Dorna baas Carmelo Ezpeleta geeft een toelichting over het afgelasten van de Dutch TT, de Grand Prix weekenden in Duitsland en Finland en wanneer er weer gereden gaat worden, in zowel de MotoGP als ook in het FIM Superbike World Championship.
Ezpeleta heeft woensdag 29 april in een gesprek met motogp.com een update gegeven over de plannen aangaande het 2020 MotoGP en WorldSBK seizoen, de onvoorziene gebeurtenissen vanwege de uitbraak van het coronavirus en meer.
Carmelo Ezpeleta: “Vandaag hebben we de annulering van de drie Grands Prix weekenden aangekondigd, te weten Duitsland, Assen en Finland. De reden hiervoor is dat we de mogelijkheid overwegen om eind juli te (her)starten van het kampioenschap, maar het probleem in deze situatie – waarin we te maken hebben met door de autoriteiten opgelegde beperkingen – is dat het moeilijk zal zijn om evenementen te organiseren met toeschouwers. Op de drie genoemde circuits is het organiseren van een Grand Prix zonder publiek tevens zeer moeilijk te organiseren. Het is om die reden dat we hebben besloten met de drie lokale promotors om af te zien van een Grand Prix op een latere datum in het seizoen en te kiezen om volgend jaar terug te keren.”
Het is de eerste keer sinds de start van het kampioenschap dat Assen niet op de MotoGP kalender staat…
Carmelo Ezpeleta: “Dit is de situatie. Dit coronavirus probleem is iets wat we nog nooit meegemaakt hebben en dus is het helaas niet mogelijk. De autoriteiten in Nederland hebben het organiseren van grote evenementen verboden tot eind augustus en dus is het onmogelijk. Daarna zal het in Assen moeilijk zijn om een Grand Prix te organiseren zonder toeschouwers.”
De F1 hebben hun kalender aangekondigd. Hoe zou een mogelijke MotoGP-kalender er dan uit kunnen zien?
Carmelo Ezpeleta: “Ons idee is nu om eind juli te beginnen. Waar en wanneer moeten we nog beslissen. We zijn er zeker van dat onze eerste opzet is om in Europa van start te gaan en te racen van eind juli tot november, gedurende deze periode te zien wat er gebeurt en of daarna een aantal niet-Europese races mogelijk zullen zijn. In het ergste geval – als het niet mogelijk is om buiten Europa te reizen – houden we het bij een kampioenschap van minstens 10 tot 12 races tussen eind juli en eind november.”
Bridgepoint (het moederbedrijf van Dorna) heeft 10.000 coronavirus testsets gekocht. Wat kunt u ons hierover vertellen?
Carmelo Ezpeleta: “We werken eraan om de 10.000 tests te bemachtigen, in overeenstemming met Bridgepoint. Wat we vervolgens doen is proberen een protocol te maken. De manier waarop we nu binnen Dorna werken is om te zien hoe de wedstrijden zouden kunnen verlopen zonder toeschouwers en met een beperkt aantal mensen die in de paddock werken, wat de verschillende situaties zijn op het gebied van vervoer, accommodatie, gastvrijheid. Vervolgens wordt iedereen getest voordat ze hun huis verlaten, en vervolgens getest wanneer ze aankomen op het circuit en ook wanneer ze weer thuiskomen. Dit is op dit moment het idee. We werken samen met een ander bedrijf dat deel uitmaakt van Bridgepoint om deze 10.000 testen aan te schaffen.”
Wat is de mogelijkheid om meerdere races op hetzelfde circuit te organiseren?
Carmelo Ezpeleta: “We overwegen dat. Om misschien – niet tijdens hetzelfde raceweekend – twee opeenvolgende raceweekends op hetzelfde circuit te doen.”
Hoe zijn de gesprekken met de rijders, de teams en de fabrikanten?
Carmelo Ezpeleta: “We hebben regelmatig contact. Twee weken geleden hadden we een vergadering met alle fabrikanten samen en we hebben de technische situatie voor 2020 en 2021 voor de drie categorieën bepaald. Daarna spreek ik regelmatig met iedereen over onze plannen voor de nabije toekomst. Een aantal van de coureurs bellen me en ik ben blij dat ik de situatie met hen kan bespreken. Ik moet zeggen dat iedereen gezond is en ernaar uitkijkt om zo snel mogelijk te starten. Ze begrijpen dat de situatie anders is en iedereen is blij te horen dat we proberen zo snel mogelijk te starten, maar wel op een veilige manier. Het eerste programma dat we bedenken is de mogelijkheid om met de auto naar de circuits te gaan reizen als dat nodig is, maar ik denk dat het tegen juli, met veel veiligheidsmaatregelen, mogelijk zal zijn om binnen Europa weer te kunnen vliegen.”
Welke boodschap heb je voor de fans?
Carmelo Ezpeleta: “Ons belangrijkste is om onze fantastische cijfers te behouden met betrekking tot de wereldwijde interesse in MotoGP. Het zal dit seizoen moeilijk zijn om toeschouwers bij de wedstrijden te kunnen en mogen verwelkomen, maar we zullen onze fantastische televisieverslaggeving hebben, waardoor de meerderheid van de mensen de wedstrijden zal kunnen volgen. Na vele maanden zonder motorraces is de verwachting dat veel mensen op TV naar de races zullen gaan kijken. Mijn boodschap is dat we zeker terug zullen komen en dat we sterker terug uit deze situatie komen. We werken niet alleen aan 2020, maar ook aan 2021 en daarna en we proberen de races te behouden, iets dat het allerbelangrijkste is.”
Hoeveel personeel zal er in de paddock aanwezig zijn? Hoe gaan we de personeelsinkrimping doorvoeren?
Carmelo Ezpeleta: “We hebben met de teams gesproken en zijn tot de consensus gekomen dat het maximale aantal medewerkers voor een MotoGP-fabrieksteam 40 zal zijn, voor satelliet- of Independent teams 25, 20 voor Moto2 en 15 voor Moto3. Dan zullen er natuurlijk mensen zijn die het televisiesignaal produceren; een tv-crew, dan het minimaal aantal Dorna medewerkers die de leiding hebben over de organisatie van de race. Dit geeft ons een gemiddeld aantal personen per raceweekend van ongeveer 1600. Dit zou voldoende moete zijn voor de mogelijkheid om de MotoGP-evenement te organiseren. Helaas zullen er op dit moment geen media (schrijvende pers, pr-medewerkers van de teams en tv-commentatoren) aanwezig zijn. Misschien, maar dat is nog niet zeker, misschien zijn er een aantal fotografen die iedereen van benodigd beeldmateriaal kunnen voorzien.”
Hoe zit het met het WorldSBK?
Carmelo Ezpeleta: “Met de World Superbike zitten we in dezelfde situatie. We zijn aan het werk. Het idee is dat we, op een aantal van de circuits waar we voor de MotoGP zullen zijn, ook World Superbike-races gaan organiseren, misschien in het weekend erop. Dit is iets wat we samen met de World Superbike-mensen bestuderen om zo de beste kalender uit te werken, maar het is voor ons zeker ook een prioriteit om World Superbike-races te kunnen organiseren.”
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App