DSB: Art of Racing begroet het ONK Supersport 600

150

U heeft wellicht al het een en ander over de verrichtingen van het team kunnen volgen in onder andere de krant, Delta TV, TV Oost en ook onze internetsite www.art-racing.nl. Ook mogen we terug kijken op een zeer geslaagde presentatieavond bij Zalencentrum Zandwijk, waar volgens de geleerden ongeveer 180 belangstellenden aanwezig zijn geweest om de plannen van het team en natuurlijk het team zelf te komen bekijken.

Het team heeft niet stilgezeten in de winterperiode. Vele voorbereidingen zijn getroffen om zo goed mogelijk van start te kunnen gaan in de Koningsklasse van de Nederlandse motorsport, het ONK Supersport 600.







Al vroeg werden de sponsoren weer benaderd om te kijken of ze hun (financi‘le) steun voor het seizoen 2004 weer zouden toezeggen. Ook moesten er nieuwe sponsoren gezocht worden, want in deze klasse komt heel wat meer kijken dan bijvoorbeeld in de Aprilia Challenge of de Juniorstock. Via Safe Motors werd het team in contact gebracht met Yamaha Nederland en Hartelman Racing. Deze laatste heeft onze standaard Yamaha R6 omgetoverd tot een supersnelle, competitieve Yamaha R6 Supersport 600.

Nadat de motor compleet was, kon het team zich gaan klaar maken voor de trainingen, om zodoende de motor te leren kennen en ook te leren wat er qua afstellingen van de fiets allemaal mogelijk is. Ook werden deze trainingen gebruikt om de monteurs van het team cursussen te laten volgen bij Hartelman Racing voor de meest optimale afstelling van de motor. Er werd gekozen om ten eerste te gaan trainen in Spanje en vervolgens een extra training met Yamaha Europe in Frankrijk. Zodoende kon zowel coureur als team zich goed voorbereiden op het nieuwe seizoen.

En daar was ook nog de sponsor Master Storage BV, die ons een kale trailer ter beschikking stelde. We vielen van de ene verbazing in de andere. Ooit begonnen met een simpele aanhanger en dit seizoen een heuse hospitality trailer voor het team. Op dit moment van schrijven is de trailer een heel eind gevorderd. Met behulp van vele sponsoren en niet te vergeten al die vrijwilligers die elk vrij uur besteden, heeft het team van Art of Racing dit seizoen een trailer voorzien van 9 slaapplaatsen, een fraaie living en een grote werkplaats. Een fantastisch vooruit voor dit seizoen en de komende jaren!

Nu moet er geracet worden. De eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen was op het TT- circuit van Assen in het weekend van zaterdag 27 en zondag 28 maart. In tegenstelling tot voorgaande jaren, hebben we dus nu echt het hele weekend een race, daar waar we voorheen alles op 1 dag moesten afwerken. Op de zaterdag wordt er twee keer gekwalificeerd voor de race die dan op zondag verreden wordt.

Op vrijdag 26 maart organiseerde de KNMV nog een speciale trainingsdag voor alle ONK- rijders. Zodoende kon Bas al mooi voor de eerste race zijn rondjes draaien op Assen en weer proberen zijn ritme te vinden. Donderdags vertrok het team van Art of Racing richting Assen voor een extra lang raceweekend. We hadden er echt enorm veel zin in, de winterstop had al lang genoeg geduurd!

Trainingsdag 26 maart 2004:

In totaal werden er 3 sessies georganiseerd voor de Supersportrijders. Echter voordat de 1e sessie van start ging, begon het al te regenen. Daar de motor op droog weer banden stond, werd er besloten om de 1e sessie over te slaan en een beetje op de hoogte proberen te komen wat de concurrentie deed.

Voor de 2e sessie van start ging, was het al weer mooi opgeklaard en de baan begon langzaam te drogen. Bas en het team gingen zich gereed maken om van start te gaan. De motor was klaar en dus konden de eerste rondjes weer verreden worden. Het ging goed, Bas kon lekker rondrijden en de eerste rondetijden vielen niet tegen. Uiteindelijk liet Bas aan het eind van de dag een rondetijd noteren van 1.29.6. Op zich een goede basis om voor het weekend mee door te gaan.

‘s Avonds moest er door de monteurs nog wel gesleuteld worden. De standaard vering voor werd verruild voor een stuggere en betere vering, speciaal afgestemd op een racefiets uit de Supersport 600.

Kwalificaties zaterdag 27 maart:

1e kwalificatie:

Na een vrij koude nacht zo aan het einde van maart, waren de teamleden Õs morgens weer vroeg van de partij om de voorbereidingen te treffen voor de kwalificaties van zaterdag. De voorpoten met de voorvering van de motor moesten opgehaald worden bij WP en onder de Yamaha gemonteerd worden. Ook werd het blok voorzien van nieuwe, speciale race- olie beschikbaar gesteld door Motul Image Care Netherlands en na nog wat kleine sleutelwerkzaamheden was de motor klaar voor de start.

Om 12.00 uur was het dan zover, de 1e kwalificatie voor de 1e race was een feit. Omdat er voor de middag regen was voorspeld, was Bas er op gebrand om tijdens deze kwalificatie zo goed mogelijk voor de dag te komen. Want stel dat de voorspelde regen zou komen, dan was er in ieder geval een goede tijd neergezet.

Het was zaak om als een van de eersten de baan op te gaan om zodoende te proberen aan te pikken bij de snelle jongens en om enigszins vrij baan te hebben. Bas begon de kwalificatie met een rondetijd van 1.33.9. Niet echt een tijd om over naar huis te schrijven. Ook Bas begreep dat en ging per ronde steeds wat harder. Het was te merken dat Bas toch wat moest wennen aan de nieuwe voorvering. Deze was wat stugger en wat lager afgesteld dan de vering die er voorheen in zat. Daardoor kwam hij ook tijdens de kwalificatie een keer naar binnen, omdat hij last had van pijn in de bovenarmen. Even op adem komen vervolgens er weer met frisse moed ertegenaan. Zijn snelste tijd van deze kwalificatie liet Bas noteren in de 4e ronde, een tijd van 1.28.7. Deze tijd was goed voor een voorlopige 22e tijd.

De 2e kwalificatie zou beginnen om 16.30 uur. Coureur en team hoopten van harte op droog weer!

2e kwalificatie:

Bij binnenkomst na de 1e kwalificatie, klaagde Bas toch nog over de nieuwe voorvering. Opnieuw werd de motor naar WP gebracht om de vering nog wat dieper af te stellen. Afwachten wat dit zou gaan brengen!

Om 16.30 uur ging dus de 2e kwalificatie van start. Gelukkig was het nog steeds droog weer in Assen. Ook deze sessie zou weer een half uur duren. Ook deze sessie had Bas de mogelijkheid om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten, want het was immers droog gebleven. In het begin van de kwalificatie was het voor Bas nog een beetje zoeken naar zijn plekje. En net toen hij deze gevonden had, werd er de rode vlag gegeven en werd de kwalificatie voor onbepaalde tijd stil gezet. De vering stond beter dan in de 1e kwalificatie, want bij binnenkomst klaagde Bas niet meer over zijn armen.

Na circa 8 minuten werd de baan weer vrij gegeven en hadden de coureurs nog 10 minuten over om zich verder te kwalificeren. Het was aan de rondetijden te merken dat Bas zijn plekje weer had gevonden, want al snel zaten zijn rondetijden weer rond de 1.28. De 10 minuten zaten er snel op. Ook in het tweede deel van de 2e kwalificatie gingen er nog een aantal coureurs onderuit, maar Bas hield zijn Yamaha in de benen.
Al met al waren er niet veel verschillen met de 1e kwalificatie. Misschien had Bas zijn rondetijden beter op kunnen bouwen als de kwalificatie niet gestopt was, maar dat is altijd achteraf. De vering was ook in deze tweede kwalificatie nog steeds niet optimaal. Dus het was voor de monteurs in samenspraak met WP zaak om dit voor de race in orde te krijgen. Uiteindelijk zal Bas zijn eerste race in de Supersport 600 beginnen op een 24e startplek.

Race zondag 28 maart:

Pas laat in de middag zou de race in de Supersport 600 verreden worden, namelijk pas om 16.00 uur. Lang wachten voor coureur en team. Voor de race uit rijden de coureurs in deze klasse wel een opwarmronde, van 11.20 tot 11.30 uur.

Warming-up:

Na nogmaals enkele aanpassingen te hebben doorgevoerd aan onder andere de voorvering, werd het tijd om een aantal laps te gaan rijden in de Warming-up. Echter de 10 minuten die daar voor stonden, waren eindeloos lang voor de teamleden en de inmiddels gearriveerde supporters. Bas kwam niet eens start / finish over en het enige wat de wedstrijdleiding ons kon vertellen, was dat Bas met pech uitgevallen was. Bij binnenkomst bleek dat er ergens een benzinelekkage was. Controle van de monteurs wees uit dat er een scheurtje in de tank zat. Gelukkig was een reserve tank voorradig, dus het euvel was snel verholpen.

Race:

Eindelijk ging dan de race iets na 16.00 uur van start. Iedereen was erg benieuwd hoe het coureur Bas Winkel zou vergaan. Hopelijk was alles met de motor goed en kon Bas voldoen aan de opdracht die Hartelman Racing hem had opgedragen. Deze opdracht was dat Bas gewoon zijn rondjes moest rijden, niet over het randje moest gaan en proberen zijn plekje te behouden, eventueel te verbeteren. Bas werd gewaarschuwd dat hij een zware race tegemoet kon zien. Deelnemen aan de hoogste klasse van de Nederlandse motorsport betekent een zware strijd. In de Supersport 600 krijg je niks cadeau. Ook het feit dat Bas nu 16 ronden op top moet presteren, was wennen, want dat waren er voorheen 10.

Na de verkenningsronde en 1 opwarmronde maakten de coureurs zich klaar voor de start. Bas had een goede start en zat goed in het veld. De eerste ronden reed hij tijden van circa 1.31. Al snel gingen de tijden naar beneden en Bas was verwikkeld in een mooie strijd. Zijn plek varieerde steeds van een plek tussen de 20e en 24e plaats. Het ging Bas goed, zijn tijden gingen onder de 1.28.0, met als snelste tijd een tijd van 1.27.3! Deze tijd hadden we de afgelopen paar dagen nog niet geklokt. Uiteindelijk eindigde Bas de race op een 24e plaats.

Ondanks dat Bas het supergaaf vond en erg tevreden was met zijn plek, bleek dat de fiets toch nog erg moeilijk door de bochten te sturen was, dat koste Bas nog te veel werk. Hieruit kunnen we concluderen dat de voorvering toch nog niet goed is. Hieraan zullen we de nodige aandacht aan gaan besteden, zodat we de volgende racen tijdens het Paasweekend er weer volop tegenaan kunnen gaan! Er zit meer in en daar gaan we voor!