DSB: Endurance World Championship Team Eurosport Benelux

94

Verslag van de 1e WK-Endurance race in Assen; Coureurs; Lex van Dijk, Ruud van Stralen, Robert Menzen.

Donderdag; Het team is al aanwezig om te trainen op het vernieuwde T.T. circuit, na een aantal ronden blijkt dat de Suzuki niet goed loopt. Na een kleine inspectie blijkt dat de elektronica problemen veroorzaakt. Dit probleem wordt na enige tijd verholpen maar dan trekt een regenbui over die de baan veranderd in een klein zwembad. Er word dan ook besloten om de trainingen niet voort te zetten.




Vrijdag; Om de motor toch te kunnen testen werd de motor op de testbank van Henk Jager HJA getest, hieruit bleek dat de motor perfect draaide. Er kon dus met een gerust hard begonnen worden aan de trainingen van zaterdag.

Zaterdag; Robert Menzen had zijn eigen motor meegenomen en wilde hier graag mee gaan trainen. Lex en Ruud reden op de team motor die helaas ouder is dan de motor van Robert, dit komt omdat het team bijna geen financieele sponsering heeft en hierdoor geen goede spullen kan kopen waaronder motoren en een snel tank installatie.

Alle coureurs rijden uiteindelijk op de motor van Robert tijdens de training, en er word beslist dat dit de motor wordt voor de race op maandag. Robert zet de snelste tijd neer van de drie coureurs en plaats zich op een verdienstelijke 13e plaats.

Zondag; Na een kort overleg met sponsoren wordt het team medegedeeld dat de motor uiteindelijk wel in de originele team kleuren zal moeten gaan rijden. Het probleem is dat de motor van Robert in de kleuren staat van zijn eigen team en niet in de kleuren van het Eurosport Benelux team.
Na wat heen en weer getelefoneer is er iemand gevonden die de motor ÒevenÓ op 1e Paasdag wil spuiten. Dus nu was iedereen weer tevreden.
De laatste veranderingen worden door de monteurs nog even aangebracht tot 04.15u, en uiteindelijk staat de motor erbij als de Eurosport Benelux racer.

Maandag; In de warm-up valt Robert door een technisch mankement, en de motor loopt behoorlijke schade op, er word nog even overwogen om de ÒoudeÓ motor te gaan gebruiken. Maar na wat hulp van overige teams
(met dank aan team Suzuki Nederland) krijgen we enkele onderdelen die kapot waren gevallen.
De race; Robert vertrekt als eerste en rijd de eerste paar ronden zelfs op een 9e plaats, bij de ŽŽrste pits stop komt hij binnen op een 11e plaats.
Door dat het team geen snelle tank installatie heeft, zakken we terug naar een 22e plaats. Lex brengt het team weer terug naar een goede 18e plaats. Na de wissel van Ruud komt hij al na 2 ronden binnen voor regen banden, we zijn op dat moment het enige team wat op regenbanden vertrekt. Alle andere teams volgen ons op, maar Ruud krijgt de schrik van zijn leven als de motor bij een snelheid van 200Km/u. uitbreekt en het achterwiel het voor wiel wil gaan inhalen. Hij komt binnen en we merken dat de achterband nog koud is. Robert wordt ingezet en rijd na enkele ronden de aller snelste ronde in de regen en passeert de ene na de andere coureur. Er word uiteindelijk nog gewisseld door Lex en Robert rijd uiteindelijk de motor over de finish als 20e.
De enorme prestaties van de coureurs en monteurs verbleken doordat we niet snel genoeg konden tanken, na iedere pitstop vallen we enorm terug in het tussen klassement. Wij tanken in 40sec. terwijl de teams met goede tankinstallaties dit doen in 6 aÕ 8sec.
We hopen dat we voor de volgende WK in Spanje wel beschikken over goed materiaal.

Graag wil het team iedereen bedanken die het mogelijk heeft gemaakt om te kunnen deelnemen aan deze WK.

Volgende race is op 21 Mei , 8uur van Albaceta Spanje

Met vriendelijke groeten,
Endurance World Championship team Eurosport Benelux.
Team manager Rob van Eijs