DSB: Capirossi en Vermeulen in actie tijdens Rizla Racing Day

235

Bezoekers van de RIZLA Racing Day Jubileumeditie op TT Circuit Assen krijgen zondag 9 augustus aanstaande tussen de races door MotoGP-demonstraties van het RIZLA Suzuki MotoGP Team te zien.

Het showprogramma, waarin MotoGP-coureurs Loris Capirossi en Vermeulen in twee sessies op de felblauwe RIZLA Suzuki GSV-R’s in actie komen, past in de traditie van 10 jaar ontvangst van ‘grote namen’ op RIZLA’s GRATIS racedag.







Chris Vermeulen
Chris Vermeulen bezoekt de RIZLA Racing Day in Assen voor de vierde maal! Als wereldkampioen Supersport was Vermeulen in 2003 al te gast op RIZLA’s gratis racedag. De coureurs uit de nationale Supersport hoeven niet bang te zijn dat Chris opnieuw aanschuift op de grid, al 3 jaar is de Australiër uitsluitend op de RIZLA Racing Day om een demonstratie te geven met zijn peperdure en exclusieve MotoGP- racer en natuurlijk om handtekeningen uit te delen. Vermeulen begon zijn Europese motorsportcarrière in Engeland als protegé van Grand Prix-legende Barry Sheene. Na zijn Supersport WK-titel vertrok hij naar het WK Superbike waar hij in 2005 "runner-up" werd. Met een MotoGP-contract op zak was Chris in het RIZLA Suzuki MotoGP team in 2006 gearriveerd in de "koningsklasse", het hoogst haalbare niveau van de motorwegrace. Een jaar later pakte hij zijn eerste overwinning in Le Mans, Frankrijk, waarmee een einde kwam aan een periode van zes jaar zonder overwinningen voor Suzuki in de MotoGP.

Loris Capirossi
‘Roodkapje’ is een ware Moto Grand Prix-veteraan en is tot op heden gedurende een onvoorstelbare 18 jaar lange periode onafgebroken actief in het Wereldkampioenschap Motorwegrace; een record! De Italiaan schreef geschiedenis toen hij in 1990 als jongste wereldkampioen ooit gekroond werd op een 125cc-Honda van het team Pileri. Loris was toen 17 jaren jong en streed onder anderen tegen teamgenoot Fausto Gresini en de Nederlander Hans Spaan. In 1991 deed hij dit nog eens dunnetjes over en pakte zijn tweede wereldtitel in successie. Vanaf dat moment is de naam Loris Capirossi niet meer weg te denken uit het wereldkampioenschap motorwegrace. Talloze gevechten, op de baan, maar soms ook in de Italiaanse sportkranten, vocht de Italiaan uit met net zo illustere landgenoten als Max Biaggi, Doriano Romboni, Stefano Perugini en, in zijn laatste jaar in de 250cc-klasse, Valentino Rossi. Ondanks zijn talent wist Loris pas in 1998 als fabrieksrijder voor Aprilia de 250cc-titel naar zich toe te trekken, hetgeen hem in de voorgaande jaren door valpartijen en pech op cruciale momenten uiteindelijk steeds niet lukte.

Na in 1995 en 1996 500cc te hebben gereden en weer teruggekeerd te zijn na de 250cc-klasse volgde Loris in 2000 zijn belangrijkste rivaal van het jaar daarvoor, Valentino Rossi, opnieuw naar de ‘koningsklasse’, waarin beider aartsrivaal Max Biaggi twee jaar daarvoor een uiterst succesvol debuut kende. De drie grootste Italiaanse motorsporters in de recente historie vochten een memorabel duel uit tijdens hun thuisrace in Mugello, waarbij zowel Rossi als Biaggi bezweken onder de druk en ter aarde stortten. Loris pakte de overwinning in voor hem één van de mooiste races uit zijn imposante  Grand Prix carrière. Met de komst van de viertakten tekende Loris een lucratief contract met nieuwkomer Ducati waar hij als Italiaanse coureur in een Italiaans team opnieuw historie schreef; Capirossi won in zijn debuutjaar met Ducati voor het eerst sinds 1976 als Italiaan op een Italiaanse machine. De laatste coureur die dat voor Loris deed was Giacomo Agostini op een MV Agusta. Loris Capirossi won twee maal de Dutch TT van Assen in de 250cc-klasse, éénmaal in 1993 en éénmaal in 1999 en beide keren op een Honda. Bij de overwinning in 1999 versloeg hij als regerend  wereldkampioen de latere kampioen Valentino Rossi in een rechtstreeks duel.

10 jaar RIZLA Racing Day
Met de start van de RIZLA Racing Day in het jaar 2000 gaf RIZLA aan de auto- en motorsportsponsoring in een breder perspectief te zien. Waarom één keer per jaar uitpakken tijdens de TT, als je je coureurs ook op je eigen evenement kunt begroeten en daarbij naast je belangrijkste relaties heel Nederland GRATIS kunt laten meegenieten. Met de RIZLA Racing Day komen grote namen, het TT Circuit Assen, exclusieve racers en de beste auto- en motorsport van Nederlandse bodem samen in een evenement dat direct vanaf de start 10 jaar geleden een groot succes is gebleken.

Grote namen
Hoewel de naam RIZLA pas sinds 2006 prijkt op de kuipen van het fabrieksteam van Suzuki had de allereerste editie van het evenement in het jaar 2000 al direct een primeur van formaat. Jurgen van den Goorbergh, op dat moment een vaste Grand Prix-rijder in de "koningsklasse 500cc" voor het  RIZLA Grand Prix Team van Arie Molenaar, kwam in actie op de Honda NSR 500 V2 en trok een sprintje tegen tourwagencoureur Peter Kox. Om het diverse programma van de RIZLA Racing Day te benadrukken zette RIZLA de 500cc-coureur van den Goorbergh met zijn 250cc-teamgenoot Jarno Janssen in een speciaal voor de Racing Day gespoten RIZLA Marcos bolide en kwam er later op de dag ook een 250cc-Superkart in RIZLA kleuren voorbij. 

Jurgen zou in latere jaren op RIZLA’s GRATIS racedag nog uitkomen in de Clio Cup en zelfs in een Formule Renault bolide, terwijl Jarno Janssen zich vanuit de GP’s met zijn RIZLA Honda in schreef voor de wedstrijd in het ONK 250cc. Brits Superbike kampioen John Reynolds van het RIZLA Suzuki team uit het Brits Superbike kampioenschap kwam over voor een demonstratie in Nederland, Jurgen van den Goorbergh trakteerde Idols-winnaar Jim Bakkum op een ritje in een Formule Renault two-seater en Jos Verstappen kwam twee keer langs. Bij zijn eerste bezoek deelde Verstappen voornamelijk handtekeningen uit bij de Arrows F1-bolide en vlagde een race af, in 2006 liet hij het Asser publiek voor het eerst kennis maken met de A1GP-bolide van A1 Team Nederland.

Twee Nederlandse topteams, Ten Kate Honda en Hoegee Suzuki kwamen met hun rijders meerdere malen over vanuit het WK Supersport om voor volle tribunes de Supersportrace in Assen te domineren. Pere Riba, Fabien Foret, Karl Muggeridge, Chris Vermeulen, Barry Veneman, Jarno Janssen en meer coureurs die acteerden op het hoogste Supersportniveau kwamen in het verleden aan de start van de RIZLA Racing Day. 2-voudig 125cc wereldkampioen Haruchika Aoki, de enige vrouwelijke GP 250cc-deelnemer Katja Poensgen en zelfs Tech 3 MotoGP-coureur Sylvain Guintoly en de Gauloises Yamaha YZR 500 waren te zien in de paddock van de RIZLA Racing Day.

In 2007 was de RIZLA Racing Day het toneel van de allereerste Champ Car demo op de Drentse hei, verzorgd door coureur Andreas Wirth in een bolide van het Amerikaanse PKV-team. In datzelfde jaar was het RIZLA Suzuki MotoGP team voor het eerst te gast op RIZLA’s GRATIS racedag, een demonstratie die tot een recordaantal bezoekers leidde. In 2007 verbeterde Jeroen Bleekemolen de A1GP-tijd van Jos Verstappen en in 2008 maakte de A1GP Powered by Ferrari-auto zijn debuut in Nederland in de handen van A1 Team Nederland coureur Renger van der Zande.

Fans en coureurs van morgen
Misschien wel de belangrijkste verdienste van de RIZLA Racing Day is het feit dat het evenement gratis toegankelijk is en een gecombineerd programma laat zien. Dat laatste houdt in dat coureurs, teams, fabrikanten en sponsoren uit verschillende disciplines elkaar treffen in één paddock, het eerste betekent dat hele gezinnen voor het eerst kennis maken met de gemotoriseerde sporten; het evenement is immers kosteloos te bezoeken en biedt een een zeer gevarieerd programma. Tussen de duizenden nieuwe bezoekers op de tribunes zitten volgens de organisatie de fans van morgen en vanuit die groep maken ieder jaar enthousiaste bezoekers de stap naar een eerste actieve deelname op de circuits.