Er is de afgelopen tijd het een en ander te doen geweest over de wegracesport in Nederland. We mopperen wat af, niks is goed, alles kan beter, iedereen krijgt de schuld maar moeten we misschien met ons allen niet eens in de spiegel kijken?
De afgelopen maanden heb ik met grote interesse de discussies gevolgd omtrent de wegracerij in Nederland. <br /> <br /> Er is de afgelopen maanden nogal wat gebeurt op zowel organisatorisch- als wedstrijd gebied, zo organiseert CRT komend seizoen haar wedstrijden niet meer onder auspiciën van de KNMV, trekken Ten Kate Racing Products en Honda zich terug uit het Dutch Superbike kampioenschap, stoppen er toppers omdat de reglementen de doorstroming naar een internationale competitie blokkeren, organiseert Motorclub Assen geen ONK races meer en zo zullen er ongetwijfeld nog een aantal andere zaken zijn die betrekking hebben op de sport die ons als liefhebbers aan het hart gaat.<br /> <br /> Waar staan we, wat willen we en hoe kunnen we er met ons allen voor zorgen dat we in de toekomst kunnen blijven genieten van de wegracesport in Nederland? Vragen die velen van ons op dit moment bezig houdt maar waar er denk ik net zoveel geen passend antwoord op zullen hebben. Ik kan me dan ook geen winter heugen waarin er zoveel gemopperd werd, zoveel commentaar werd geleverd en wat nog veel erger is, ik zoveel mensen gesproken heb die zich heel erg veel zorgen maken over de toekomst van de wegrace sport in Nederland. <br /> <br /> Vanuit verschillende invalshoeken heb ik de afgelopen 12 jaar de sport gevolgd en in diverse kampioenschappen mogen werken. De grootste valkuil die we in mijn ogen kunnen maken is te kijken en te wijzen naar een ander en naar de buren (ander kampioenschap) want geloof me daar is het gras altijd groener dan bij onszelf. In mijn ogen zou het beter zijn in de spiegel te kijken, te inventariseren wat we in Nederland hebben en wat de mogelijkheden zijn voor de toekomst.<br /> <br /> <strong> Huidige situatie</strong><br /> De afgelopen jaren zijn er een aantal initiatieven ontwikkeld waar we trots op moeten zijn en die we in mijn ogen moeten koesteren. De KNMV wegrace selectie, eerst onder leiding van Hennie Lentink en nu met bondscoach Barry Veneman, begeleid de jonge Nederlandse wegracetalenten, er zijn initiatieven ontwikkeld voor de jonge minibike coureurs, kwamen Arie Molenaar en de SOBW met NSF 100 Cup, werd er vanuit o.a. Ten Kate de Moriwaki GP3 Junior Cup opgezet en werd de Talent Cup 600 georganiseerd waardoor er een scala aan mogelijkheden is ontstaan op het gebied van ontwikkeling van jong talent, en iets waarvan we de resultaten inmiddels al zien (o.a. Scott Deroue en Livio Loi).<br /> <br /> Momenteel kunnen de jonge talenten in Nederland vanuit deze competities hun carrière op twee fronten vervolgen, in de OW Cup (breedtesport) en het ONK wegrace (topsport). <br /> <br /> De OW Cup is door CRT opgezet met als doelstelling het racen betaalbaar en leuk te houden – in 2013 een afzonderlijke competitie welke in tegenstelling tot de KNMV Cup niet meer verreden wordt onder auspiciën van de KNMV. Deelnemers aan deze competitie zien racen puur als een hobby en hebben geen ambities om ooit nog eens in de voetsporen te treden van Valentino Rossi, Nicky Hayden of welke andere topper op wegracegebied. <br /> <br /> Het ONK kan gezien worden als topsport platform van de Nederlandse wegracerij. Je hebt ambities, je wilt maximaal presteren om je in de kijker te rijden bij een topteam, bij een team in een andere (zwaardere) klasse, Nederlands kampioen worden en daarna misschien wel in een internationale competitie van start gaan. Kortom, het maximale eruit halen. <br /> <br /> Als ik de bovenstaande situatie bekijk dan kan ik niet anders constateren dat de basis in Nederland helemaal nog niet zo slecht is en dat we op dit moment alle ingrediënten in huis hebben om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.
<strong>Waarom mopperen we nog steeds en waar gaat het fout?</strong><br /> <p> Nu kom ik weer terug bij mijn eerdere opmerking, laten we met ons allen in de spiegel blijven kijken en vooral het algemeen belang prefereren boven ons eigen belang en, ja ik weet het nu zeg ik iets wat me door een aantal mensen waarschijnlijk niet in dank afgenomen zal worden, ons eigen ego eens opzij durven zetten om het belang van de sport te dienen. </p> <br /> In Nederland hebben we te maken met een situatie dat de ONK wedstrijden georganiseerd worden door diverse verschillende verenigingen, clubs of organisaties en het geheel niet centraal geregeld is. Alle organisatoren doen in mijn ogen hun stinkende best om alles zo goed als mogelijk te organiseren, geen kwaad woord hierover, maar of dit een ideale situatie is vraag ik me wel regelmatig af. <br /> <br /> Als ik nu kijk naar het MotoGP wereldkampioenschap, het World Superbike kampioenschap, het IDM of het British Superbike kampioenschap (sorry nu kijk ik zelf wel even naar de buren waarvan ik eerder gezegd heb dat daar het gras altijd groener is) en ik daar als team/rijder deel wil nemen dan krijg je te maken centrale regels en duidelijkheid en heb je je te schikken naar de regels die door hun opgesteld zijn – of je dit nu leuk vind of niet je hebt je er aan te houden anders blijf je buiten de poort. Eenmaal binnen de poort is alles duidelijk, zijn er strikte regels wat betreft pitbox, inschrijvingen, technische regels en is er een duidelijk en steeds weer terugkerend tijdschema.<br /> <br /> Ik weet niet wat het is maar in Nederland schijnen we nogal moeite te hebben met het fenomeen duidelijkheid en zijn we vooral bezig met ons eigen belang en hebben we de neiging steeds maar weer de grenzen op te zoeken. Als voorafgaand aan een ONK evenement in Assen op vrijdagmiddag de poorten opengaan voor de teams dan heb ik soms het gevoel in een wild west serie op tv terecht zijn gekomen en zie ik iedereen vechten voor het beste plekkie in het paddock, iets wat in geen enkel ander kampioenschap zal gebeuren. Hier wacht je op je beurt, wordt je door de organisatie naar een plaats in het paddock begeleid die vooraf op de meter nauwkeurig is bepaald. De belangrijkste teams op de belangrijkste plaatsen en niemand die het waagt hier commentaar op te leveren aangezien je hiermee jezelf tekort doet voor de volgende race. Pitboxen worden vooraf ingedeeld op basis van prestaties van voorgaande evenementen of seizoen. Geen discussie mogelijk. Waarom kunnen we dit in Nederland niet organiseren? Waarom zie ik soms individuele rijders in een van de eerste (belangrijkste) pitboxen staan die niet eens beschikken over een pitbox inrichting en deze als een veredelde camping gebruiken? Beste mensen, nu praat ik alleen nog maar over het inrichten van het paddock en is het raceweekend nog niets eens begonnen.<br /> <br /> Als we dan gaan racen dan valt me op dat we niks liever doen dan elkaar de vlooien afvangen. Gebeurt er iets onreglementairs dan zijn we er als de kippen bij om de wedstrijdleider er maar van te overtuigen dat die ander iets doet wat niet door de beugel kan. Diskwalificeren, uitsluiten, straffen, en dat waarschijnlijk allemaal omdat het ons zelf dan misschien wel eens een plekje kan schelen in de uitslag. Bij de technische keuring idem dito, als we toch eens iets zien wat lijkt op chantage dan moeten we er ons met ons allen mee bemoeien want stel je eens voor dat de mensen van de keuring het niet zien en we misschien daardoor wel die ene ONK punt extra mislopen. <p> </p> <p>Ik weet dat ik nu heel kritisch ben maar als we de sport willen dienen dan zullen dit soort zaken in de toekomst anders moeten en we ons eigen belang misschien wel eens iets opzij moeten zetten, iets waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen dan maar alles moet laten gebeuren. Integendeel zelfs, duidelijke regels en iets meer respect voor de mensen die zich vrijwillig of voor een kleine onkostenvergoeding inzetten om de sport überhaupt mogelijk te maken zou al een hele stap in de goede richting zijn.<br /> <br /> Daarnaast is het in mijn ogen van groot belang dat het ONK wordt gezien als een topsport evenement en niet als een kampioenschap waar meedoen belangrijker is dan winnen, hier hebben we immers de nieuwe OW Cup voor. Tevens zullen we er voor moeten zorgen dat de technische reglementen van de belangrijkste ONK klassen aansluiten bij de ons omliggende landen zodat de opgeleide jeugdige talenten zich ook door kunnen ontwikkelen als men b.v. het niveau van het ONK ontstijgt.<br /> <br /> Dit allemaal gezegd te hebben denk ik dat we ook mogen stellen dat het momenteel droevig gesteld is met de publiciteit en media aandacht omtrent de wegracesport in Nederland. Waar ligt dit aan, hoe kunnen we hier verandering in brengen, hoe krijgen we de aandacht van de media weer terug zodat de sponsoren waar voor hun geld krijgen? Misschien moeten we hiervoor ook wel in dezelfde spiegel kijken en eens bij onszelf te rade gaan. Iedereen is druk met zijn eigen team, iets waar natuurlijk niks mis mee is, maar als we met ons allen niet willen of durven investeren in de competitie waarin we onze wedstrijden rijden dan is de waarde van een mooi professioneel team over een tijdje ook als sneeuw voor de zon verdwenen en valt er weinig meer te racen. We zullen dus met ons allen moeten durven en willen investeren in de toekomst van het kampioenschap en het aantrekkelijker moeten maken voor commerciële partijen. Het is heel makkelijk te blijven wijzen naar de organisatoren, verenigingen, of misschien wel de KNMV maar de rijders en het team hebben in mijn ogen een net zo grote verantwoordelijkheid. Zonder rijders en teams geen competitie, zonder competitie geen rijders en teams. Kijk eens rond in het ONK paddock, hoe presenteren we ons als team, vaak staan er meer personenauto’s dan racetrailers geparkeerd en hoeveel tentjes staan er niet tussen de trailers waar teamleden of de familie ‘s nachts in moeten slapen. Allemaal zaken die er niet horen en waarmee we het niveau van het evenement, zeker voor het oog, naar beneden halen. Voor een buitenstaander, en dat geld zeker voor potentiële sponsoren, een journalist of fotograaf die niet heel bekend is met het wereldje, zijn dit zaken die niet erg professioneel overkomen en niet uitnodigen om daar in te investeren of over te schrijven.<br /> <br /> Natuurlijk is bovenstaande allemaal heel makkelijk gezegd en zal de praktijk een stuk moeilijker zijn. Maar nogmaals, in mijn ogen moeten we nog steeds in dezelfde spiegel blijven kijken en het algemeen belang voorop willen en durven stellen. Wat zou het toch mooi zijn dat er binnenkort een aantal sterke mannen op staan waar we als rijders en teams ontzag voor zouden hebben en we naar zouden willen luisteren. Op vrijdagmiddag aankomen op het paddock en precies onze plek weten, onze personenauto op een aparte parkeerplaats mogen parkeren, ons niet meer hoeven te bemoeien met de fouten van een ander, geen gezeur of discussie bij de technische keuring zodat we alle energie kunnen steken in onze eigen prestatie. Misschien komt dan die punt extra wel vanzelf, hebben we het idee dat we hem zelf verdiend hebben en is de genoegdoening waarschijnlijk vele malen groter. <br /> <br /> <br /> Met sportieve groet,<br /> <br /> Evert Slager<br /> Teammanager, ondernemer, journalist maar vooral wegraceliefhebber.</p> <p><br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FCOLUMNS%2Fcolumn-wegrace-in-nederland%2Ftabid%2F119%2FiNews_ID%2F31586%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>