DSB: Geachte motorsportliefhebbers en deelnemers aan de wegracetrainingen

96

alweer een week terug zaten we nog in Zuid-Frankrijk op het circuit van Ledenon, waar nieuwelingen, sport- en classic rijd(st)ers en licentiehouders in allerlei klassen konden trainen en hun nieuwe materiaal konden uittesten en afstellen voor het komende motorsportseizoen. foto Digisports/ Jeroen Baack

Op het van een nieuwe slijtlaag voorziene circuit werd door sommige rijders bijna 800 kilometer afgelegd, een waarde die bij normaal Nederlands circuitbezoek goed is voor 8 races, dus bijna een volledig raceseizoen !







Ook de zon en de beruchte koude en harde Mistral-wind lieten zich van de goede kant zien en met name van woensdag tot en met vrijdag was het aangenaam vertoeven op en naast de baan. Het aantal valpartijen was in vergelijking tot andere jaren ook minder, een tendens die collega-organisatoren in Ledenon en de circuitdirektie ook geconstateerd hadden en waarschijnlijk te wijten viel aan het vernieuwde wegdek. Enigste crasher die in het ziekenhuis in Nimes moest blijven voor nader onderzoek en rust, was Guus Pijnenburg , die met zijn Honda VFR750 ten val kwam en 3 ribben brak met een sleutelbeen. Hij is ondertussen terug in
Nederland en moet nog enige tijd genezen. Guus,hierbij van harte beterschap gewenst!

Naast de rijders,waren er ook diverse motoren , die in de 2e helft van de week vermoeidheidsverschijnselen begonnen te vertonen ; een aantal rijders kon hierdoor niet meer deelnemen aan de races.

Voor het eerst was er nu tijdwaarneming en het aantal rijders dat gebruikt maakte van deze extra service was erg groot. Andreas van de Duitse organisatie Speer MotorradRenntrainungs was vanaf dinsdag in touw om dit 100% geregeld te krijgen. Helaas hadden enkele rijders als gevolg van een storend ontsteking- systeem op hun machines, gecombineerd met een slechte
sensorverbinding in het asfalt , niet altijd de juiste tijden, waarvoor hierbij onze excuses!

De snelste tijd van de gehele week kwam op naam van Michael Schulten (BRD – Team Yamaha-Laaks-Bike Promotion),die met een Supersport Yamaha R6 op dinsdag 19 maart 1.28.9 min draaide en dat op een redelijk bezette baan! Het ronderecord dateert overigens nog van 1995 ,gereden door Stephane Chambon tijdens een race voor het Franse Superbike kampioenschap met een Ducati 916 geprepareerd door Simpson Mecanique= 1.25.8 min over 3156 meters!

Verder snel onderweg waren o.a.
Rene Winkel Honda CBR600 ( NL – 1.30 min ),
Arno Visscher Kawasaki ZX6 ( Nl – 1.31 min )
Roger Sperandio Aprilia RSV Mille ( BRD- 1.31 min ),
Christian Haeffeli Yamaha R6 ( CH – 1.31 min ),
Jarno Boesveld Yamaha TZ250 ( NL – 1.31 min ).

Apart van de gerenommeerde namen maakten een 3-tal jonge knapen hun circuitdebuut op een 125 machine ( voor de Junior CRT-Cup) onder begeleiding van de rustige en ervaren rij-instructeurs Rein ten Napel, Berry Bouwmeester en Tonny Busschers : Sam van Rens (13 jaar), Marcel van Nieuwenhuizen( 12 jaar)en Roy ten Napel ( 14 jaar) wisten hun bochtensnelheid in 7 sessies zodanig op te schroeven, dat ze vanaf dinsdagmiddag
probleemloos bij de groep Sportrijders konden meetrainen.

De races in de XtremeUnlimited-serie waren een regelrecht succes met zo’n 30 deelnemers per race.Het verschillende materiaal en het niveau van de rijders zorgde reeds in de kwalifikaties voor veel spektakel . Hierover meer in onze aparte mailing over deze raceserie in 2002.

Rest ons nog alle deelnemers en medewerkers te bedanken voor hun inzet , sportiviteit en enthousiasme. Met name de uiterst collegiale houding van de coureurs die een pitbox moesten delen of ontberen ,als gevolg van het niet klaar zijn van de nieuwe pitboxen ( met de Franse slag……..!)die vooraf gereserveerd waren, willen we hierbij in het bijzonder benadrukken .