DSB: Duntep Verslag ONK Assen 25-26 september.

138

Voor de laatste race op vaderlandse bodem toog het wegracecircus nog eenmaal naar de Drentse hei. De Òrace of the championsÓ is traditiegetrouw de seizoensafsluiter in Nederland. Over drie weken volgt in Belgi‘ nog de laatste race van 2004. Voor een verslag van de trainingen kon ik weer terugvallen op Arno en Joan. Onderstaande ÒreportÓ komt dus rechtstreeks van de hand van de coureur.

Trainingsverslag Joan:
Vrijdagmiddag konden we eerst nog een uurtje trainen. Dat was wel aangenaam want we hadden 3 weken niet op de motor gezeten en dan is het altijd even weer wennen. Helaas regende het de hele training, dat was voor ons op zich niet erg want regenmeters hebben wij ook nog niet zoveel en de kans dat het in het raceweekend ging regenen was ook aanzienlijk groot.
Het was een stuk kouder dan we gewend waren van de afgelopen races maar het was wel droog. Vanwege de kou was het zoeken naar een kompleet andere afstelling, er was slecht grip aan de voor en achterkant.
Eerst maar eens proberen om een tijd neer te zetten en dat ging al redelijk, ik stond tot halverwege de training op een 6de plaats. Maar het voelde niet goed, ik kon slecht insturen en uitaccelereren ging ook moeizaam.
Daarom even naar binnen en wat aangepast, de rondjes hierna ging het al een stuk beter. Uiteindelijk kon ik tot een 11de plek komen en was daar niet echt tevreden mee. Ik reed namelijk een 1.26.4 en ik moet makkelijk een 1.25.5 kunnen rijden maar helaas kwam het er niet uit.
Voor de 2e training had ik voor een zachtere achterband gekozen. Ik wist dat die kapot zou gaan maar ik gokte erop dat ik 2 a 3 vrije rondjes zou krijgen wat op zich genoeg moest zijn om de tijd te verbeteren. Jammer genoeg hadden wij maar 2 a 3 rondjes droog, het ging helaas regenen. We hebben toen besloten om er niet weer uit te gaan want de tijden werden toch niet verbeterd en ik had vrijdag al een uur gereden op een natte baan.
Dus vertrek ik morgen van de 3de rij op een 11de plaats.
Trainingsverslag Arno:
Zaterdag de eerste training ben ik met dezelfde afstelling gaan rijden als tijdens het EK. Ik koos een medium band zowel voor als achter. Waar de motor tijdens het EK prima aanvoelde kreeg ik nu juist problemen met de voorkant van de motor bij het uitkomen van de langzame bochten. Ik kon de lijn niet vasthouden en kwam te wijd uit terwijl in de snelle bochten de lijn juist wel goed was te houden. Dit probleem konden we niet uit de fiets krijgen tijdens deze training. Met een tijd van 1.26.9 stond ik in deze sessie op plaats 16. Een plaats waar ik niet echt graag staan wil.
Voor de 2e training hebben we geprobeerd de problemen uit de motor te krijgen maar na twee ronden begon het al te regenen dus een verbetering van de tijd was niet meer mogelijk.
Omdat ik vrijdag in de vrije training niet echt veel heb kunnen trainen in de regen besloten we om nog even een paar ronden te rijden met regen banden . Zondag start ik vanaf de 16e stek en zal mijn uiterste best doen om zover mogelijk weg te rijden van deze plaats.
De racedag:
Met een bleek zonnetje aan de lucht leek het toch redelijk voor elkaar te komen qua weersomstandigheden. Ook de warming up kon gewoon droog verreden worden. Joan zat er weer lekker bij met een 10e tijd. Arno zat met een 17e tijd zo´n beetje op zijn trainingsniveau.
De start van de race verliep voor Joan niet goed.`Het was mijn eigen schuld, zei Joan, ik liet de koppeling te veel opkomen waardoor die teveel slipte en ik teveel meters nodig had om op gang te komen`. Toen hij eenmaal die snelheid te pakken had ging het wel meteen super. Nadat hij bij de eerste doorkomst rond de 18e plek lag klom hij de volgende drie rondes op naar plaats 8 in de tussenstand! `Die eerste rondes heb ik behoorlijk met het mes tussen de tanden gereden. Ik was behoorlijk kwaad op mezelf door die start. Na een ronde of vier, vijf kwam ik op de 8e positie aan en keek toen tegen een gat van zo´n 6 seconden aan tot de nummer zeven. Alhoewel ik iets sneller reed dan de groep voor mij kon ik er toch niet meer bijkomen. Maar ik ben toch super tevreden met dit resultaat, ik denk dat ik in de tussenstand toch weer iemand voorbij gegaan ben en zal dus wel de top tien bereikt hebben`.
Arno zat op het startveld even voor Joan maar moest daarna terrein prijsgeven. `Ik ben er nu toch achter dat het de laatste paar races ook wel aan mezelf ligt. Ik moet de eerste rondes gewoon veel feller de strijd aangaan. In de beginfase kun je nog posities winnen, daarna lukt dat bijna niet meer. Op de helft van de race zat ik lekker in m´n vel en reed toen ook de snelste rondes. Ik heb het echter in het begin laten liggen. Toen ik eindelijk in de buurt van de punten was aangekomen remde ik de fiets onderuit in de nationale bocht. Ik ging wat te hard de bocht in en probeerde te krampachtig om aan de binnenkant van de bocht te blijven. Ik heb nog een race om mijn jaar goed af te sluiten en zal er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen.




Eenieder heeft waarschijnlijk links of rechts wel iets gehoord over de bezigheden van het Duntep team voor het seizoen 2005. We hadden aanbiedingen van Suzuki en Honda die we naast elkaar afgewogen hebben. Ondanks dat het complete plaatje met Suzuki heel mooi was, hebben we toch besloten om volgend jaar door te gaan met Ten Kate Honda. De verstandhouding tussen de tuningsafdeling in Nieuwleusen en het Duntep team is altijd zeer goed geweest en we hopen dit in de toekomst te continueren. De bedoeling is dat er drie nieuwe HondaÕs komen en wel de ex WK machines van wereldkampioen Karl Muggeridge. We zijn Evert Aalten van Brouwer motorsport dankbaar voor alle moeite die hij gedaan heeft en hopen ook met hun het komende seizoen door te gaan op de reeds ingeslagen weg.
Arno en Joan hebben eerst echter nog een race voor de boeg in het Belgische Francorchamps waarna de raceoverall weer even aan de kapstok kan. 16 en 17 oktober is de laatste race in Francorchamps.

Henk Haasjes
Duntep racing team