereden en Sjoerd begon zich steeds meer thuis te voelen op de Supermono. Uit het AIM MXL datalog systeem kregen we zeer veel bruikbare informatie over de motor. Dingen die normaal niet gezien kunnen worden tijdens het rijden zijn nu terug te lezen op de laptop. Zo bleek ook dat de tandwiel verhouding niet goed was voor dit circuit, na de middag werd ook het grootste Ceradure tandwiel dat we bij ons hadden gemonteerd zodat het motor wat harder de bochten uit zou komen.
Aan het eind van de dag hadden we genoeg ronden gemaakt en de motor bleef heel goed lopen. ‘s Avonds werden de banden gewisseld, de oude banden gingen eraf en er werden Pirelli Diablo Superbike slicks gemonteerd. Nu de wielen er toch uit waren konden we ook de achterrem schijf vervangen door het keramische exemplaar van Ceradure.

Dinsdag
Vandaag konden we aan de gang met de nieuwe banden en was het de bedoeling om het tempo een beetje op te voeren. Sjoerd begon zijn ronden te rijden en de tijden gingen elke ronde wat naar beneden. We hadden nog wel wat last van de lekkage uit de carter ontluchting, het was niet veel maar toch moest er wat aan gebeuren. In de ochtend hebben we nuttige ronden kunnen rijden en kon Sjoerd wennen aan de slicks, welke zeer veel grip bieden in elke bocht. Na de middag gingen we weer de baan op en na een paar ronden kwam Sjoerd niet meer door. Er was gelukkig niets ernstigs aan de hand, Sjoerd had gewoon een foutje gemaakt bij het aanremmen van een bocht achterop het circuit.

“Doordat de gearing van de motor nog te lang is voor dit circuit moet ik hier vijf bochten in de eerste versnelling nemen. Bij het aanremmen van een bocht achterop het circuit schakelde ik van de 2e naar de 1e versnelling maar de motor bleef in z’n neutraal staan. Ik kon de bocht nog wel halen maar de motor was al uitgevallen. Ik had nog ongeveer 100 km/h snelheid, schakelde de versnelling weer in en liet de koppeling los, het achterwiel blokkeerde en de motor wou niet meer starten. Toen heb ik de motor langs de kant van de baan moeten zetten. Het stelde niet veel voor, maar het koste wel een sessie rijden.”

De volgende sessie kon gewoon weer gereden worden en Sjoerd maakte bij het wegrijden een (onaangekondigde) proefstart uit de pits vandaan welke de complete pits versteld deed staan. Wat een geweld komt er los als de Ducati Supermono hoog in toeren weg rijd! Ook werd het tempo flink opgeschroefd tijdens de verschillende sessies. De basis afstelling van de vering (SO Products) was meer dan goed te noemen, in de langzame bochten was de motor heel stabiel en ook in de snelle bochten bleef de motor strak sturen. Aan het eind van de dag konden we al terug kijken op een zeer geslaagde training tot nu toe.

Woensdag
Vandaag was het de bedoeling om weer een flink aantal ronden te gaan rijden. Ook was Sjoerd van plan om zijn nieuwe pak, handschoenen en laarzen aan te trekken en om de van sponsor logo’s voorziene kuip om de motor te zetten zodat we een aantal mooie foto’s konden maken.
Helaas was het in de nacht van dinsdag op woensdag gaan regenen. In de ochtend keken we het weer nog even aan, als het droog zou worden zouden we gaan rijden en anders niet. Het zag er naar uit dat het niet meer droog zou gaan worden en na de middag besloten we om de spullen op te gaan ruimen.

Het is jammer dat het weer het niet toe liet om woensdag ook nog te rijden, maar we hebben zeer veel nuttige informatie verzameld over de motor. Sjoerd voelt zich zeer op zijn gemak op de motor, de vering doet prima zijn werk en ook de banden bieden heel veel grip.

Graag willen we Tino van Dop van YellowSpeed Racing bedanken voor zijn inzet en de gezelligheid tijdens deze dagen.