Een afgelast ONK-weekeinde en twee natte trainingen met een klassering op de derde rij. Normaal niet de beste voorbereiding op een openingsrace voor het kampioenschap. Deze keer wel. Bert was door zijn slechte training gebrand op een goede start en dat lukte fenomenaal. Van de 9e startplek naar 3e voor de eerste bocht, dan naar de 2e positie in het nieuwe deel van het circuit en binnen twee ronden naar de kop van het veld. Met de verdiende 25-punten-finish is een heel belangrijke stap gezet naar het eerste doel in 2006.
In de winter is er veel geønvesteerd in het Z.O.D.-team dat zich in 2006 hoge doelen heeft gesteld. De rijders hebben allebei een voor hen nieuwe motor, een geslaagde voorjaarstraining van Dunlop in Valencia en nieuwe pakken en laarzen. En naast een nieuwe truck hebben we dit jaar extra vrouwelijke
technische ondersteuning: monteuse Sandra.
Ondanks de goede voorbereiding werd het de laatste week toch spannend. De afstelling van de motor bleek in Valencia nog niet 100% en veel spullen waren zo laat binnengekomen dat ze niet getest konden worden. De snelle tijden van de concurrentie op vrijdag bouwden de spanning op en de weersverwachting
was niet in het voordeel van onze titelkandidaat Bert. En het was (te) gezellig druk in de pitbox, waardoor later op de dag nog kleine foutjes zouden worden gemaakt.
Het deelnemersveld in de SuperCup1000 lijkt dit jaar weer sterker geworden. De oude rijders hebben dit jaar snellere motoren gekocht en daarbij zijn er ook weer nieuwe rijders. En daarvan stond vandaag bij ons in de pitbox: Niels Feller uit de 600cc. Ook nieuw is talent Danny de Boer, die vorig jaar Europees
Superstock 600 reed. Voor het Nederlandse ONK 1000cc moet hij zich in onze klasse komen bewijzen…
Voor Bert en Fausto was de racedag dus de eerste kennismaking met de nieuwe ideale lijnen in de Haarbocht, Madijk, Ossebroeken en de scherpere Strubben. De eerste vrije training leek droog te kunnen beginnen, maar vlak voor de aanvang begon het te druppelen. Droogweer banden dus van de motoren af en de nieuwe Dunlop regenbanden monteren. Bij het voorwiel van Bert was er een probleem: de remklauwen pasten niet meer. Chefmonteur Dolf had het probleem snel gevonden: de band was verkeerd gemonteerd op de velg. Dus met dank aan de Spaanse monteurs begon Bert zijn training vijf minuten later. We kenden al de Franse slag: alles gebeurt net ietsje anders dan normaal. Nu dus ook de Spaanse slag: die is kennelijk 180 graden de verkeerde kant op ….
Bert vond snel zijn ritme en zat in 4 rondjes op het nieuwe en natte circuit alweer bij de top10. Ondanks een uitstap in de grindbak van de Stekkenwal. Fausto was voorzichtiger en bleef daardoor hangen op de 18e plek.
De tweede training was nog natter. Omdat de eerste training niet meer als kwalificatie telde moesten de rijders toch naar buiten. Niet alleen om te wennen aan de baan, maar ook om een goede startpositie te krijgen. Fausto kwam als eerste binnen. Hij had de grindbak aan het einde van het rechte stuk getest en wilde zeker weten of er geen grind tussen zijn remklauwen zat. Na de check kon hij snel de baan weer op om zijn angst weg te rijden en wellicht nog een snellere tijd dan de 14 plek te rijden. Bert kwam na 8 ronden binnen en nam genoegen met zijn 8e plek; dat is de tweede startrij. Maar in de laatste minuut gaat Bert naar de derde rij want duikt er nog n rijder onder zijn tijd: Fausto!
De middagpauze kan niet lang genoeg duren. Er is in de middag mooi weer beloofd en om twee uur is dat nog niet in Assen. Een uurtje later gelukkig wel en kan de motor weer op de droge setup met de zachtste banden die we hebben. Bert en Fausto laden zich in alle rust op in de caravan en stiekem krijgt het team het gevoel dat we echt een kans gaan maken op de overwinning.
De start van Bert is super. Voor de eerste bocht heeft hij al 6 rijders ingehaald en in de eerste bochten pakt hij de tweede positie. Anderhalve ronde rijdt hij achter Ren Schokker -de kampioen van 2005- en na een vloeiende GT pakt hij op het rechte stuk de leiding. Die staat hij niet meer af. Ondanks dat Jeroen
Westendorp op zijn nieuwe Suzuki nog gevaarlijk dichtbij komt en beiden de laatste bocht gehinderd worden door achterblijvers. Bert start fenomenaal. Hier is hij al langs Niels Feller en loopt hard in op Danny de Boer (#2) en Gerrie Nijboer (#22). De top3 v.l.n.r. Jeroen Westendorp, winnaar Bert en de
regerend kampioen Ren Schokker. Fausto heeft helaas een minder fortuinlijke race. Hij wil beter dan zijn startpositie en verremt zich bij het insturen van de nieuwe Strubben. De schade aan de motor valt gelukkig mee, maar moet wel snel gerepareerd worden. Want volgende week staan de races op de Nurburgring alweer op het programma. Dubbele punten dus op weer een nieuwe baan, en de kans om de voorsprong op de concurrentie te vergroten.