Wat een super mooi weekend had moeten worden op het stratencircuit van Oss, liep voor Bas Winkel van Team Art of Racing uit op een groot fiasco! Op de races van de Classics en de Sam na, werden alle races afgelast. Een teleurgesteld publiek die diep in buidel hadden getast voor een dagje race- spektakel richtte zich kwaad tot de organisatie, om van de coureurs nog maar te zwijgen.
De organisatie van de Pinksterraces in Oss 2005 was ronduit slecht te noemen. De frustratie begon al bij het rennerskwartier dat zich in weilanden met een halve meter hoog gras bevond. Te weinig sanitaire voorzieningen, niet voldoende stroomgelegenheid, om van de veiligheid van het circuit nog maar te zwijgen. Het circuit was bezaaid met modder, naast de baan stonden grote lantarenpalen en chicanes werden gevormd door simpele bandenstapels.
Na jaren werk om de veiligheid van circuits te verhogen is men in Oss door dit drama weer ver terug gegaan in de tijd!
Vrije trainingen:
Door de slechte organisatie en de matige veiligheid voor de coureurs, kwam er direct na de eerste vrij kwalificatie een protestmars op gang. De organisatie beloofde beterschap en paste hier en daar een aantal dingen aan om vervolgens te beslissen dat de 1 uur durende kwalificatie kwam te vervallen. Hiervoor in de plaats konden de coureurs in de Supersport 600 een half uur trainen en zou de kwalificatietraining op de wedstrijddag verreden worden.
Net voor het weekend had Team Art of Racing een deal weten te sluiten met Dunlop. Bas Winkel wordt testcoureur en zal door Dunlop de rest van het seizoen van alle banden voorzien worden.
Bas testte Õs morgens de nat weerbanden van Dunlop. Aangezien de baan net niet nat genoeg was, boden deze banden te weinig grip, waardoor Bas een voorlopige 17e trainingstijd neerzette.
Inmiddels was de baan Õs middags weer opgedroogd en kon Bas op droog weer banden van start gaan in de 2e vrije training. De eerste 2 ronden bekeek Bas wat de banden deden om zich vervolgens te concentreren op een goede rondetijd. Al snel bleek dat Bas wel vertrouwen in deze banden had, want de rondetijden vlogen naar beneden en Bas liet een voorlopige 11e trainingstijd noteren. Bas was erg te spreken over de Dunlop banden, hij had veel grip en zodoende kon er een goed setting (afstelling) van de motor gevonden worden. Kortom, een welkome aanwinst voor coureur en team!
Kwalificatie:
Bas had enorm veel zin om aan de kwalificatie te beginnen. Bas ging gelijk fanatiek van start en zette in de 4e ronde al een goede tijd neer (1.50.2). Een goede basis om mee verder te gaan. Net op het moment dat Bas een nog betere tijd kon zetten, moest hij van het gas af in verband met een gele vlag situatie doordat een collega van Bas net gecrasht was. Bas wist dat er niet veel tijd over was, dus het werd tijd nu tijd om te vlammen. Helaas werd de kwalificatie stop gezet omdat twee rijders elders op het circuit nogal hard met elkaar in botsing waren gekomen. Helaas werd er door tijdgebrek niet weer herstart. Hierdoor zou Bas beide races op een 16e plek van start gaan.
Races:
Op maandag 2e Pinksterdag zouden er twee races verreden worden. Helaas, het zat Bas Winkel niet mee, er was wederom een enorme vertraging in het gehele programma ontstaan.
Ruim twee uur later dan gepland mocht Bas dan eindelijk van start gaan.
Bas starte van een 14e plaats in plaats van een 16e, door het uitvallen van 2 coureurs voor hem. Bas kwam ontzettend goed weg bij de start! Hij pakte gelijk al een aantal plaatsen, maar kwam helaas bij de eerste chicane in botsing met een andere coureur, waardoor hij kwam te vallen. Bij deze val kwam er olie op de baan, dus de race werd gestaakt. De organisatie had enorm veel moeite met het opruimen hiervan door gebrek aan de juiste schoonmaakmiddelen. Inmiddels was Bas met de motor teruggekomen bij de trailer, waardoor de motor, door de ervaren monteurs in no time weer klaar stond voor de herstart. Dit was de uitdaging voor onze monteurs!
De herstart kwam er echter niet meer! Doordat er inmiddels zo veel vertraging in het programma was ontstaan en de baan dankzij de olievlek niet aan de veiligheidseisen voldeed, besloot de organisatie alle races af te lasten.
Zowel coureur Bas Winkel als de overige leden van Team Art of Racing zijn zeer teleurgesteld in het afgelopen weekend. Aan ons heeft het niet gelegen, de inzet was optimaal, echter ook door overige omstandigheden kan het anders lopen dan gepland.
Aankomend weekend, 21 en 22 mei gaan we vol moed weer van start op het stratencircuit van Hengelo (Gld.) tijdens de 3 Landencup van Hengelo.
Met vriendelijke groet,
Team Art of Racing