HomeNationaalONKDSB: Geen punten, wel progressie voor Rik Lenters op Rizla Racing Day

DSB: Geen punten, wel progressie voor Rik Lenters op Rizla Racing Day

Na een zomerstop van 6 weken werd de blauwe START-Yamaha uit de vrachtwagen gerold voor de 9e ONK-race. Plaats van handeling het Circuit van Drenthe, waar de Supersport 600 was geprogrammeerd tijdens de Rizla Racing Day. ZoÕn 42.000 bezoekers kwamen af op een warme dag vol boeiende motor- en autosport.

Trainingen
RikÕs handen jeukten om er weer eens echt voor te gaan zitten. Weliswaar werd de zomerpauze benut voor een tweetal trainingen in respectievelijk Francorchamps en Assen, maar als het om het ÔechieÕ gaat, stijgt de adrenalinespiegel natuurlijk naar grotere hoogte.
In de beide kwalificaties liep het gesmeerd. Al in de eerste training werd het doel om een Õ26-erÕ op de klok te zetten bereikt. Na een paar rondjes in de 1:27 pikte Rik even aan bij Joan Veijer en reed een 1:26,63. Toen Rik even later het rondebord zag, kon hij het eigenlijk niet geloven. Hij had namelijk niet eens het gevoel dat het zoÕn snel rondje was geweest. In de tweede sessie wist Rik zijn tijd nog iets aan te scherpen. Nu kwam hij op eigen kracht uit op 1:26,23 en nestelde zich hiermee op een prima 14e startplaats. ÔDat klinkt wel goed, 4e startrijÕ, aldus Rik, die, net als het team, duidelijk in zijn nopjes was met het goede trainingsresultaat.




Raceday
Op de wedstrijddag moet het natuurlijk gebeuren en we realiseerden ons maar al te goed, dat het voor Rik nog een hele klus zou worden om de 14e startplaats om te zetten in punten. Met meer ervaren jongens achter je, zoals Kerkhoven, Ophey en Voskamp, is dat geen gemakkelijke opgave. Vanzelfsprekend was Rik op en top gemotiveerd deze strijd aan te gaan en gefocust een puntje (of meer) te scoren. Zijn start was niet helemaal super en bij het gedrang, kuip tegen kuip, in de Nationale Bocht verloor Rik een paar plaatsen. Hierdoor verloor hij ook de aansluiting bij jongens, als Joan Veijer en Bob Withag, die qua trainingstijden net voor hem stonden. Bij de eerste doorkomst lag Rik 17e en had het de eerste ronden flink aan de stok met ex-START-coureur Swen Ahnendorp. Rik reed even 16e maar moest toch het onderspit delven en ook Stuart Voskamp en de Belg Tom Vanlandschoot kwamen hem voorbij. Er vormde zich een mooi groepje, waarin Rik zich makkelijk kon handhaven, met mooie rondetijden in de 1:26. Rik nam echter geen genoegen met de 19e positie en probeerde in de 10e ronde Stuart Voskamp uit te remmen voor de Nationale Bocht. Dit mislukte en Rik was, om een crash te voorkomen, genoodzaakt om recht door te sturen. Dit uitstapje kostte hem een dikke 10 seconden en een terugval naar de 23e plaats. Daarna kwam Allard Kerkhoven (die vanuit de pits was gestart) voorbij zetten en samen met Allard reed Rik naar een groepje van 4 man. Dat foutje in de Nationale Bocht zat Ôdie lange uit AneÕ absoluut niet lekker en je zag gewoon dat Ôie nog wat plan was. Twee rondjes voor het eind zat hij nog aan de staart en wie kwam er in de laatste ronde als eerste van dat groepje van zes uit de G.T.? Juist ja, die lange. Rik had zich prima teruggeknokt en werd zo toch nog als 19e afgevlagd. Natuurlijk had Ôie er even goed de balen van dat het niet was gelukt om bij de eerste 15 te eindigen. Maar je P.R. op Assen met ruim ŽŽn seconde verbeteren tot 1:26,20 is een flinke opsteker en geeft aan dat Rik dit weekend veel progressie geboekt heeft. Hij is de zomerstop goed doorgekomen en dat geeft veel vertrouwen voor de komende races. Op 22 augustus mag Rik weer aan de bak op het Asser asfalt.

De race werd gedomineerd door Jan Hanson en Barry Veneman, waarbij de Zweed aan het langste eind trok.

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig