DSB: Chaos tijdens tweede ONK wegraces, wedstrijden vroegtijdig stilgelegd in Oss

55

Dubbel gevoel voor Arie Vos en Marco Opheij in thuiswedstrijd OSS Ð De Yamaha coureurs Arie Vos en Marco Opheij kijken met een dubbel gevoel terug op de tweede ONK Vacansoleil wegraces die op hun thuiscircuit De Vorstengrafdonk te Oss werden georganiseerd. Wat de wedstrijd van het jaar had moeten worden voor beide Yamaha rijders eindigde in een grote teleurstelling. De wedstrijddag die een zeer turbulent verloop had werd na een ronde in de supersportklasse vroegtijdig be‘indigd.

Nadat de wedstrijden maar liefst drie uur vertraging hadden opgelopen ging het in de eerste ronde in de supersport klasse fout. Direct na de start kwam Bas Winkel in de eerste chicane ten val waarbij olie op het wegdek terecht kwam. Na uitvoerig overleg met de baanofficials was er na ruim 45 minuten een herstart van de supersport klasse. De situatie werd door de rijders als dusdanig gevaarlijk beschouwd dat de wedstrijdleiding besloot om de Pinksterraces definitief te stoppen.
,Hier ben ik echt ziek vanÕÕ brieste de Vosje na terugkomst in het paddock. Voor ons team en voor mij als voor Marco is dit de belangrijkste race van het jaar. Al onze sponsoren zijn vandaag op bezoek en dat dit. Hoe moeten we dit gaan uitleggen. Dit is een drama en niet alleen voor ons maar voor de motorsport in het algemeenÕÕ.
Voor Marco Opheij die zijn come back na zijn zware val tijdens een training in Spanje had een heel ander scenario vooraf in gedachten. ,,Hier ben ik echt goed ziek van. Het is net of er altijd hier in Oss iets moet misgaan. Dit had helemaal niet hoeven te gebeuren als de wedstrijdleiding beter had gefunctioneerdÕÕ.




De problemen in Oss ontstonden op zondagmiddag na afloop van de eerste vrije trainingen. De supersport coureurs Barry Veneman en Jan Hanson wilden eerst enkele gevaarlijke obstakels, zes lantaarnpalen naast de baan, verwijderd zien wilde men verder doorgaan met trainen. Daarnaast keurde de twee rijders en de wedstrijdleiding (die nota bene het circuit eerst had goedgekeurd) de kunstmatige chicane af die door de organisatie was aangebracht waardoor er een nieuwe chicane moest worden aangelegd. Gevolg: er werden op zondag geen kwalificatie trainingen verreden maar nog een extra vrije training om elke rijder de nieuwe baan te leren kennen. Hierdoor werden de kwalificatie trainingen naar de wedstrijddag verschoven.
Arie Vos, die de snelste tijd had laten noteren was het helemaal niet eens met de gang van zaken. ,,Het circuit hier ziet er goed uit. We leven per slot van rekening in Nederland en we zullen moeten rijden op stratencircuits. Ze moeten niet zeuren en het ONK hier kapot maken. Dan moeten ze maar op buitenlandse banen gaan rijden want daar hebben ze een groot genoeg budget voor. Het zijn ook alleen maar Veneman en Hanson die de baan afkeuren. Niemand heeft gezegd dat ze op dit soort banen moeten rijden. Je strijdt mee voor de Nederlandse titel en dan moet je je eigen ook maar aan kunnen passen. Er zijn veel coureurs die hier graag rijden. Zaterdag is de baan goedgekeurd door de KNMV en zondag zwicht de motorbond voor twee rijders. Dat is toch te gek voor woorden. Tijdens de twee vrije trainingen op zondag stond ik op de eerste plaats. Maar tijdens de kwalificatie op maandag pakte pakt Hanson de pole en Barry de tweede plaats. Als ze hier niet graag racen geef je toch niet zo veel gas dat je op pole kunt komen lijkt mijÕÕ.

De Yamaha coureur kon maandag zijn tijden niet verbeteren vanwege enkele valpartijen waarbij de gele vlag werd getoond ten teken dat je niet mag inhalen. Maar ondanks zijn vijfde startplaats was de Yamaha coureur hoopvol gestemd op een hoge eindklassering.
,,Die vijfde plaats zegt mij niets. In de race is alles anders, de motorfiets loopt perfect en ik ga ervoorÕÕ was het credo van de thuisrijder. Zover kwam het helaas niet.
Nadat het wedstrijdprogramma inmiddels flink was uitgelopen waarbij het geduld van de ruim 9.000 toeschouwers enorm op de proef gesteld ging het meteen mis toen het hoofdprogramma van start moest gaan.
,,Ze hadden na de kwalificatie trainingen meteen met de supersport van start moeten gaan ipv de mindere klassen waarvoor het publiek toch niet voor komt. Maar nu gingen we pas tegen vier uur in de middag van start voor onze eerste heat. Dan vraag je als wedstrijdleiding om problemen. Dit had helemaal niet hoeven te gebeuren en dat is gewoon doodzonde. Verder wil ik er het niet meer over hebben en ik kijk verder naar de volgende wedstrijd die we komend weekend op het circuit van Hengelo gaan rijden. Vooruit kijken een wat is gebeurt is gebeurtÕÕ aldus Arie Vos.

Come back

Marco Opheij was blij dat hij weer geheel hersteld was van zijn beenblessure na zijn val tijdens de Yamaha training op het Spaanse circuit van Jerez. ,,Het herstel heeft nu lang genoeg geduurd, Ik heb er echt weer zin om weer eens te kunnen racen. En dan hier op het circuit van Oss. Ons eigen thuiscircuit en ik kan je zeggen dat er veel supporters komen kijkenÕÕ blikte de coureur uit het nabijgelegen Loosbroek vooruit.
Met zijn twaalfde startplaats was de Yamaha coureur tevreden. Na een lange periode had Opheij maar weinig getraind en het gevoel kwam langzaam maar zeker weer terug. ,,Ik moet echt weer het wedstrijdritme te pakken zien te krijgen. Het zelfvertrouwen moet weer terug komen maar dat gebeurt wel als we gaan rijdenÕÕblikte ook Marco Opheij al vast vooruit.
Maar ook voor hem kwam het niet zover. ,,Hier ben ik net als Arie behoorlijk ziek van, een blamage voor de motorsport. We hebben dit jaar eindelijk televisie om de motorsport naar een hoger niveau te krijgen en dan krijg je dit. Dat is toch niet te geloven. Mijn sponsoren en supporters zijn allemaal teleurgesteld naar huis vertrokken. Hebben ze eindelijk de kans om mij een keer in de buurt te zien rijden gebeurt er dit. Het is toch niet te geloven !!ÕÕ.