In Vallelunga werd de eerste wedstrijd voor het Europese Kampioenschap verreden. Vrijdag aangekomen in Itali stond een vrije training op het programma. Tijdens de vrije training werden de eerste meters op dit circuit door Randy gemaakt. Doordat dit voor hem een nieuw circuit was, moest er nog naar diverse afstellingen gezocht worden.
De tussentijden tijdens de vrije trainingen waren redelijk. Veel coureurs klaagden over problemen met de grip van de baan. Er werden diverse aanpassingen aan het rijwielgedeelte gedaan, om de motor zo goed mogelijk bestuurbaar te krijgen. Het complete startveld bestond uit 39 rijders, wat behoorlijk veel is voor de 250cc klasse. Deze aantallen werden mede veroorzaakt door het aantal Italianen wat tijdens deze wedstrijd deelneemt in deze klasse.
Tijdens de eerste tijdtraining kwam Randy na 10 ronden hard ten val. De motor was zwaar gehavend en het was niet mogelijk om de training te vervolgen. Randy sloot de eerste trainingssessie af met een 16e tijd. Voor de monteurs was het snel sleutelen geblazen om de motor klaar te krijgen voor de tweede tijdtraining. Tijdens deze training werd weinig progressie gemaakt, mede door de valpartij van de eerste training. Daarnaast werd door aanhoudende problemen met de vering van motor niet het gewenste resultaat geboekt. Dat resulteerde in een 21e startplek voor de wedstrijd. Wel zorgde beide trainingen voor voldoende data voor de monteurs, waardoor de technische kant van de motor wel vooruitgang boekte.
Zondag tijdens de warm-up pakte de aanpassingen op technisch gebied goed uit, ook werd vooruitgang geboekt in de set-up van het rijwielgedeelte.
ÒNa mijn valpartij was ik een klein beetje onwennig, maar ik heb nu genoeg rondjes gereden om het gevoel voldoende terug te krijgen. Ik ben zeker niet tevreden over het resultaat van de trainingen, maar ik beschouw dit als een trainingssessie voor het ONK seizoen. Dat neemt echter niet weg dat ik meer van mijn prestatie had verwacht. Ik ga proberen door middel van een goede start redelijk voorin terecht te komen om zo lekker mÕn rondjes te kunnen rijdenÓ.
Het mocht echter allemaal niet zo zijn. Na een dramatische start moest begonnen worden aan een inhaalrace. Ronde na ronde haalde Randy concurrenten in en de rondetijden werden steeds beter . De coureur rijdend op een derde positie kwam ten val en lag midden op het circuit, wat resulteerde in een rode vlag situatie 6 ronden voor het eind. Op dat moment lag Randy op een 16e plaats. Dat was meteen de klassering voor de eerste wedstrijd van het Europese kampioenschap.
ÒIk ben niet tevreden met dit resultaat. Voorafgaand aan dit weekend had ik er meer van verwacht. We hebben veel problemen gekend met de wegligging van de motor, waardoor het vertrouwen niet optimaal was. Tijdens de race bleek al gauw dat er een goede set-up gevonden was. De motor liep tijdens de wedstrijd perfect, waardoor ik een goed wedstrijdritme op kon bouwen en zo dit weekend, ondanks een 16e plaats, goed af kon sluiten.
Vol goede moet gaat het team de strijd aan voor het Open Nederlands Kampioenschap, wat in het paasweekend van start zal gaan op het circuit N_rburgring.