Traditiegetrouw werden tijdens het Pinksterweekend de ONK races op het circuit van Oss verreden. Dit keer echter niet op het oude vertrouwde circuit, maar op een geheel nieuw circuit een paar kilometer verderop. De eerste training stond geplanned om 10 uur, maar het circuit was om tijd nog niet gereed en zo konden de rijders na 1:30(!) uur wachten eindelijk de baan op voor hun eerste training.
William de Ridder zette meteen het tempo en wist de eerste training met de allersnelste tijd uit de bus te komen. Peter Politiek had nog wat moeite met het nieuwe circuit. Hij verremde zich twee maal op een chicane, maar wist toch nog tot een 4e tijd te komen.
De tweede training werd op een opdrogende baan verreden. Alle rijders konden in het begin van de training nog niet aan de tijden van de eerste training komen, maar tegen het eind van de training werden dan alsnog snellere tijden gereden.
De Ridder wist zijn tijd met 2 seconden te verbeteren en versterkte op die manier zijn pole-position. Ook Politiek wist zijn tijd met enkele seconden te verbeteren, maar bleef op de 4e startplaats steken.
In de race was het William de Ridder die het beste uit de startblokken schoot en meteen de leiding nam. Ook Politiek had een goede start en wist zijn 4e plaats te behouden.
William en zijn vader Adrie wisten vormden een kopgroepje en zette de derde man, Jan Rademaker, op een achterstand. Rademaker wist op zijn beurt een voorsprong op 4e man Politiek op te bouwen.
In sneltreinvaart raasden de beide de Ridders het circuit over totdat William in de 5e ronde remproblemen kreeg, zijn vader langszij zag komen en enkele bochten later onderuit schoof. William wist snel zijn schijnbaar onbeschadigde motor op te pakken en als 3e weer het circuit op te sturen. Net voor Peter die op zijn beurt bijna een seconde per ronde op Jan Rademaker aan het goedmaken was.
De wedstrijd leek in de laatste ronden op een climax te gaan uitlopen, totdat de wedstrijd in de 6e ronde werd beeindigd met een rode vlag, omdat Fred Blom een zeer grote klapper had gemaakt.
Door de rode vlag werd de plaatsering van een ronde eerder als uitslag genomen, wat betekende dat William de Ridder 2e werd en Politiek de 4e plaats pakte.
Ook in de Supermono klasse kwam Peter Politiek in actie. De problemen die de Husqvarna Supermono al het hele jaar vertoond leken de vorige race opgelost te zijn, maar helaas bleken ze in Oss weer terug te zijn. In de eerste (droge) training stond Politiek lang op een 2e plaats, maar zakte terug naar een zeer verdienstelijke 5e plaats. In de tweede (natte) training werd door niemand meer de tijden verbeterd. Zo kon Politiek dus als 5e aan de wedstrijd beginnen.
Maar het mocht niet zo zijn. In de warm-up op zondag kwam er een groot technisch probleem aan het licht dat niet snel genoeg gerepareerd kon worden. En zo kon Politiek niet bij de wedstrijd aan de start komen.
ÒJammer dat de Classics race vroegtijdig werd afgebroken, dat had nog een leuk gevecht kunnen worden. Toch ben ik zeer blij met deze 4e plaats aangezien ik niet zoÕn liefhebber van stratencircuits ben. Met de supermono leek het erop dat ook dat en leuke wedstrijd zou worden. Maar helaas ging dat niet door. Wel leuk om te zien dat als de fiets wel goed loopt dat ik er dan gewoon vooraan bij zit.Ó legt Peter na de races uit
ÒIk had deze wedstrijd kunnen winnen. Helaas kreeg ik remproblemen, waardoor ik de leiding verloor en uiteindelijk ook nog gevallen ben. Gelukkig kon ik de motor weer oppakken en verder gaan. Ik hoop in Raalte dit tempo vast te houden en dan een keer mijn vader te verslaan.Ó verteld William na de race.
Uitslag Classics:
1. Adrie de Ridder, Seeley; 2. William de Ridder, Seeley; 3. Jan Rademaker, Ducati; 4. Peter Politiek, Seeley; 5. Jan-Frank Bakker, ABSAF