DSB: Donkere wolken boven de kampioensaspiraties van Z.O.D.

62

Een natte en een droge training met een klassering op de derde positie gaven goede hoop om dit weekeinde op de NÓrburgring twee keer 25 punten toe te voegen. Helaas waren de beide races nat en was de eerste bocht van de eerste race al scherprechter. Bert viel bij het remmen, kon niet verder rijden en zag daarmee de concurrentie inlopen. De tweede race kon wel uitgereden worden, maar voorzichtiger rijden en een schuivertje kostten helaas wel een goede klassering. Met een vijfde plek werden wel de broodnodige punten gescoord, maar de concurrentie liep daarmee verder uit.

Trainingsdag




Hoe glad het asfalt op de Nˆ_rburgring is bleek in de eerste groepen van de dag al toen er einde pitstraat veel schrapen de geluiden te horen waren. Vooral de eerste bocht was een dag eerder door de Porsches voorzien van een goed laag rubber, en buiten de ideale lijn was daar ook met regenbanden nauwelijks grip. Ook in de SuperCup1000 training gleed een grote groep rijders weg en bleef de gele vlag daar de hele training gezwaaid. Bert reed een goede tijd Ðvoor zijn doen in de regen- en was zeer tevreden over zijn nieuwe Shark helm. Het dubbeldikke vizier voorkomt condens en hij kon de hele training met prima zicht uitrijden. Fausto had meer problemen met zijn vizier en gaat ook over op het nieuwe type.

Een voorzichtig zonnetje zorgde dat de baan gedurende de dag iets droger werd en een half uur voor de 2e training ontstonden er zowaar wat droge plekken op de baan. Veel rijders maakten aanstalten naar droge banden te wisselen. Net op dat moment vielen er weer wat druppels en de keuze werd daarmee moeilijk. Bert en Fausto besloten op het laatste moment -3 minuten voor de start van de sessie- toch op droogweer banden te gaan rijden met de medium setup. Er was een smal droog spoor ontstaan en met de harde wind zou dat snel breder kunnen worden. Ook pitboxgenoot Niels Feller en Jeroen Groenewoud besloten tot een wissel naar droog; naar later bleek de goede keuze. Onze box zou op P1, 3, 7 en 9 uitkomen.

Bert en Fausto bouwden hun snelheid netjes op in de verwachting dat de snelle tijden aan het einde van de training zouden komen. Helaas zorgde de gele vlag voor de val van Dylan ervoor dat op dat moment geen snelle tijden gereden konden worden. Bij het verdwijnen van die vlag was Bert teveel ingereden op een trage groep zodat zijn rondetijden niet goed genoeg werden. Nadat hij deze groep ingehaald had zette hij aan voor zijn snelle ronde.
Niet, want er was nog te weinig benzine. En bij het uitrijden van de pitstraat verscheen het rode licht van het einde van de sessie. Geen goede test voor morgen, maar wel met een P3 op de eerste rij. Aan de binnenkant; een goede positie voor Bert als het droog is. En die heeft het vertrouwen nog minimaal 3 seconden harder rond te kunnen. En daarbij zou pitboxgast Niels onze Bert morgen toch wel voor laten gaan?

Racedag

Õs Nachts dus maar hopen op mooi weer, maar Õs ochtends blijkt dat een illusie. Met de regen afstelling moet toch wel meegedaan kunnen worden in de top3, dus onze beide rijders stellen zich vol goede moed op. Bert start goed maar remt uit regenangst iets te vroeg en komt daardoor als tweede achter Jeroen Westendorp aan in bocht. Bert moet nog iets remmen aan de te gladde binnenkant van de bocht en gaat daardoor onderuit over zijn voorwiel. Omdat hij achter Jeroen langs glijdt en er een gaatje was met de rest van het veld gelukkig zonder daarbij andere rijders te raken. Maar weg zijn de kansen op punten in deze race, wat ook geldt ook voor veel andere rijders op de foto.

Fausto scoort zoals beloofd een zesde plaats in de regen en lijkt weer helemaal terug. Vervelender is dat de concurrenten goed in de punten komen.

Het monteurs-duo Dolf en Sandra krijgen de motor van Bert binnen een uur weer startklaar. Nieuwe hendels, een carterdeksel, voetsteun en een handvat zijn echt nodig, het vernieuwde kuipwerk staat gewoon netjes. Bert mentaal weer in goede conditie krijgen kost meer moeite. Maar een vergelijking met de situatie van Bob Withag van vorig jaar (die op 1 punt zijn kampioenschap verloor) motiveerde hem om toch de tweede race te gaan rijden. Maar dit keer nog voorzichtiger.

Kort voor de start van de tweede race begint het te regenen en dus gaat de fiets weer naar de natte setup. Bert start voorzichtiger en blijft lange tijd achter de vloeiend rijdende Danny Ô600Õ de Boer. Na een paar ronden krijgt hij het vertrouwen terug en rijdt eenvoudig het gat naar Danny dicht. Als hij aan het einde van het rechte stuk de slipstream zit wil hij naar het wiel toeremmen in de bocht. Daarbij toucheert hij het achterwiel van zijn voorligger licht, glijdt zijn voorwiel even weg en moet rechtdoor richting grindbak. Gelukkig kan hij de motor opvangen en op tijd de bocht maken. Dylan en Gerrie zijn hem voorbij gegaan en de jacht kan weer opnieuw beginnen. Dylan kan snel ingehaald worden, maar Gerrie biedt meer weerstand. Hij is duidelijk sneller in het stuk vanaf het rechte eind, maar Bert pakt hem na de Arena iedere keer weer terug. Vooral in ÔMeeuwenmeerÕ ligt de snelheid van Bert veel hoger, hij durft daar duidelijk eerder op het gas.
Als de organisatie bij start finish nog 1 ronde aangeeft weet Bert dat hij ingehaald zal worden door Gerrie op de snellere MGM R1. Rustig wacht hij weer op zijn kans achterop het circuit en als eerste komt hij over de streep. Maar daar wordt wederom 1 ronde aangegevenÉ
Bert kan deze truc nog een keer uithalen en verliest er geen positie mee, maar Jeroen wordt wel verrast en verliest een plaats aan Stefan Scholten. Vorig jaar een Cup600-rijder, net als de winnaar van beide races van vandaag: Niels Feller. Die is daarmee meteen ook de leider in het kampioenschap geworden.