Deze race om het ÒMasterÓ kampioenschap was een extreem moeilijke en vermoeiende race voor het hele team vanaf dag 1 ging het al mis.
We hebben gereden met de coureurs: Eddy Peeters, Fabain Le Grelle, Lex van Dijk en reserve coureur Evert van de Beek.
Woensdag; Toen het team aankwam in Magny Cours bleek dat onze sponsor een fout had gemaakt bij de overboeking van het inschrijfgeld en er stond geen geld op het conto dus officieel geen inschrijving, door tussen komst van onze ÒvriendÓ Raymond (mede organisator) kregen we het voor elkaar om de dag later met een special gehaalde check uit Belgi te betalen.
Fabian Le Grelle had de reserve motor meegenomen, maar kwam op weg naar het circuit zonder diesel te staan en arriveerde te laat om de motor aan te bieden voor de tech. keuring. Dus moesten we onze race weekend beginnen zonder reserve motor.
Donderdag; De trainingen verliepen zonder problemen, zelfs de geplande nacht training werd verreden zonder problemen.
Vrijdag; De laatste tijd training wordt een natte training op regen banden, al snel blijkt dat de meegenomen banden niet voldoen, de banden tempratuur is ± 15˚C. en dus veel te laag. De motor heeft absoluut geen grip en er wordt dan ook langzaam gereden. Tijdens de laatste training rijdt de reserve coureur de baan op en valt in de laatste minuten, de schade is redelijk groot, voetsteunen, uitlaat en het ergste een ophang oog van het frame is afgebroken. Gelukkig beschikt een Frans team over een aluminium lasapparaat en zij lassen dan ook ons frame.
De motor wordt hersteld tot laat in de avond en zelfs tijdens de pit-walk zijn de monteurs druk in de weer om alles klaar te krijgen voor de race van Zaterdag.
Zaterdag; Tijdens de warm-up blijkt dat de motor perfect loopt en de race mag beginnen.
Om 15.00u. start Fabian Le Grelle, hij was tevens de snelst getrainde coureur van de drie. D start gaat perfect het team schuift na 1/2uur op naar een 32ste plaats (45ste gestart). Maar dan krijgen we te maken met de eerste niet geplande pits-stop.
De remmen werken helemaal niet meer, de remblokken zijn keihard geworden en er is totaal geen remdruk meer.
Er worden nieuwe blokken gemonteerd en de remmen ontlucht, maar weg is de opmars naar voren we liggen weer 42ste.
Dit soort voorvallen sieren de hele race. Van het vervangen van accuÕs noodverlichting, zekeringen, uitlaatsteun, en niet te vergeten de enorme banden slijtage in de nacht. Er worden zelfs nog voorbereidingen getroffen om de laatste 30min. van de race een complete dynamo te kunnen verwisselen, maar dit blijft ons nog gespaard.
Tijdens de vele pits-stops word het team zr nauwkeurig in de gaten gehouden door de officials die er op moeten toezien dat een pits-stop correct gebeurt volgens de regels, maar de regels worden aangepast naar harte lust. Wat we b.v. Zaterdag gewoon konden doen werd op Zondag strikt verboden en kregen hiervoor zelfs een officile waarschuwing, alleen bij de Franse collegaÕs team golden die regels ÒandersÓ. Dit probleem hadden trouwens alle buitenlandse teams. (hoezo Europa n!)
We finishen als 31ste totaal en zijn als 19e geindigd in de Superproductie klasse.
De race had ook geen ronde langer mogen duren (702ronden) want in de uitloop ronde reed Fabian Le Grelle het hele blok kapot en moest met de bezem wagen worden terug gebracht.
Door het vakkundige optreden van het hele team hebben we de finish gehaald, de monteurs hebben zich er helemaal voor gegeven incl. het verzorgende personeel in de keuken en tijdwaarneming.
En niet te vergeten de coureurs die ondanks de vele tegenslagen de motor toch tot aan de finish hebben gebracht.
Graag wil ik vanaf deze plaats de mensen van Eurosport bedanken voor de enorme aandacht die het team heeft mogen krijgen tijdens deze en de andere races. We zijn in het live programma geweest van Eurosport UK. en Diederick de Vries deed live verslag van Eurosport NL/B en gebruikte alle informatie die hij kreeg aangeleverd per telefoon van het team. Bedankt.
En zeker niet te vergeten alle sponsoren die ons dit seizoen hebben geholpen om deze fantastiese sport te kunnen bedrijven, we hebben zo veel als mogelijk proberen te doen aan exposior voor onze sponsoren.
Sponsoren bedankt voor het vertrouwen.
Met de vriendelijke groeten,
EWC team Eurosport Benelux #18
Team manager Rob van Eijs