HomeNationaalONKDSB: Boesveld laat kostbare punten liggen

DSB: Boesveld laat kostbare punten liggen

Jarno “Kipje” Boesveld heeft tijdens zijn voorlaatste ONK-race, afgelopen weekend op het circuit van Assen, kostbare punten laten liggen en staat nu op een gedeelde 2e plaats in het algemeen klassement. Terwijl de Achterhoeker niet verder kwam dan een 6e plaats in de wedstrijd, finishte Stuart Voskamp knap als 2e waardoor de voorsprong van Kipje op laatstgenoemde (10 punten) in ŽŽn klap verdween. In tegenstelling tot eerdere berichtgeving besloot Henk v/d Lagemaat om de EK-race in Portugal te laten schieten om zijn derde Nederlandse titel veilig te stellen. Hij won de race met overmacht en mag zich daardoor Nederlands Kampioen 2002 noemen.

Het zag er aanvankelijk allemaal goed uit voor Kipje. Monteur Hendrik v/d Veen had na veel testwerk wat extra vermogen uit het 250cc-blok van de Yamaha weten te toveren, al was hiervan weinig bruikbaar tijdens de eerste training die op een natte baan werd verreden. Er leken echter weinig problemen te zijn en Kipje draaide prima rondetijden op de zaterdagochtend.
Toen het TT-circuit ‘s middags droog was voor de 2e kwalificatie-training, was het collega-Achterhoeker Hans Smees die direct met flinke pech kreeg af te rekenen. Reeds in de eerste trainingsronde liep de Honda vast in “de Bult” (een scherpe linkerbocht, red.) waardoor de Harrevelder hard van zijn machine werd geworpen en daarbij zijn enkel brak. Het ziet er helaas naar uit dat voor hem het seizoen 2002 reeds ten einde is. Terwijl Smees hinkend het circuit verliet schroefde Jarno het tempo flink op en het zag er aanvankelijk allemaal goed uit. Bij binnenkomst klaagde Jarno echter over een “dribbelende” voorkant waardoor de motor erg onzeker aanvoelde, een slechte uitgangspositie voor de zogenaamde “Superpole” die op het eind van de zaterdagmiddag zou plaatsvinden. De Superpole is een spectaculaire en allesbeslissende training voor de 15 snelste coureurs uit de voorafgaande kwalificatietrainingen. Het systeem is afkomstig uit het WK Superbike waarbij iedere rijder alleen het circuit opgaat voor slechts ŽŽn opwarmronde en vervolgens ŽŽn kwalificatieronde waarbij dus direct een snelle tijd moet worden gezet. Omdat Jarno normaal gesproken even tijd nodig heeft om “warm” te worden werd er weinig verwacht van zijn Superpole. Het lukte hem echter om zich voldoende op te laden en met een supersnelle ronde van 1.26.86 was Kipje verzekerd van een 5e startpositie. Bijkomend probleem was echter dat de gewijzigde afstelling van de voorvork niet de gewenste verbetering had gebracht. Jarno; “Het verbaasd me dat ik nog zo’n snelle tijd heb gereden! De voorkant is alles behalve goed want het voorwiel dribbelde een paar keer zover naar buiten dat ik maar net overeind bleef in de bocht. Ik vermoed dat we met de afstelling de verkeerde kant zijn uitgegaan.”

Voor de warming-up op zondagochtend werd de afstelling opnieuw gewijzigd in de hoop dat de onbalans aan de voorkant tot het verleden zou behoren. Bij binnenkomst na afloop van deze korte opwarmer schudde Kipje echter zijn hoofd; Het lijkt wel of die voorkant niet goed is te krijgen sinds de gewijzigde afstelling voor de regen-race in Tolbert.” Na kort overleg werd besloten om de voorvork-olie te vervangen door een ander type en m.b.v. een aangepaste afstelling alsnog een poging te doen om tot een goed sturende Yamaha te komen. Tijd om dit te testen was er echter niet meer waardoor Jarno om 14.50 uur met een geheel nieuwe set-up aan de verkenningsronde voor de wedstrijd begon. Bij de start zag het er allemaal veelbelovend uit. Kipje schoot wederom als een raket van zijn plaats en stak als 3e de eerste bocht in. Bij de eerste doorkomst was hij echter al teruggevallen naar een 5e positie terwijl Stuart Voskamp voor hem in 3e positie lag. Jarno had duidelijk gebrek aan vertrouwen in de nieuwe afstelling en zakte in de daaropvolgende ronde af naar een 7e positie. Door het uitvallen van GP-coureur Jarno Jansen (2e) schoof Kipje in de tweede helft van de race nog terug naar een 6e plaats. Stuart Voskamp was echter nog gelukkiger met het wegvallen van Jansen omdat hij doorschoof naar een tweede plek, goed voor 20 NK-punten. Hierdoor verdween Jarno’s puntenvoorsprong op Voskamp bij het passeren van het zwart-wit geblokt als sneeuw voor de zon. Henk v/d Lagemaat won de race.

Jarno na afloop van de race; “Dit is wel effe flink balen al moet ik eerlijk zeggen dat de Yamaha gewoon goed liep, daar heeft het niet aan gelegen. Ik denk dat ik -mede door de nieuwe afstelling van de voorvork- gewoon niet scherp genoeg was vandaag. Het voelde gewoon allemaal wat minder aan. Stuart Voskamp was voor mij geen haalbare kaart, het schijnt dat zijn Honda inmiddels is voorzien van kit-spullen en dat was ook goed te merken zeg!”. Later zou blijken dat Jarno op zich prima rondetijden had gereden waarbij hij zelfs een rondje van 1.25.88 had neergezet, maarliefst 2 seconden sneller dan de 7e man.
Op zondag 20 oktober vindt de laatste race om het Open Nederlands Kampioenschap 250cc plaats in Spa Francorchamps (B) waarbij Jarno alles op alles zal moeten zetten om zijn (inmiddels gedeelde) 2e plaats tot het eind vast te houden. Na deze wedstrijd zal Kipje zijn racehelm aan de wilgen hangenÉÉ..

De tussenstand in het Open Nederlands Kampioenschap 250cc;

Nr Rijder Rij Nr. Motor Totaal
1 Henk van de Lagemaat, NL 1 Aprilia 175
2 Jarno Boesveld, NL 6 Yamaha 123
3 Stuart Voskamp, NL 69 Honda 123
4 Jan Blok, NL 5 Honda 108
5 Peter Politiek, NL 22 Honda 106
6 Hans Smees, NL 9 Honda 85
7 Patrick Lakerveld, NL 43 Aprilia 80
8 Rob Filart, NL 7 Aprilia 73
9 Bram Appelo, NL 14 Honda 71
10 Gert Pieper, NL 3 Aprilia 66

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig