De tweede trainingsdag van de Spaanse Grand Prix leverde voor Joey Litjens wel vooruitgang op, maar in de 2e tijdtraining was op het cruciale tijdstip het t druk op de baan en duurde de training eigenlijk n¬t een ronde te kort. In de onder koelere omstandigheden verreden ochtendsessie op zaterdagmorgen dook hij een volle seconde onder zijn tijd van vrijdag, maar Õs middags kon de 16-jarige Limburger die tijd niet meer verbeteren.
Het leverde een 39e startplaats op tijdens zijn 2e GP-start uit zijn nog prille loopbaan (na de wildcard in Assen in 2005). ÒHet is niet makkelijk in de GPÕs. Iedere training ga je normaal gesproken een flinke stap vooruit, maar in de tijdtraining zat in de slotfase iedereen ineens rechtop op een goede slipstream te wachten, toen Joey net aan zijn laatste serie snelle rondjes wilde beginnen. Dat werd even slalommen en kostte hem ritme. Daarna waren er nog maar twee rondes waarin hij voluit kon gaan. Dat bleek er net een tekort, want ook die slotronden waren niet optimaal. Tijdens de tests hier twee weken geleden was Joey 0,5 seconden sneller, maar morgen is de race pas. Hij heeft altijd een goede start en is een vechter en in de race gaat ie echt altijd beter rond dan tijdens de trainingenÓ, opent teammanager Jarno Janssen, die met zijn pupil nog niet helemaal uit de veringsproblemen is gekomen.
Hugo van den Berg, de jonge Nederlandse wildcard-rijder nestelde zich heel sterk op een 31e startplaats.
Voor de Franse 250cc teammaat van Litjens gold hetzelfde probleem. Ook de 32-jarige ex-wereldkampioen Arnaud Vincent kreeg te kampen met een groep rijders die hem in de beslissende slotfase ÔhinderdenÕ door van het gas af te gaan. ÒIk had graag juist een slipstreampje gehad. Vanmorgen stond ik in de 2e vrije training 15e en reed ik 1,3 seconde van mijn tijd af. En net als Joey kwam ik vanmiddag ook niet aan mijn tijd. Het zat ons simpelweg gewoon tegenÓ, concludeerde Vincent. ÒWe gaan de schokdemper nog iets veranderen voor de warm up van morgen. Dat pakte vandaag heel goed uit. We zijn op de goede weg met de afstelling van de Honda voor Vincent, die anderhalve kop kleiner en 1o kilo lichter is dan Jakub Smrz die vorig jaar op onze machine reedÓ, vult Hans Spaan nog aan.
Nederlander Hans Smees wist zich netjes te kwalificeren, zij het op de 29e en laatste startplaats bij de kwartliters.