DSB: Aantrekkelijk programma op 12 mei in Hengelo

52

Het weekend aansluitend aan Hemelvaart is sinds enkele jaren gereserveerd voor de jaarlijkse wegraces op de Hengelose Varsselring, ŽŽn van de twee overgebleven stratencircuits in Nederland. Het tweede is Oss, waar de wedstrijden steevast acht dagen na Hengelo worden verreden, namelijk op Pinkstermaandag.

Het Hengelose publiek is gewend aan een mix van internationale klassen en enkele klassen die strijden om punten voor het Nederlands kampioenschap. Aan die formule wordt ook dit jaar vastgehouden. In de klassen Dutch Superbikes, Dutch Supersport, Moto3, zijspannen en Classics wordt gestreden om punten voor het ONK, het Open Nederlands Kampioenschap. De races van de Superbikes, Supersport en zijspannen tellen ook mee voor het Belgisch kampioenschap, waardoor er tal van Belgische coureurs aan de start zullen verschijnen. En daarnaast is er de internationale klasse IRRC, het International Road Racing Championship met deelnemers uit meerdere landen. De tweede internationale categorie is die van de ICGP, de International Classic Grand Prix. En dan is er nog de klasse waarin Nederlandse coureurs in het begin van de jaren zeventig wereldfaam genoten, de 50cc-klasse. In deze klasse wordt gestreden om punten voor de 50cc Classic European Cup. Een vol programma, waarbij het publiek dus veel waar voor hun geld wordt geboden. <p>&nbsp; </p> <p>In voorgaande jaren hadden de coureurs al minimaal een wedstrijd achter de rug als ze naar de Varsselring kwamen. Dat is dit jaar niet het geval. Vanwege het koude voorjaar moesten de, eveneens door de HAMOVE georganiseerde, Paasraces worden afgelast (uitgesteld naar 8 september), omdat racen bij zulke lage temperaturen niet verantwoord was. Slechts de Superbikes hebben al wel een wedstrijd gereden. Zij traden aan in het bijprogramma van de Nederlandse ronde van het wereldkampioenschap Superbike in Assen op 28 april.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Veel coureurs hebben zich in het vroege voorjaar voorbereid op buitenlandse circuits. Zij staan nu te popelen om eindelijk een wedstrijd te kunnen rijden. Van de zijde van de coureurs bestaat er veel animo om op de Varsselring te rijden. En dat betekent volle startvelden. Slechts de Moto3 kent een mager startveld. Dat is voor de HAMOVE geen reden om die nog nieuwe klasse dan maar van het programma te schrappen, want dit is een klasse bedoeld voor jonge coureurs. De HAMOVE wil hen graag de gelegenheid bieden ervaring op te doen.</p> <p><br /> </p> <p> &nbsp;<br /> <strong>Superbikes</strong><br /> De Superbikes reden als afsluiting van de lange wedstrijddag van het WK Superbike in Assen. Hun eerste training viel in het water, de tweede moest worden uitgesteld. Ze zouden op zondagmorgen rijden, maar toen was het onverantwoord vanwege de lage temperaturen van het asfalt. Daarom werd de training uitgesteld naar de namiddag; de race was een uur later.</p> <p><br /> </p> <p> Als het vertoonde in Assen maatgevend mag zijn voor de rest van het seizoen, dan mag in Hengelo een prachtige wedstrijd worden verwacht. De hoofdrolspelers van het ONK van afgelopen jaar speelden in Assen wederom een hoofdrol. Daarbij gaat het om Danny de Boer en Kevin Valk. Laatstgenoemde kan helaas niet in Hengelo rijden, omdat voor hem het Duitse IDM voor hem voorrang heeft. Dat betekent niet dat tweevoudig Nederlands kampioen Danny de Boer het gemakkelijk zal krijgen. Concurrentie is er genoeg. In Assen werd heel verrassend de derde plaats opge&euml;ist door Nelson Rolfes, vorig jaar actief op een KTM en nu overgestapt op BMW. Dat blijkt voor hem een hele vooruitgang te zijn. &ldquo;Ik had niet gedacht dat we al zo ver zouden zijn dat ik voor de derde plaats kon gaan&rdquo;, zei de Emmenaar na afloop. De Boer, die tweede werd achter Valk, heeft veel zin aan de races op de Varsselring: &ldquo;Ik ga er met een goed gevoel naar toe. Ik had uiteraard liever in Assen gewonnen, want ik race om te winnen. Ik ben toch blij met mijn tweede plaats, maar echt tevreden ben ik niet.&rdquo;</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Naast De Boer en Rolfes mogen ook Nigel Walraven, Lennart van Houwelingen, Randy Gevers en Peter Schalken kansen worden toegedicht. Op de deelnemerslijst staat ook dit jaar weer de schaatslegende Rintje Ritsma.</p> <p> &nbsp;<br /> <strong>Uitslag Assen (tevens ONK-stand)</strong><br /> 1. Kevin Valk &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; BMW &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 25<br /> 2. Danny de Boer &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Honda &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 20<br /> 3. Nelson Rolfes &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; BMW &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 16<br /> 4. Nigel Walraven &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Suzuki &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;13<br /> 5. Lennart van Houwelingen &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; BMW &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 11<br /> 6. Tristan Lentink &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; BMW &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 10<br /> 7. Peter Schalken &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Suzuki &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;9<br /> 8. Koen Zeelen &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Honda &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;8<br /> 9. Bertus Folkertsma &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;BMW &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 7<br /> 10. Jarco Grotenhuis &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;BMW &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; 6<br /> <strong><br /> </strong></p> <p><strong><br /> </strong></p> <p> </p> <p><strong>Supersport</strong><br /> Kevin van Leuven begint met een grote voorsprong op zijn concurrenten aan de openingswedstrijd van het ONK Supersport. Niet letterlijk natuurlijk, maar hij reed in het laatste aprilweekend met een wildcard in het WK Supersport. &ldquo;Door met die snelle jongens mee te rijden, leer je enorm veel&rdquo;, aldus de Limburger. Hij was naar Assen afgereisd in de hoop een klassering tussen de 15 en de 20 te behalen. Dat lukte met een 19e plaats prima. Van Leuven denkt zeker op de Varsselring voordeel te kunnen putten uit de in Assen opgedane ervaringen. Hij heeft een duidelijk doel voor ogen dit jaar: hij wil Nederlands kampioen worden.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Nog voor er een meter is gereden kan al worden gesteld dat het een open strijd om de vaderlandse titel zal worden, want de nummers een (Leon Bovee), twee (Stuart Voskamp) en drie (Nigel Walraven) zijn er dit jaar niet bij. Bovee heeft gekozen voor het Duitse IDM, Voskamp is gestopt en Walraven heeft de overstap naar de Superbikes gemaakt.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Een welkome terugkeerder is Raymond Schouten, die de Superbikes de rug toekeert en nu weer gaat acteren in de Supersport. De uiterst ervaren Schouten is zeker een titelkandidaat. Dat is ook Kervin Bos, die afgelopen jaar door een blessure enige races moest missen. Bos begint aan een nieuw avontuur, want hij heeft zijn Yamaha verruild voor een Ten Kate Honda.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Rob Hartog (een neef van &lsquo;Witte Reus&rsquo; Wil; Robs vader Piet is een broer van Wil) reed twee jaar geleden in de Talent Cup en won vorig jaar de Super Cup. Hij debuteert in het ONK Supersport.</p> <p> &nbsp;<br /> <strong>Moto3</strong><br /> Deze klasse is de opvolger van de 125cc-klasse. Daarin werd uitsluitend met tweetakten gereden, een type motoren dat vanuit milieuoogpunt in het verdomhoekje zit. Daarom is in internationaal verband de 125cc vervangen door de Moto3, een klasse voor viertakten van maximaal 250cc en net als de 125cc voorbehouden aan eencilinders. In de GP&rsquo;s is de Moto3 nu voor het tweede jaar actief.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Omdat de klasse nieuw is, is het aantal coureurs nog bescheiden. Een nieuwe motor aanschaffen is een kostbare aangelegenheid en tweedehands is er nog vrijwel niets op de markt. Om bezitters van de 125cc-racemotor niet in de kou te laten staan – en om het aantal deelnemers wat op te krikken – heeft de motorbond KNMV besloten dat er dit jaar en in 2014 ook nog met die motoren mag worden gereden in de Moto3.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Bryan Schouten is momenteel de sterkste Nederlandse rijder, maar hij kan er helaas niet bij zijn in Hengelo. Voor Schouten heeft dit jaar het Duitse kampioenschap IDM prioriteit boven het Nederlandse. De Duitsers hebben op 12 mei een wedstrijd (in het Belgische Zolder). Naast Schouten geven nog enige Nederlandse rijders de voorkeur aan het IDM. Meer dan tien rijders mogen niet aan de start worden verwacht. Onder hen Bo Bendsneyder, de 14-jarige coureur die in Assen opzien baarde door met een wildcard de race van de European Junior Cup te winnen. Ondanks zijn jeugdige leeftijd reed hij een bekeken race en wachtte in de kopgroep rustig zijn kans af in de laatste ronde. Hij wordt beschouwd als &eacute;&eacute;n van de grootste racetalenten van Nederland. Thomas van Leeuwen zal hem wellicht partij kunnen bieden.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>&nbsp;<br /> <strong>Zijspannen</strong><br /> De race van de driewielers belooft bijzonder interessant te worden. Tot de deelnemers behoort wereldkampioen Tim Reeves, rijdend met Dan Sayle. De Brit wil zijn span graag in wedstrijdverband in een sterk bezette race testen. Juist door zijn komst wordt de klasse een stuk sterker. Reeves ziet de wedstrijd op de Varsselring als een goede voorbereiding op de TT van het eiland Man, van begin juni.<br /> Naast Reeves steken nog twee Britten de Noordzee over: Craig Chaplow en Sean Hegarty.</p> <p> De belangrijkste Nederlandse deelnemer is Bennie Streuer, die een tijdje geleden zijn zaakjes nog niet helemaal goed voor elkaar had. Streuer, die in de persoon van Geert Koerts een nieuwe passagier heeft, liet zelfs de eerste Grand Prix schieten, omdat hij nog onvoldoende vertrouwen in zijn materiaal had. Jarno Keppel/Arjen Portijk moeten aardig in de buurt van het podium kunnen komen. Ook altijd goed voor een hoge klassering is het duo Colin Nicholson/Jarno van Lith. Kees Kentrop en Danny de Haas zullen ook zeker voorin te vinden zijn.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>&nbsp;<br /> <strong>Classics</strong><br /> Liefhebbers van oude motoren komen dit jaar op de Varsselring goed aan hun trekken, want naast de drie internationale klassen is er ook nog startruimte ingedeeld voor de Classics. Altijd weer een leuke klasse om naar te kijken.</p> <p><br /> </p>







<p><strong>International Road Racing Championship (IRRC)</strong><br /> In de jaren zeventig waren de internationale toprijders graag bereid om deel te nemen aan internationale wegraces. In de Grands Prix viel nauwelijks iets te verdienen. Dat was wel het geval in de internationale races, waarvan er diverse in Nederland werden verreden (Raalte, Tubbergen, Beekse Bergen, Oldebroek en Hengelo). Naarmate de GP&rsquo;s aan belangrijkheid wonnen, werd de betaling voor de rijders beter en zakte de animo om nog in andere wedstrijden van start te gaan. Ook de uitbreiding van het aantal GP&rsquo;s speelde een rol. Met een kwalitatief en kwantitatief steeds zwakker deelnemersveld was het voor clubs niet langer interessant internationale wedstrijden te organiseren. Dat gold ook voor de HAMOVE. De focus werd voortaan gericht op wedstrijden voor het Nederlands kampioenschap.<br /> Hoewel de HAMOVE bekend staat om z&rsquo;n vooruitstrevendheid, werd toch ook voorzichtig met enige weemoed aan vroeger teruggedacht. En zo ontstond het idee om in samenwerking met een Duitse (Frohburg) en een Belgische (Oostende) organisator een nieuwe internationale serie op poten te zetten, de 3 Landen Cup. Die klasse heeft jarenlang op de Varsselring gereden. Om het geheel nog iets internationaler te maken is uit de 3 Landen Cup de raceserie IRRC ontstaan. IRRC staat voor International Road Racing Championship. De wedstrijden worden uitsluitend op stratencircuits verreden. Naast de drie oorspronkelijke banen wordt er nu ook gereden in het Belgische Chimay en het Tsjechische Terlicko.</p> <p><br /> </p> <p>Zoals gebruikelijk vormen de races op de Varsselring de openingsrace van de IRRC-serie. Per wedstrijd komt deze klasse twee keer aan de start, zodat de coureurs tien races kunnen rijden.</p> <p><br /> </p> <p>Vorig jaar verliep de IRRC erg succesvol voor de Nederlandse rijders met winst in het eindklassement voor Branko Srdanov en de derde plaats voor Frank Bakker. Tussen hen in finishte de Duitser Didier Grams. Deze drie rijders zijn er ook dit jaar weer bij en gelden op voorhand als de grootste kanshebbers op de ereplaatsen. De hoofdmoot van de deelnemers komt uit Nederland, Belgi&euml; en Duitsland, maar er zijn ook aanmeldingen ontvangen uit Finland, Frankrijk, Oostenrijk en Denemarken. Een duidelijk teken dat de IRRC aan een behoefte voldoet.</p> <p> &nbsp;<br /> <strong>Wedstrijdkalender 2013 van de IRRC:</strong><br /> 12 mei &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Hengelo<br /> 9 juni &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Oostende (B)<br /> 28 juli &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Chimay (B)<br /> 1 september &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Terlicko (CZ)<br /> 22 september &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Frohburg (D)</p> <p>&nbsp;</p> <p> <strong>International Classic Grand Prix (ICGP)</strong><br /> De motoren in de ICGP vormen een directe link naar het raceverleden, de tijd dat priv&eacute;rijders voor – zeker gezien de bedragen die nu voor racemotoren moeten worden betaald – een heel acceptabel bedrag een productieracer van Yamaha konden kopen. Voor de 250cc de TZ250 en voor de 350cc de TZ350. Daar moeten er honderden, misschien wel duizenden, van zijn gebouwd. Een aantal daarvan heeft de tand des tijds doorstaan en wordt gekoesterd door hun bezitters, die de motoren weer in een raceklare toestand hebben gebracht.</p> <p><br /> </p> <p>Nou kun je oude motoren in een museum zetten, je kunt er ook nog steeds mee gaan racen. Dat is wat de deelnemers aan de ICGP doen. Zoals in elke categorie waar met motoren van vroeger wordt gereden kunnen de deelnemers worden verdeeld in twee kampen: de rijders die vroeger ook met deze motoren reden en liefhebbers die nu in het bezit zijn van zo&rsquo;n motor en ermee willen rijden. Tot de eerste groep behoort een aantal Fransen, dat op heel hoog niveau aan de Grands Prix heeft deelgenomen: Eric Saul, Bernard Fau en Guy Bertin. De enige Nederlandse deelnemer in deze nostalgieklasse is Johan ten Napel.</p> <p> &nbsp;<br /> <strong>Wedstrijdkalender 2013 van de ICGP:</strong><br /> 12 mei &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Hengelo<br /> 16 juni &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Rijeka (HR)<br /> 14 juli &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Navarra (E)<br /> 26 augustus &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Cadwell Park (GB)<br /> 21 september &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Le Mans (F)<br /> 27 oktober &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Arag&oacute;n (E)<br /> &nbsp;</p> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong>50cc Classic European Cup<br /> </strong>Nog meer nostalgie, nostalgie met een heel duidelijke link met Nederland. Dat is de klasse 50cc Classic European Cup. Deelname is mogelijk met 50cc-racemotoren tot en met bouwjaar 1983. De aan de start komende motoren zijn dus minimaal dertig jaar oud. Dankzij de inzet van tal van liefhebbers kan er nog steeds mee worden geracet.</p> <p><br /> </p> <p>Eind jaren zestig, begin jaren zeventig speelden Nederlandse rijders een hoofdrol in de destijds lichtste categorie van de Grands Prix. Het begon allemaal met de TT-zege van Paul Lodewijkx in 1968 op een Jamathi, een stuk Nederlands huisvlijt. Nadat Kreidler-importeur Henk van Veen de raceactiviteiten van de fabriek uit Duitsland had overgenomen, konden Jan de Vries en Aalt Toersen een hoofdrol spelen in het wereldkampioenschap. De Vries werd wereldkampioen in 1971 en 1973. Nadat hij was gestopt greep Henk van Kessel in 1974 de wereldtitel.</p> <p><br /> </p> <p>Jan de Vries is nog met grote regelmaat actief op zijn motor, maar hij heeft geen zin meer in wedstrijden; hij beperkt zich tot het rijden van demoraces. Hij zal er daarom in Hengelo niet bij zijn. Wel van de partij is Aalt Toersen, die op zijn 68e nog altijd eerzuchtig is. Hij mag rekenen op tegenstand van aanzienlijk jongere rijders als Bert Smit en Adrie den Bekker, die niet zo gek lang geleden nog actief was in het ONK in de 125cc-klasse. De bekendste buitenlandse deelnemer is de Duitser Ingo Emmerich.</p> <p> &nbsp;<br /> <strong>Wedstrijdkalender 2013 50cc CUC:</strong><br /> 12 mei &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Hengelo<br /> 2 juni &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Padborg (DK)<br /> 30 juni &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Dahlemer Binz (D)<br /> 4 augustus &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Link&ouml;ping (S)<br /> 18 augustus &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Poznan (PL)<br /> &nbsp;<br /> <strong><br /> </strong></p> <p><strong>Twee volle dagen wegrace</strong><br /> Zaterdag 11 mei staat in het teken van de trainingen en de kwalificaties, waarin het maken van een snelle tijd noodzakelijk is om zich te verzekeren van een goede startplaats. Tijdens de beide trainingen per klasse bepalen de gerealiseerde rondetijden de startopstelling.<br /> De wedstrijden zijn op zondag 12 mei. In de ochtenduren hebben alle klasse een korte warm-up-training, waarin men kan kijken of de motor goed staat afgesteld. Bij veranderde weersomstandigheden is dit de gelegenheid om een andere afstelling te testen. De dan gereden tijden zijn niet van invloed op de startopstelling.</p> <p> &nbsp;<br /> <strong>Tijdschema</strong><br /> Zaterdag 11 mei<br /> 08.00-11.50 &nbsp;eerste training voor alle klassen<br /> 11.50-12.15 &nbsp;pauze<br /> 12.15-15.45 &nbsp;tweede training alle klassen<br /> 16.00 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;1e race 50cc European Classic Cup (7 ronden)<br /> 17.00 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;1e race ICGP (9 ronden)<br /> &nbsp;</p> <p> <strong>Zondag 12 mei</strong><br /> 08.30-09.55 &nbsp;warm-up alle klassen<br /> 10.25 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;B-race voor niet-gekwalificeerde rijders uit Superbike, Supersport en &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;IRRC (14 ronden)<br /> 11.15 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;2e race 50cc Classic European Cup (7 ronden)<br /> 11.50 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Classics (12 ronden)<br /> 12.35 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;1e race IRRC (12 ronden)<br /> 13.15 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;2e race ICGP (9 ronden)<br /> 14.00 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;race Dutch Supersport (14 ronden)<br /> 14.45 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;2e race IRRC (12 ronden)<br /> 15.30 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;race Dutch sidecars (12 ronden)<br /> 16.15 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;race Dutch Superbikes (14 ronden)<br /> 17.00 &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;race Dutch Moto3 (12 ronden)<br /> &nbsp;<br /> <br /> </p> <p><strong>ONK-kalender 2013</strong><br /> 12 mei &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Hengelo<br /> 20 mei &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Oss<br /> 14 juli &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Zolder (B)<br /> 4 augustus &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Assen (Gamma Racing Day)<br /> 11 augustus &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Francorchamps (B)<br /> 8 september &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Assen<br /> 22 september &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Assen (bij British Superbikes)<br /> 13 oktober &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Assen &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;&nbsp;<br /> &nbsp;</p> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong>Voortdurend verbeteringen aan het circuit</strong><br /> Een stratencircuit kan nimmer dezelfde veiligheid bieden als een permanent circuit. Toch hoeft racen op een stratencircuit niet per definitie onveiliger te zijn dan op een permanent circuit. Op laatstgenoemd circuit weten coureurs dat ze bij een val meestal geen obstakel raken. Dat kan voor sommige rijders wel eens aanleiding zijn de grens wel heel nadrukkelijk op te zoeken, omdat ze weten dat de kans op een blessure bij een val (zelfs bij snelheden van boven de 200 km/uur!) niet eens zo groot is. Op een circuit als de Varsselring zullen ze dat niet zo snel doen.</p> <p><br /> </p> <p>De HAMOVE heeft in de 46 jaar dat er nu op de Varsselring wordt geracet een zeer goede naam opgebouwd als het gaat om de veiligheid van de coureurs en de toeschouwers. Wie foto&rsquo;s uit de beginjaren ziet, verbaast zich erover hoe dicht het publiek toen bij de baan stond. Gelukkig hebben zich nooit serieuze ongelukken voorgedaan als gevolg van over de baan stuiterende en vervolgens naast de baan terechtgekomen motoren of coureurs. Op de plekken waar de toeschouwers nu de races kunnen volgen staat men aanzienlijk veiliger dan in de jaren zeventig. De toeschouwersplaatsen zijn nog altijd uitstekende plekken, die op heel veel plaatsen een goed zicht bieden op een groot deel van de baan.</p> <p><br /> </p> <p>In de veiligheid van de coureurs wordt door de HAMOVE voortdurend ge&iuml;nvesteerd. Zo zijn in de loop der jaren de bochten verbreed en veel vloeiender geworden. Een heel belangrijke aanpassing was de aanleg van een parallelweg, achter op het circuit. De snelheid werd er op dat extreem snelle gedeelte behoorlijk uit gehaald. Een bijkomend effect was (en is het nog steeds!) dat er twee prachtige bochten bij zijn gekomen, de Kloosterbocht en de ten Havebocht.</p> <p><br /> </p> <p>Het aantal bomen langs de baan is in de loop der jaren behoorlijk afgenomen. Ook nu staan er weer minder bomen langs het fameuze asfalt dan enkele jaren geleden. Bestuur en leden van de HAMOVE blijven elk jaar zoeken naar verbeterpunten.</p> <p><br /> </p> <p>Andere innovaties (die geen betrekking hebben op de veiligheid, maar op de service aan de rijders en de toeschouwers) zijn het steeds verbeteren van het rennerskwartier en het hebben van twee omroepers langs de baan, zodat op elk moment van de race actuele informatie aan de toeschouwers kan worden geboden. Wie op de tribune bij start en finish zit of het voorrecht heeft in de VIP-tent te mogen verblijven hoeft niets van de actie op het circuit te missen, want vanaf die locaties zijn filmbeelden van de wedstrijd aan de overzijde van de baan op een groot videoscherm te volgen. Een nieuwtje is de aanwezigheid van Hans Veenink in de pitstraat, die als pitreporter optreedt.</p> <p><br /> </p> <p>Het zoeken van een coureur in het rennerskwartier is niet zo moeilijk, want de rijders worden per klasse bij elkaar geplaatst. Net als altijd kan ook nu het rennerskwartier zonder iets extra&rsquo;s te hoeven betalen worden bezocht.</p> <p> &nbsp;<br /> <strong><br /> </strong></p> <p><strong>Veranderingen aan de start</strong><br /> De start ligt sinds jaar en dag in de knik net voor de pitstraat. Dat is vanaf nu niet meer het geval. De startstreep is verschoven naar het eind van de pitstraat. Dat biedt twee voordelen. Voor de rijders die wat verder naar achteren op het startveld staan, betekent dit dat ze in echte lijn aan hun wedstrijd kunnen beginnen. De toeschouwers op de tribune bij start en finish krijgen nu een nog beter zicht op de start. En hun zicht op de op de Molenbocht aanstormende coureurs wordt niet meer onderbroken door de omroeptoren, omdat deze stellage meeverhuist naar de nieuwe start.<br /> &nbsp;<br /> <strong><br /> </strong></p> <p><strong>Waar de races volgen?</strong><br /> De 4878 meter lange Varsselring is een spectaculair circuit met snelle stukken en fraaie bochten. Op vrijwel alle plaatsen langs de baan heeft een toeschouwer een mooi zicht op de baan. De mooiste plek is wellicht de tribune bij start en finish, waarvoor geen toeslag hoeft te worden betaald. Wie op tijd aanwezig is, kan zich verzekeren van een mooie tribuneplaats. Vanaf een comfortabele zitplaats kun je alles rond de start en de finish van de races volgen (zeker omdat er een Vidiwall aan de overzijde van de baan staat), je hebt zicht op het erepodium en tussen de races door ben je snel in het rennerskwartier, dat vrij toegankelijk is.</p> <p><br /> </p> <p>En je kunt vanaf de tribune ook nog een blik werpen op de Molenbocht, de befaamde (en bij gevallen coureurs: beruchte) bocht net voor de finish. Meerdere races kregen daar een dramatische wending. Het is een kunst op zich om deze bocht met de juiste snelheid in te sturen. Te snel betekent de bocht niet halen en dat leidt tot rechtdoor gaan of het gras in duiken (met een grote kans op een valpartij; zeker als het gras nat is). Te langzaam betekent dat men voorbij gestoken kan worden en een of meerdere posities moet prijsgeven.<br /> Vanaf de start duikt het compacte deelnemersveld de Veldermansbocht in. Daar is het altijd dringen geblazen, waarbij met enige regelmaat een coureur onderuit schuift. Voor de veiligheid van de coureurs bevindt zich aan de buitenzijde van deze bocht een grindbak. Een coureur die daarin komt ziet z&rsquo;n snelheid heel snel teruglopen.</p> <p><br /> </p> <p>Wie goed uit de Veldermansbocht komt, kan het gas helemaal open draaien. Een topsnelheid van ongeveer 280 km/uur is dan geen uitzondering. Daarna volgt de Van Manenbocht, waarvoor men vol in de remmen moet. Vervolgens komt er weer een recht eind, dat overgaat in de Parallelweg. Op dat gedeelte kan een goede stuurman veel winst boeken. Na de Parallelweg even een kort stukje rechtuit en daarna volgt er een scherpe bocht, de Boschbocht. Wie durft daar later dan zijn concurrenten te remmen? En dan gaat het via een serie snelle bochten naar de Molenbocht, de scherprechter van veel races en is een ronde op de Varsselring in minder dan twee minuten voltooid.</p> <p><br /> </p> <p>Anders dan in voorgaande jaren kan er door de toeschouwers nu langs de hele baan worden gelopen. Iedereen kan dus, onafhankelijk van de plek waar hij bij de baan komt, naar zijn favoriete plaats lopen.</p> <p><br /> </p> <p>&nbsp;<br /> <strong>Telekids discoshow</strong><br /> Net als in voorgaande jaren zorgt de HAMOVE ervoor dat ook de kleintjes, die misschien nog niet zo door de motoren zijn geboeid als hun ouders, zich prima kunnen vermaken. In het rennerskwartier (net achter de tribune) bevinden zich een draaimolen, een mini-crossbaan (waar onder goede en deskundige begeleiding op een verantwoorde wijze kan worden gereden op een minimotor) en een springkussen. Voor de jongere bezoekers is er verder de Telekids Disco Show. Die begint om 14 uur in de tent op het rennerskwartier. Voor geen van deze activiteiten hoeft te worden betaald!</p> <p><br /> </p> <p>&nbsp;<br /> <strong>Entreeprijzen</strong><br /> Ook dit jaar zorgt de HAMOVE weer voor heel redelijke entreeprijzen. Op zaterdag betaalt 16 jaar en ouder acht euro (inclusief programmaboekje) en mag ieder jonger dan 16 gratis naar de trainingen kijken.</p> <p><br /> </p> <p>Op zondag is de entree voor 16 jaar en ouder 20 euro (inclusief programmaboekje), 12 tot 16 jaar betaalt acht euro en nog jonger betaalt niets.</p> <p><br /> </p> <p>Wie van plan is om zowel zaterdag als zondag naar de Varsselring te komen is voordeliger uit met een passe-partout. 16 jaar en ouder betaalt daarvoor 25 euro (inclusief programmaboekje).</p> <p><br /> </p> <p>Op geen van de dagen wordt er een toeslag voor de tribunes gevraagd.<br /> &nbsp;<br /> <br /> </p> <p><strong>HAMOVE Party</strong><br /> Niet meer weg te denken bij de jaarlijkse wegraces op de Varsselring, de HAMOVE Party in de feesttent naast het rennerskwartier. Dit jaar kan er op twee avonden worden genoten van lekkere muziek. Op vrijdagavond is er een optreden van BPM, wat staat voor Beats per minute. Tevens worden dan enkele IRRC-deelnemers voorgesteld aan de aanwezigen. Tussen half tien en half elf is er een happy hour en dat betekent bij de HAMOVE twee bier voor de prijs van &eacute;&eacute;n! Dat is wat je noemt Achterhoekse gastvrijheid. Op zaterdagavond verzorgt Kiek now us voor rockmuziek. Beide avonden beginnen om half negen en zoals altijd wordt er geen entree geheven.<br /> &nbsp;<br /> <br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FONK%2FSuperbikes%2Faantrekkelijk-programma-op-12-in-hengelo%2Ftabid%2F71%2FiNews_ID%2F32068%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;font&amp;colorscheme=light&amp;action=like&amp;height=80&amp;appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>