DSB: Ducati Racing Team Westland; verslag Ducati clubraces

128

Donderdag kwamen we aan op het TT-circuit van Assen waar al de nodige Ducati’s te bewonderen waren. En zijn we begonnen met het inrichten van de pitbox. We stonden dit weekend bij Biggelaar in de box.

Vrijdag zouden we eigenlijk niet rijden, we waren er alleen voor de gezelligheid en om de laatste dingen aan de motor te doen. Het is afgelopen week best veel werk geweest om de motor weer klaar te krijgen na de valpartij in Hengelo. Nadat Jan van Zeggelaar een aantal sessies had gereden op de vrijdag ging z’n olie koeler lek. Al snel bleek dat dit niet meer gemaakt kon worden voor de volgende en laatste sessie en Jan bood Sjoerd aan om met zijn nummer de laatste sessie te rijden. Sjoerd ging hier uiteraard mee akkoord en zo kon hij nog even 25 minuten trainen. Na een aantal ronden kwam hij weer binnen om dat de koppeling steeds slechter werd.




Zaterdag
Vandaag zou er getraind worden in de diverse klassen. Sjoerd mocht 3 x 25 min. de baan op. ‘s Ochtends om 10:00 uur was de eerste training en het was gelijk al boven de 30°C. Sjoerd ging met een nieuwe koppeling de baan op en begon meteen lekker z’n ronden te draaien.
In de middagpauze was het dan zo ver: Toine en Liek trouwden op het TT-circuit van Assen.
Gelijk daarna moest Sjoerd weer zijn pak aantrekken voor de 2e training.
Deze verliep vrij goed maar de wijzigingen brachten nog niet het gewenste resultaat.
Jan reed met de Ducati 250 in de SAM 1-cilinder klasse.
Toine reed met de mono zo’n 3 sec. sneller als de rest en stond dus op pole.
Voor de laatste training van de dag was er nog wat veranderd aan de motor van Sjoerd, tijdens deze training kwam hij nog 2 maal binnen voor wat kleine aanpassingen en verbeterde zijn tijd en stond nu 17e. Vijf minuten voor het einde van de training viel de motor stil voor Meeuwenmeer, Sjoerd bereikte nog wel de pits maar al snel bleek dat de motor niet in 1 avond gemaakt kon worden.
Toine bood direct aan om met zijn 996RS te starten in de Sound of Thunder. Hij had zelf slechts 3 ronden kunnen trainen in de desmoquattro klasse door technische problemen en vond het niet erg om zijn motor uit te lenen.

‘s Avonds was er nog een feest van Toine en Liek in het hotel, waar we met z’n allen wat gegeten en gedronken hebben.

Zondag
Vandaag werden de races verreden. Sjoerd had in de ochtend nog een warm-up training. Dit kwam goed uit, zo kon hij mooi even wennen aan de 996RS van Toine. Al na 2 ronden kwam hij binnen omdat de motor niet lekker op het gas reageerde. Toine, Rinus en Jan gingen direct aan het werk om uit te zoeken wat het probleem was. Uiteindelijk bleek de injectie computer niet goed te werken, deze werd vervangen en het probleem was net op tijd voor de eerste race opgelost. Intussen was Toine van start gegaan op de mono, na een paar ronden sloeg hij een gat naar de nummer 2. In de 5e ronde kwam hij niet meer door en zagen we hem stilstaan bij de ingang van de pits. Hij was bijna onderuit gegaan in de Ramshoek doordat er iets onder zijn wiel kwam. Toine dacht dat het van het blok af kwam waardoor hij gestopt is. Achteraf bleek dit niet het geval.
Jan was van start gegaan in de SAM 1-cilinder op de Ducati 250 en heeft de race netjes uitgereden.
Toen was het de beurt aan Sjoerd, de eerste race Sound of Thunder. Na een matige start ging het vlak voor Sjoerd gelijk mis, de rijder die voor hem reed ging onderuit op de Veenslang en Sjoerd reed er bijna over heen. Er kwam een rode vlag en de race moest opnieuw gestart worden. Na de herstart had Sjoerd slechts een paar rondjes nodig om aan de 996RS te wennen. De ronde tijden schoten naar beneden en hij reed zelfs sneller als op zijn eigen 749R. Na 6 ronden kwam Sjoerd helaas niet meer door en even later werd er weer de rode vlag gezwaaid. Hij was er in Mandeveen met een highsider vanaf gegaan en heel hard op z’n rug terecht gekomen. Hij werd met de ambulance naar het medisch centrum vervoerd waar hij onderzocht werd. De artsen konden niets vreemds ontdekken maar Sjoerd had wel heel veel pijn. Maandag toch maar even een foto van de rug laten maken, er is gelukkig niets beschadigd of gebroken maar hij zal er nog wel een tijdje last van hebben. Sjoerd over de crash: “Ik begon me net een beetje thuis te voelen op de 996RS van Toine, elke ronde ging beter en ik kon veel rijders inhalen. Ik stuurde Mandeveen iets naast m’n normale lijn in, ik denk dat ik daardoor op het vuile gedeelte ben gekomen. De motor gleed weg van achteren en ik werd eraf geschoten, vloog door de lucht en kwam heel hard op m’n rug terecht en kreeg daarna ook de motor nog tegen me aan. Het gaat nu wel iets beter, maar het doet nog heel veel pijn.”

Het was dus een dramatisch weekend voor ons.