Ducati gaat in 2025 nog ‘slechts’ drie in plaats van vier GP25 machines inzetten nu Pramac Racing na dit seizoen overstapt naar Yamaha. Twee machines zijn bestemd voor het Ducati Lenovo Team, VR46 Racing lijkt vooralsnog de grootste kanshebber voor de derde Ducati fabrieksmachine. Een deal is er echter nog niet, en dat heeft een aantal verschillende redenen.
Dit seizoen is Ducati vertegenwoordigd met maar liefst acht motoren op de MotoGP startgrid. Vier GP23 – en vier GP24 machines. Het Ducati Lenovo Team en Prima Pramac Racing beschikken over het nieuwste materiaal (GP24) terwijl het Pertamina Enduro VR46 Racing Team en Gresini Racing MotoGP het moeten doen met een één jaar oud model, de GP23. Ook voor 2025 was Ducati voornemens om dezelfde verdeling aan te houden, zij het niet dat Pramac Racing onlangs besloot, na een samenwerking van 20 jaar, over te stappen naar Yamaha. Dit besluit viel Ducati rauw op het dak, het besluit betekent dat men in 2025 niet meer met acht maar met ‘slechts’ zes machines vertegenwoordigd zal zijn in de koningsklasse.
Nu het nieuws enigszins ingedaald is lijkt de gewijzigde koers binnen Ducati voor 2025 steeds duidelijker te worden. Zo werd tijdens de eerste dag van de Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland bekend dat er in 2025 geen vier maar drie GP25 machines ingezet zullen gaan worden. Vanzelfsprekend zullen er twee van deze machines gaan naar het Ducati Lenovo Team (Francesco Bagnaia en Marc Márquez) en zullen er twee GP24 machines volgens contract geleverd gaan worden aan Gresini Racing MotoGP (Alex Márquez – tweede rijder nog niet bekend). De grote vraag is echter, wie krijgt de beschikking over de derde GP25 machine. Gezien de huidige stand van zaken lijkt het antwoord niet zo moeilijk, namelijk VR46 Racing.
Maar er schuilen een aantal addertjes onder het gras, VR46 Racing en Ducati hebben nog steeds geen overeenstemming over een nieuw contract voor 2025. Beide partijen roepen al enige tijd dat men heel dichtbij een nieuwe deal is, maar een handtekening is er nog steeds niet. Nu lijkt het heel eenvoudig, Ducati heeft inmiddels naast Bagnaia en Marc Márquez ook huidig Moto2 coureur Fermin Aldeguer onder contract voor komend seizoen. Wisselgeld dus voor het VR46 Racing management, men kan Ducati een oplossing aanbieden voor het onderbrengen van Aldeguer in ruil voor de zo’n felbegeerde GP25. Maar zo simpel is het nu ook weer niet, de belangrijkste vraag is namelijk welke coureur deze machine tot zijn beschikking gaat krijgen. VR46 Racing, die onlangs Marco Bezzecchi een contract zag tekenen bij Aprilia en dus na dit seizoen vertrekt, is er veel zo niet alles aan gelegen om Fabio Di Giannantonio voor komend seizoen aan boord te houden, maar de Italiaan schermt met een aantrekkelijke aanbieding van Yamaha. Voor Ducati zou dit ook de eerste keus zijn, maar een langer verblijf van Di Giannantonio houdt tevens in dat VR46 Racing in 2025 geen plaats heeft voor Aldeguer aangezien men ook graag een plaats voor Franco Morbidelli wil reserveren. Kortom, een complex verhaal waar meerdere factoren een rol spelen.
Wie in dit schaakspel aan het langste eind trekt, de tijd zal het leren. Eén ding is echter wel duidelijk, Ducati zal hoe dan ook een zitje voor Aldeguer moeten zien te vinden, en dat kan sinds het vertrek van Pramac Racing alleen nog bij VR46 Racing of Gresini Racing.
Waarom VR46 Racing nog steeds geen nieuw getekend Ducati contract op zak heeft, of bovengenoemd schaakspel de belangrijkste reden is of dat er achter de schermen nog andere zaken spelen is niet bekend. Wel hebben we uit zeer betrouwbare bron vernomen dat Valentino Rossi onlangs hoogstpersoonlijk zelf de telefoon gepakt heeft om Lin Jarvis te bellen en te informeren over de mogelijkheid om in 2025 te kunnen beschikken over twee Yamaha MotoGP machines voor zijn MotoGP team. Het antwoord liet zich raden, te laat want de Yamaha-Pramac Racing deal was inmiddels al beklonken. Naast dit voorval is het ook een publiek geheim dat ‘The Doctor’ het heel slecht kan verkroppen dat Ducati onlangs voor Marc Márquez heeft gekozen als nieuwe teamgenoot van zijn VR46 Riders Academy lid Pecco Bagnaia binnen het officiële Ducati fabrieksteam. Rossi voorziet namelijk dat de komst van zijn voormalige rivaal voor een complete koerswijziging gaat zorgen binnen de Ducati familie.
De tijd zal het leren, maar het lijkt erop dat Ducati en VR46 Racing gedwongen worden om onderling een oplossing te vinden en voor 2025 op elkaar aangewezen zijn. Een andere optie is er namelijk niet voor beide partijen; voor VR46 Racing is er namelijk geen mogelijkheid meer om voor een ander merk te kiezen, Ducati kan zich het simpelweg niet veroorloven om in 2025 nog twee machines minder op de MotoGP grid te zetten en…..men zal op de één of andere manier toch een zitje moeten zien te vinden voor Aldeguer.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.