21 maart 2006 Ð De winter is echt voorbij! In Assen was het nog te koud om de toplaag te leggen, maar 24 uur zuidelijker in Valencia bewees de zon tijdens de Dunlop test dat het voorjaar deze dinsdag echt is begonnen. Bert en Fausto hebben er voor het eerst met hun nieuwe motoren gereden en zich kunnen meten met de Duitse en Spaanse Superbike-teams.
Bij aankomst is het circuit Ricardo Tormo een erg imposant gezicht. Een groot deel van de pitboxen is bevolkt door een tiental trucks van de Bridgestone, Williams en Red Bull Formule1 teams die later in de week op dit circuit zullen gaan testen.
Verderop staan de 4 maxi opleggers van Dunlop volgestouwd met de bekende en de nieuwe compounds van de unieke 60%-hoogte D209GP racebanden en voldoende personeel om tijdens de trainingssessies een snelle pitstop voor verse banden te kunnen maken.
Duidelijk wordt hiermee dat Dunlop nu serieus bezig gaat zijn in de motorracewereld. Niet alleen in het AMA Superbike waar ze al langer domineren, maar nu ook in de MotoGP (Checa) en in het IDM en ONK. Natuurlijk zijn we naar Valencia gegaan voor de weergarantie. Toen er na 2 droge sessies donkere wolken kwamen was dat even schrikken. Tijdens de lunchpauze begon het hard te regenen en moesten we regenbanden gaan kopen; in Spanje!
Het asfalt van Valencia is spekglad in de regen, en pas bij onze avondwandeling over het circuit merkten we dat de geel-rode curbstones hier erg stroef zijn. Ze geven zelfs meer grip dan het asfalt! De topteams wisen dat kennelijk al: hun rijders zigzagden tijdens de natte sessie over de baan van curbstone naar de volgende curbstone. Heel soms eindigden ze dan net iets verder op het kunstgras; een enkele keer moesten ze de box in voor wat nieuw kuipwerk. De monteurs van de professionele teams in de boxen links en rechts van ons hadden de gevallen motor in 5 minuten weer rijdbaar. De grote trucks lagen vol reservedelen en reserve motoren. Dezelfde stoere monteurs zagen we ‘s avonds de vloerbedekking in hun pitboxen stofzuigen: hoort er ook bij …
‘s Avonds was er voor ons dus geen pitwalk, maar een wandeling te voet over het circuit om de bochten en het asfalt te lezen. Opvallend is hoe smal en hobbelig het asfalt is, maar imposant zijn de tribunes rondom de hele baan.
Na de nasi nog even een kleine reparatie met een deksel van een soepblik uitvoeren aan de laars van Fausto. Hij moet vanwege zijn lengte zijn zitpositie op de R1 nog vinden en zat nu met zijn de hiel van zijn laars tegen de achterband. Hierdoor was de laars geheel doorgesleten; goed dat we hier nog niet met de nieuwe Daytona laarzen rijden É
Van thuis kwamen de goede berichten dat de nieuwe Dainese pakken, de Shark helmen en Daytona laarzen onderweg zijn. Slecht nieuws helaas over het TT-asfalt: het 1e ONK in april gaat niet door.
Voor alle teams liggen genoeg sets klaar. Buurman Meklau test en verbruikt zoÕn 20 achterbanden. Wij net iets minderÉ
Dag 2
Omdat de eerste dag door de regen gedeeltelijk Ôin het water is gevallenÕ mogen we de 2e dag van tien tot vijf onbeperkt rijden. Dat wordt spannend voor onze rijders. Kijken of de oudere jongeren dat vol zullen gaan houden.
Bert rijdt meteen een stuk sneller dan vorig jaar toen hij was blijven steken op 1:48. En dat terwijl we ons eigenlijk alleen concentreren op een beperkt deel van het circuit om het snelheidsgevoel weer te krijgen. En dat krijg je zeker van de eerste snelle bocht na het rechte stuk.
De pitborden van buurman Meklau geven al vroeg een 1:38 aan. Vooral op het moeilijke middenstuk van het circuit haalt hij veel winst. Vol over de buiten n binnen curbstones en absurd laat remmend glijdt hij langs langzamere rijders. Fausto evenaart relatief gemakkelijk de tijd van Bert van vorig jaar, dus met dezelfde machine waar Bert in 2005 op reed (alleen toen niet met Dunlops). Dat belooft nog wat.
Na de lunch is Bert te moe, tijd voor een korte sista. Om half vier rijden we al de laatste sessie. Fausto laadt zich op voor zijn racesimulatie: een paar snelle ronden op een oudere 3127-band. Helaas heeft die achterband te veel slijtage en komt hij al snel de box opzoeken. De grip is weg, onze test zit erop.
Dat geeft ons wel de tijd om uitgebreid te evalueren bij het kijken naar een racesimulatie van en tussen de IDM topteams met o.a. Meklau en Kellner. Na een rollende start een mooi gevecht tussen drie rijders over 13 ronden met lage 1:38Õers. Na de ÔraceÕ kwamen de rijders nog een keer binnen voor een verse achterband. In deze 3 ronden wordt nog snel even een lage 1:37 neergezet. Later bleek dat daarvoor een zogenaamde qualifier was gebruikt. Een echte qualifier, niet de nieuwe sportieve straatband van Dunlop.
Vandaag hebben we ook veel informatie van de Dunlop-specialisten gekregen over de nieuwe compounds en carcassen. Dat blijft een erg ingewikkelde materie bij Dunlop, waarschijnlijk de reden dat er zoveel experts van hun rond moeten lopen. Heel begrijpelijk dat ze bij Dunlop voor de hobby racers gekomen zijn met de nieuwe GP-racer banden. Die zijn net als bij Ômarketing-machineÕ Pirelli alleen verkrijgbaar in S, M en H. Dat moet iedereen kunnen snappen.
Heel leerzaam waren de sessies met Andre WP Stamsnijder van SO-products: zijn praktijkervaring gecombineerd met onze theorie heeft veel opgeleverd. Nuttig was de demonstratie van de top out veer, de ideen voor het oplossen van chatter en de extra mogelijkheden van de bumpstop. Ook hydraulische veervoorspanning heeft na zijn uitleg zin gekregen op een racer.
Het doorkrijgen van de nieuwe voorpoten in de motor van Bert -de oude machine van Keymeulen- met low en high speed ingaand n uitgaand kostte de meeste tijd. Goed nieuws was dat de ONK-regels aangepast zijn. Het uiterlijk van de bovenkant van de
voorpoten mag afwijken van origineel, gelukkig zijn de cartridges dus legaal.
Het team is nu helemaal klaar voor het nieuwe seizoen. Met het wegvallen van het eerste ONKweekeinde zal de SuperCup1000 op 8 april de eerste wedstrijd zijn.
We hopen iedereen daar weer te zien!
bron: ZOD Motorcycles Racing Team