DSB: Bert Grevink wint laatste Cuprace

38

De laatste Cup racedag werd een hele spannende, ondanks dat het kampioenschap voor 2005 al voor deze dag was beslist. Bert Grevink pakte overtuigend de overwinning met een voorsprong van meer dan 12 seconden en liet daarmee zien dat hij iedere race beter wordt.

Achter hem vochten de kampioenen van 2004 en 2005 om de 2e positie en teamgenoot Fausto Dhanis
kon meestrijden om de 6e positie. Bert kwam vorige week tijdens de natte warmup
voor de Race of the Champions nog met zijn motor ten val.




Chefmonteur Dolf herbouwde de R1 volledig, zodat Bert in 2e race kon laten zien dat hij mee kan doen met de top in het ONK. Bert wilde met zijn 8e trainingstijd en zijn goede starttechniek proberen voor het podium te gaan. Hij verbeterde die race opnieuw zijn ronderecord naar een 1:26,5 en kon lang bij de kopgroep van vijf blijven.

Uiteindelijk moest hij lossen door een technisch probleem en werd 8e. Daarmee kon hij vol
vertrouwen uitzien naar de laatste race van het seizoen. Vanaf de derde startplek pakte Bert zaterdag de kopstart en sloeg in de eerste ronde al een gat van 2,5 seconde. Gebrand om te laten zien hoe snel hij zich ontwikkelt leverde de eerste volle ronde een nieuw persoonlijk record van 1:26,3 op!

Daarmee vervielen wel de doelstellingen voor de race: het testen van nieuwe instellingen, een andere racetactiek en een nieuwe zachtere Dunlop 209 raceband. Bert kon zijn voorsprong uitbouwen, zelfs toen hij halverwege de race de eerste achterblijvers in begon te halen. De laatste ronden nam Bert wat gas terug. Het pitbord gaf
zijn ruime voorsprong aan en het snelheidsverschil met andere rijders zorgde voor wat oponthoud.
Omdat Gerrie Nijboer in de laatste bocht werd opgehouden door een achterblijver stonden Rene
Schokker (kampioen 2005) en Jean Paul Heindijk (kampioen 2004) op het podium naast Bert; de kampioen
van 2006?

De nieuwe teamgenoot Fausto Dhanis had zich ook voorgenomen zijn race rustig op te bouwen. Zijn opnieuw afgestelde Suzuki kon dit keer de andere motoren goed bijhouden en zijn agressievere manier van bochten aanvallen zorgde voor een hogere bochtensnelheid. Na 10ronden achter Dylan Kroeze te hebben gereden plaatste Fausto zijn aanval in de laatste ronde. Uitkomen Duikersloot zette hij zijn motor naast die van Dylan, maar moest daarna voor hem van de baan af. Gelukkig kon Fausto zijn motor overeind houden, maar hij verloor wel een plaats. Geen 6e maar een 8e plaats dus. Wel voor het eerst onder de 1:30 met een snelste ronde van 1:29,8.