Dorna Sports heeft Dan Rossomondo aangekondigd als nieuwe Chief Commercial Officer (CCO). De Amerikaan is afkomstig van de National Basketball Association (NBA) en is aangesteld om de wereldwijde groei van de MotoGP te stimuleren.
Er wordt de laatste jaren veel over de dalende populariteit van de MotoGP gesproken. Terwijl de Formule 1 – mede dankzij de razend populaire Netflix serie Drive to Survive – tot nieuwe hoogten stijgt met hogere bezoekersaantallen en kijkcijfers dan ooit blijft de MotoGP achter.
Met het vertrek van Dani Pedrosa, Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso en natuurlijk als belangrijkste Valentino Rossi zijn de grootste namen in de sport binnen een aantal jaren vertrokken, terwijl ook Marc Márquez er in recente jaren vaker niet dan wel bij is geweest.
Er werd geprobeerd om het succes van ‘Drive to Survive’ na te bootsen met de docuserie ‘MotoGP Unlimited’ maar dankzij fouten met nasynchronisatie, een niet wereldwijde uitrol en de keuze voor het platform van Amazon Prime werd het gewenste succes uiteindelijk niet behaald. Integendeel, ‘MotoGP Unlimited’ kan worden bestempeld als een flop en er is dan ook niet gekozen om er een tweede seizoen van te maken.
Naast dat de kijkcijfers – niet alleen in Nederland maar wereldwijd – dalen, nemen ook de bezoekersaantallen op de circuits af. Circuits als Le Mans, de Sachsenring en het TT Circuit Assen blijven onverminderd populair maar met name in belangrijke markten als Spanje en Italië was het de laatste jaren duidelijk te zien dat er minder mensen op de tribunes zaten.
Terwijl de populariteit van de Formule 1 zoals gezegd blijft stijgen – vooral in de Verenigde Staten waar dit jaar maar liefst drie Grands Prix verreden worden – blijft dat fenomeen in de MotoGP uit. Niet alleen de Netflix documentaire maar ook het marketingbeleid, commerciële partnerschappen en het rechten verlenen aan de teams om vrij te zijn met het maken van hun eigen content heeft de Formule 1 exponentieel zien groeien. Vooral in dat laatstgenoemde was Dorna Sports tot op heden zeer strikt, langzaam maar zeker ziet de Spaanse rechtenhouder van onder andere de MotoGP en het WorldSBK in dat dat niet het juiste beleid is.
Gezien die marktontwikkelingen heeft Dorna Sports de Amerikaan Dan Rossomondo aangetrokken als nieuwe Chief Commercial Officer (CCO), hij vervangt daarmee de vertrokken Manel Arroyo. Rossomondo heeft de afgelopen dertien jaar bij de National Basketball Association (NBA) gezeten waar hij in recente jaren de functie van Senior Vice President of Global Partnerships and Media bekleedde. Basketbal is één van de grootste sporten in de Verenigde Staten dus met het aanstellen van Rossomondo heeft Dorna Sports duidelijk een belangrijke stap gezet.
Met de invoer van Sprint races, nieuwe openingsmuziek en de verschillende initiatieven op zondag voor de fans heeft Dorna voor dit seizoen al een aantal veranderingen doorgevoerd maar het moge duidelijk zijn dat het daar in de toekomst niet bij zal blijven. Rossomondo is er volgende week tijdens de Amerikaanse Grand Prix op het Circuit of the Americas voor het eerst bij en zal later vanuit het hoofdkantoor van Dorna Sports in Barcelona werkzaam zijn. Naar verluidt is dit besluit mede door aandringen van investeringsmaatschappij Bridgepoint (eigenaar van Dorna Sports) tot stand gekomen.
Lees hieronder het persbericht van Dorna Sports:
Even voorstellen: Dan Rossomondo
Na een wereldwijde zoektocht naar een nieuwe Chief Commercial Officer is Dorna Sports verheugd Dan Rossomondo in deze functie te verwelkomen. Rossomondo komt het bedrijf versterken vanuit de National Basketball Association (NBA) en is klaar om zijn inzet, drive en ervaring in te zetten voor een van ‘s werelds grootste sport entertainment eigenschappen: MotoGP™. Dan zal leiding geven aan de teams voor mediarechten, wereldwijde commerciële partnerschappen en digitale zaken en zijn expertise gebruiken om de voortdurende internationale groei van het profiel, het publiek en de inkomsten van de MotoGP™ te stimuleren.
Dan komt naar Dorna vanuit zijn functie als Senior Vice President of Global Partnerships and Media bij de NBA. Na het behalen van zijn bachelor’s degree van Georgetown en vervolgens een MBA van New York University, begon zijn carrière in de reclameverkoop bij Madison Square Garden en bracht hem sindsdien naar IMG, Time Warner Global Media, de NBA en nu, Dorna Sports.
Bij de NBA werkte Dan in verschillende business lines, zowel nationaal als internationaal, en was hij verantwoordelijk voor aanzienlijke groei in sponsoring, media, wereldwijde attracties, licenties en retail. Hij en zijn team onderhandelden over overeenkomsten voor een hele reeks NBA-eigendommen en hielden toezicht op de verkooprelaties met Walt Disney en Warner Media Discovery, evenals met houders van rechten over de hele wereld. Door zijn ervaring met het stimuleren van de groei van de NBA als sport-, entertainment- en lifestyle-eigendom komt hij bij Dorna Sports met een bewezen staat van dienst op het gebied van passie en resultaten, klaar om zich te richten op het naar nog grotere hoogten brengen van de MotoGP™.
Daniel Rossomondo, CCO van Dorna Sports: “MotoGP is echt een wereldwijde sport die technologische innovatie combineert met het vermogen, de atletiek en de vaardigheid van de rijders. Zij zijn de helden van de show en de sport is spectaculair om naar te kijken. Op dit moment is de MotoGP perfect gepositioneerd om haar huidige fanschare te onderhouden en tegelijkertijd een nieuw publiek aan te trekken, met ongelooflijke mogelijkheden om grenzen te verleggen en nieuwe kansen te benutten. Het tempo is hoog en de passie van de rijders, de mensen in de paddock en de miljoenen fans van de sport is iets speciaals. Toen ik Carmelo, Enrique en Carlos ontmoette, kwamen onze opvattingen over de sport en het bedrijf snel overeen. Ik ben erg enthousiast om in deze rol te stappen.”
Carmelo Ezpeleta, CEO van Dorna Sports: “We zouden niet blijer kunnen zijn om Dan te verwelkomen. Hij maakt deel uit van een echt nieuw tijdperk, niet alleen op het circuit nu we genieten van het grootste seizoen ooit voor de MotoGP, maar ook achter de schermen en binnen Dorna. MotoGP is een wereldwijd gebeuren met miljoenen fans over de hele wereld, en door Dan bij het bedrijf te verwelkomen worden wij ook globaler. Hij brengt een nieuw perspectief, een nieuwe kijk en helpt ons ervoor te zorgen dat we een ervaren, gevarieerd team hebben dat deze sport tot de grootste en beste in zijn soort moet maken. We willen de ongelooflijke weg die we al zijn ingeslagen voortzetten en Dan zal een ongelooflijke bondgenoot zijn.
Dan’s visie op de commerciële toekomst van de MotoGP sluit perfect aan bij onze opvattingen: frisse ideeën, een groter bereik en inzet om de sport naar nieuwe hoogten te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat hij aan het roer de bestaande partners de best mogelijke resultaten en relaties zal bieden, en tegelijkertijd zal werken aan het zoeken naar nieuwe, gelijkgestemde media-, marketing- en licentiepartners. We weten dat Dan veel kan betekenen voor Dorna en ons grootste bezit: de MotoGP. Op persoonlijk vlak kijken we er ook erg naar uit om met hem samen te werken. We zijn erg enthousiast om aan dit nieuwe hoofdstuk te beginnen.”