DSB: De impact van een bepaalde zinsnede

150

De Racesport.nl redactie was op Hemelvaartsdag aanwezig tijdens de eerste dag van de ONK wegraces op het Varsselring circuit in Hengelo, een goed georganiseerde dag met veel publiek die helaas onverschaduwd werd door een aantal zware crashes en rode vlag situaties.

In het artikel wat we na afloop van het evenement plaatsten heeft de redactie gemeend een passage op te moeten nemen over het dubbele gevoel wat er heerste toen de dag achter de rug was.  Bij thuiskomst troffen we een groot aantal reacties aan in de mailbox en bleken de genoemde  opmerkingen en de verwijzende vinger naar de hoofdrolspelers zelf nog al wat stof te hebben doen opwaaien. De reacties variëren tot hele positieve reacties tot enkele reacties die onze wenkbrauwen deden fronsen.




Graag willen we van deze mogelijkheid gebruik maken om het een en ander uit te leggen.

De genoemde passage:

Na afloop van de eerste dag zit de Racesport redactie dit verslag te maken met een enigszins dubbel gevoel, de organisatie is voorbeeldig, de weersomstandigheden zijn perfect, de baan ligt er top bij en toch gebeuren er een aantal zware crashes. Natuurlijk zal bij een aantal mensen de discussie weer oplaaien dat het rijden op stratencircuits niet meer verantwoord is met deze snelheden en machines met pk’s  aan boord waar een aantal jaren geleden een Grand Prix coureur van droomde. Allemaal waar maar na een dag langs de baan te hebben vertoefd moeten we ook constateren dat er misschien ook door de heren coureurs eens goed nagedacht moet worden waar men mee bezig is. Vrije trainingen die nergens voor meetellen en geen enkele betekenis hebben, en dan in de eerste ronden tijden laten noteren die er niet om liegen en inhaalacties uit te halen die kantje boord zijn is misschien ook wel vragen om problemen. Natuurlijk zeggen we hier niet mee dat de crashes van Hakvoort en Litjens (geen van deze beide crashes hebben we zelf gezien) te wijten zijn aan onverantwoordelijk gedrag van de betrokkenen maar het beeld van de eerste dag op het Varsselring circuit is er gewoon eentje met een dubbelgevoel.

Allereerst willen wij onze excuses maken aan lezers die zich aan het bovenstaande stuk gestoord hebben. Racesport.nl is in Nederland de grootste nieuwssite voor motorsport geworden omdat jullie, onze lezers, vinden dat wij snel, betrouwbaar en professioneel verslag doen van de belangrijke binnenlandse en buitenlandse motorsport evenementen.

Elk redactielid weet dat de nieuwsfeiten snel, betrouwbaar en zonder waardeoordeel op de site gepubliceerd dienen te worden. Echter weet ook iedereen die de redactie van Racesport.nl kent dat zij met name het ONK een bijzonder warm hart toedraagt, en juist deze emotionele verbondenheid is ook een belangrijke reden voor het succes van Racesport.nl.

Deze emotionele verbondenheid heeft geleid tot een aantal regels in het artikel die door enkele lezers anders is opgevat dan dat ze eigenlijk bedoeld zijn. Wij willen absoluut niemand de zwarte piet toespelen voor hetgeen er gebeurd is, niet de rijders en ook niet de organisatie die er werkelijk alles voor gedaan heeft een motorsportfeest te organiseren.

Wat wij als redactie wilden aangeven is dat alleen al gegeven de omstandigheden op een stratencircuit (smallere baan, obstakels langs de baan etc.) niet alleen fysiek een andere techniek van rijden is gevraagd, maar ook mentaal. Iets dat door verscheidene ervaren –  en oud coureurs wordt beaamd.

Misschien is het wel belangrijker ervoor te zorgen dat deze kennis en ervaring van oud- coureurs via bijv. rijdersbriefings wordt overgebracht dan te zoeken naar "schuldigen" van de gebeurtenissen of de toekomst van stratencircuits.

Achteraf gezien hadden we misschien beter twee artikelen kunnen plaatsen. Een trainingsverslag en een opiniërend artikel waarin wij het gevoel van niet alleen de aanwezige redactieleden maar ook van veel direct en indirect betrokkenen bij de paddock, organisatie, marshalls, KNMV officials, toeschouwers en teamleden die in Hengelo aanwezig waren hadden weergegeven.

Nogmaals, het is niet onze bedoeling geweest ons te bemoeien met dingen die ons niet aangaan en onze persoonlijke mening te ventileren omtrent een discussie die er hoogstwaarschijnlijk weer gaat losbarsten in de nationale wegrace wereld. Wat we hebben getracht weer te geven is hetgeen wat we met eigen ogen hebben kunnen aanschouwen en dat daarbij enkele woordkeuzes niet gelukkig waren beseffen wij een dag na plaatsing zelf ook maar al te goed.

Met sportieve groet,

Evert Slager
 

De voorkeur van de redactie gaat er naar uit om voor een ieder die een reactie wil geven op bovenstaand artikel dit te doen via de reactiemogelijkheid onder dit artikel of op Racepraat.nl i.p.v. het sturen van e -mails naar de redactie of redactieleden.