DSB: EK Vallelunga Itali‘ 13, 14, 15 Mei Emile Litjens

73

Dinsdag middag vertrokken Tim, Lian en ik met de bus, pap, mam, Joey en Jennifer met de vrachtwagen richting Vallelunga. Woensdag avond kwamen we na een lange trip van 1680 km eindelijk aan op het circuit van Vallelunga. Donderdag morgen konden P, M, J en J eindelijk met de vrachtwagen het rennerskwartier op. Wij moesten de bus nog laten staan zodat we samen met de rest van ons team het rennerskwartier op zouden gaan. Ondertussen was de F1 BMW aan het testen. Wat een herrie geeft dat, niet normaal. Dus we kregen onze tijd wel om met kijken.

Om twee uur was Chris en de rest van het team gearriveerd en konden we beginnen met de tent op de bouwen. Dit was nog wel een hele klus want het was de eerste keer dat deze tent werd opgebouwd. Hij was namelijk nog vers van de pers. Nadat alles stond konden we beginnen met de motor klaar te maken voor vrijdag.
Het leukste van het team is dat we nu 5 nationaliteiten in ons team hebben. Chris (teambaas) en Kenni (coureur) komen uit Denemarken, Bjorn (coureur) komt uit Zweden, Gidi (monteur) komt uit Japan, maar woont tijdelijk bij Chris in Denemarken. Anders moet hij natuurlijk elke keer wel erg ver reizen. Daarnaast hebben we nog Francesco (monteur) uit Itali‘. En Tim, Lian en ik komen natuurlijk uit Nederland. Nou als dat geen internationaal team is dan weet ik het ook niet meer. Af en toe met handen en voeten praten maar dat komt allemaal goed.




Vrijdag 13 mei

De 1e vrije training was weer ff wennen. Ik was op dit circuit vorig jaar met 210 km/uur eraf gegaan dat was toch een behoorlijke klapper geweest. Ik reed nu een tijd van 1.29,9 maar hier was ik nog niet tevreden mee.
De 2e vrije training reed ik een tijd van 1.26,3 en ik stond met deze tijd 20e.

Een ding was wel zeker dat ik dit weekend veel banden op zou rijden want het was behoorlijk warm, de banden gingen eraan of het niets was. Tim ging ook weer flink aan de slag met de motor om deze weer klaar en beter te krijgen voor de kwalificaties.

Zaterdag 14 mei

De morgen begon weer lekker zonnig en het werd maar warmer en warmer. De 1e kwalificatie ging ook weer een stuk beter. Na zoÕn 20 minuten kwam ik binnen voor een nieuwe achterband nadat Tim deze had gemonteerd kon ik weer de baan op. Ik reed de laatste ronde een tijd van 1.23,5 en met deze tijd stond ik 13e.
De 2e kwalificatie begon ik met een harde band. Zo kon ik ook het gevoel krijgen als ik met deze band een wedstrijd zou rijden. Ik had nog niet met zoÕn harde band gereden en na 20 minuten kwam ik binnen voor een iets zachtere band te laten monteren. Even proberen om een snellere tijd neer te zetten. Na 2 rondjes kwam Martensson mij voorbij en hij stond de vorige training als 2e getraind dus ik ging daar achteraan. Deze ronde was bijna perfect, Martensson remde er iemand uit maar ik wilde er achter aan omdat deze ronde heel goed ging, maar hij smeet het gat dicht waardoor ik in aanraking met hem kwam. Hierdoor ging ik er bijna af, maar gelukkig ging het allemaal net goed en ik kon de laatste ronde nog een tijd van 1.23,0 rijden. Ik stond hiermee 12e getraind. Ik was eigenlijk nog niet tevreden omdat ik wist dat er meer in zat.

Tim begon weer druk met sleutelen, samen met Gidi monteerde hij de nieuwe zuigers. Õs Avonds toen de motor klaar was lieten we de motor lopen en toen had Chris tegen Tim gezegd dat de krukas het niet meer lang vol zou houden maar ze konden hem niet vervangen omdat we geen reserve meer hadden.

Zondag 15 mei

Bij de warm-up liep de motor niet zo goed meer als in de kwalificatie, de motor wilde niet echt goed meer doorlopen op top maar ik wist wel een tijd van 1.23.3 te rijden en ik stond er 7e mee. Na de warm-up werd de motor weer klaar gemaakt voor de wedtijd en konden we nog eerst naar Joey zijn wedstrijd gaan kijken, hij was namelijk 2 uur eerder aan de beurt. Nadat we de race van Joey hadden gekeken, was het nu de beurt aan mij.
Het was weer lekker warm, het zweet brak me uit voordat ik het pak aan had. Na de verkenningsronde kwam ik op het startgrid aan waar Lian eerst een lekkere koude handdoek in mijn nek legde. Na een kwartier op het grid te hebben gestaan, konden we eindelijk aan de warm-up ronde beginnen.
De start ging super!!! Ik zat mooi bij het groepje van 1 t/m 7. Toen we na de eerste ronde het rechte stuk weer opkwamen kon ik de rest niet meer bijhouden. De motor liep niet meer zo hard als gisteren. Ik moest zoveel goed maken in de bochten maar op het rechte stuk vlogen ze me ronde na ronde voorbij. Met nog 10 ronde te gaan lag ik op een 14e plek. Maar ook ik wist dat de motor het niet meer lang vol zou houden. Op het punt waar ik vorig jaar met 210 km/uur onderuit ging, liep de motor nu vast. Maar ik kon de valpartij gelukkig voorkomen om op tijd de koppeling in te knijpen. Ik liet de motor rustig de grindbak inrollen. Jammer, maar helaas. Het was wel balen dat de motor kapot ging maar ik heb ook weer veel van geleerd.
Toen ik terugkwam bij de tent heeft Tim het blok eronderuit gehaald. Deze gaat namelijk met Chris mee naar Denemarken zodat hij hem kan repareren.
Nu konden we weer met zijn alle de tent weer af gaan breken. Dat was weer een hele klus. Om 8 uur vertrokken we weer richting Nederland. We hadden nog een lange reis voor de boeg.

Groetjes Emile Litjens #44