Op het gloednieuwe circuit van Oss ging de eerste training ruim anderhalf uur te laat van start, deze vertraging kwam doordat de baan niet geheel op orde was. Het blijft bij een stratencircuit en zeker bij een volledig nieuwe circuit, altijd weer aftasten of de chicanes die als snelheidsremmer moeten dienen op de juiste wijze zijn aan gelegd door de ontwerpers.
John en Paul kwamen na enkele verkenningsronden al snel in hun ritme en wisten beiden respectabele tijden op hun klokken te zetten.
John zetten een tweede tijd neer 1.43.8 en Paul reed een vierde trainingstijd 1.45.6.
John vond het wel een leuk baantje, maar er zitten wel listige plekken in en vooral bij het uitkomen van de kunstmatige chicanes. En er zat volgens John nog veel zand tussen het asfalt want de grip was matig. Inhalen zal in de wedstrijd toch wel listig worden, het zal op de rechte stukken moeten gebeuren de chicanes zijn daar te eng voor.
Weinig verschil met het oude circuit waren Paul zijn eerste woorden, de rechte stukken zijn alleen langer. Voor mijn gevoel is het niet veiliger dan het oude circuit.
De eerste regendruppels voor de tweede tijdtraining begonnen neer te dalen in Oss, maar gelukkig zetten de regen niet door.
Zowel John als Paul verbeterde hun eerste trainingstijd. John ging met de pole aan de haal en start in de race dus ook vanaf de eerste startrij. Heel lang zag het er naar uit dat Paul zondag ook vanaf een eerste startrij zou vertrekken, maar een ontketende Bob Withag zette in een alles of niets ronde de tweede snelste trainingstijd neer en verwees Paul daarmee naar de vierde plaats toe. Paul wist zijn tijd met bijna twee seconden te verbeteren 1.43.7.
Maar morgen is de wedstrijd en daar zijn de punten te verdelen en Paul zijn wraak zal zoet zijn.
Met een snelste tijd van 1.42.5 en 1/10 verwijderd van het nieuwe baanrecord kon John dus dik tevreden zijn. Bij Paul ging het ook wel lekker, maar hij ging een keer bijna in de fout en heeft toen bewust een tandje terug gedaan.
De warming- up werd verreden op nog een natte baan en was meer bedoeld om in de sfeer te komen.
John had weer zijn befaamde raket start en nam meteen de eerste plaats in handen. In de eerste paar ronden wist Robert Menzen nog het achterwiel van John zijn Yamaha te volgen, maar na enkele ronden moest hij toch lossen. John reed uiteindelijk weg van de rest en bouwde een mooie voorsprong van 6.2 seconden op en kon op safe gaan rijden. Naar veertien ronden werd John als eerste afgevlagd en eindelijk kon hij zijn scenario die hij in Eemshaven in zijn hoofd had hangen uitvoeren. Via de pitstraat kwam John zijn team bedanken en met een mooie wheelie verliet hij de pitstraat weer op weg naar het podium.
Paul had een goede start en legde meteen beslag op de derde plaats, na een paar ronden kreeg Paul het flink aan de stok met Robert Menzen om de tweede plaats. Dit gevecht was schitterend om te zien en zenuwslopend wat wie besliste dit duel in zijn voordeel.
Uiteindelijk wist Menzen dit duel in zijn voordeel te beslissen en kwam Paul als derde over de streep.
Paul stal echter wel de show in deze wedstrijd door net als Gary McCoy(de drift koning) driftent de bochten in te gaan en driftent er weer uit te komen.
In de stand om het kampioenschap gaat John met 106 punten aan de leiding, gevolgd door Paul met 76 punten en Robert Menzen is de derde man met 68 punten.
De volgende race die op de kalender staat voor de heren van het Yamaha-GS Racing Team, is in het weekend van 12 en 13 juni op het stratencircuit van Raalte.
Met sportieve groet,
Miranda en Natasja