DSB: Geplaagde John Bakker net buiten top-10 bij EK Supersport

75

Geplaagde John Bakker net buiten top-10 bij EK Supersport in Assen Afgelopen weekend werd tijdens het WK Superbike in Assen tevens een ronde afgewerkt voor het EK Supersport. Terneuzenaar John Bakker kwam met een wildcard als gelegenheidsrijder uit voor het team van YAMAHA Racing Support Nederland, o.l.v. oud Supersportcoureur Torleif Hartelman uit Hengelo(Gld.).

De kennismaking van twee weken geleden met de Yamaha R6RS moest dit weekend zÕn vervolg gaan krijgen, maar dat het in de Superport klasse gaat om echt de laatste puntjes op de i werd andermaal bewaarheid. Een door een oorverstopping geplaagde Bakker weet er inmiddels alles van en eindigde in de race op een toch nog fraaie 12e plaats.




In de vrije training ging Bakkers opbouw goed en realiseerde hij een beste tijd van 2min.14.6sec. Hij wist dat er nog de nodige progressie nodig en mogelijk was, hetgeen ook bleek na analyse van de trainingsdata. De Yamaha R6RS is voorzien van geavanceerde datalogging, waardoor het mogelijk is na elke sessie de belangrijkste parameters per circuitsectie te controleren: snelheid, veergedrag, rempunten etc. worden op deze wijze snel inzichtelijk gemaakt en de motor kan gericht worden aangepast.

De tweede training bracht absoluut niet datgene wat werd verwacht. Na enkele aanpassingen na de vrije training blijkt dus dat een gewijzigde (theoretische) set-up van de motor niet altijd in het voordeel uitpakt. John gaf zelfs 0.4 seconden toe op zÕn eerdere tijd uit de vrije training en moest genoegen nemen met een voorlopige 21e startplaats.
John:ÓIk zit gewoon vast. Ik krijg er even niet meer uit. Ik heb er behoorlijk last van dat ik mÕn oren niet kan klaren. Ik voel ook nog weinig verschil in de fiets, ik ben even het spoor bijster. Hopelijk herstelt mÕn gehoor wat en kan het team nog iets vinden ter optimalisatie van de motor. Morgen heb ik nog een kans en dan zal het toch echt moeten gebeuren, deze prestatie is gewoon beneden mÕn standÓ.

Op zaterdag gaat het dan gelukkig al een stuk beter met Bakkertje. Vrijdagavond is nog druk overleg geweest met zelfs een WK team en is de R6 nog op diverse fronten aangepast. Het had zÕn effect. John weet nu op een meer dan zomers Assen een tijd op de klokken te zetten van 2min.12.65sec. en kan daarmee de race op zondag starten vanaf een 16e plek.
ÒHet ging in deze training gelukkig allemaal wat soepeler dan gisteren. Aan de motor ligt het niet, die is zowat op het punt dat je niets meer hoeft te veranderen. Jammer van mÕn flying lap vandaag, ik kwam langzame rijders tegen die me ook zagen, maar wel op de ideale lijn bleven rijden. Jammer, want anders had er nog wel wat meer in gezeten. Jammer ook dat we wat problemen hadden bij de laatste wielenwissel, hierdoor bleef er maar tijd over voor ŽŽn geklokt rondjeÓ, aldus Bakker na afloop van de zaterdagtraining.

De zondag begon wat nevelig en het voorspelde weer een pracht zomerdag te worden. Voor de mannen van het YAMAHA Racing Support Nederland team vandaag in elk geval geen stress over wel of geen regenbanden, maar lekker concentreren op een droogweerrace.
De warm-up verliep goed met een tijd van in de 2min.12.
In de race zou John het moeten hebben van zÕn befaamde start, net in het licht. Dit lukte hem ook met de Yamaha R6RS. Vertrokken vanaf rij vier wist hij nog voor de eerste knik al enkele plaatsen te pakken. Na vooral een Òzwaan kleef aanÓ race komt John uiteindelijk op een 12e plek over de finish.
ZÕn snelste ronde dit weekend, 1min.12.1sec., noteerde hij in de race. De verwachting was een top-10 te rijden, dat zat er nu net niet in. Als we John zÕn conditie dit weekend in ogenschouw nemen, dan is een 12e plek zo verkeerd nog niet.

ÒIk kon tot ver in de race goed bij het groepje blijven, maar na ¾ was ik op. MÕn oren begonnen weer te suizen, ik had het helemaal gehad. Ik hoorde dat het maar een haartje scheelde of ik was mÕn twaalfde plek nog kwijt geweest. Gelukkig is het zover niet gekomen en ben ik toch een beetje gelukkig. Het team heeft er alles aan gedaan de Yamaha voor mij zo goed mogelijk afgesteld te krijgen, dan merk je toch het grote voordeel van datalogging, dat mogen we in de Superstock niet gebruiken (de klasse waarin John normaal rijdt, red.).
De motivatie van de mensen om me heen was maximaal en het is jammer dat ik ze niet datgene heb kunnen geven wat ze verdienden. De Yamaha R6RS heeft potentie genoeg en met meer kilometers en een fitte Bakker zou de combinatie R6RS/Bakker alleen nog maar beter kunnen worden. Wie weet kan ik het nog een keer rechtzettenÓ.

Gelegenheids teammaat, routinier en voormalig Nederlands kampioen Supersport, Harry van Beek, finishte de race als 6e, hij eindigde daarmee als beste Nederlander.